Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Öka grafikminnet på MacBook Pro 15" uni

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Tja

Jag har en Macbook pro 15" uni med 4GB ram 2.66Ghz processor samt ett 9400 och ett 9600 256MB vardera.

Jag har spelat en del spel sista tiden i windows 7 via bootcamp. Jag har dock märkt att 256MB är lite lite för att få ut normal grafik i ex GTA 4.

Har letat runt lite och så som jag har fattat det har MBP dedikerat grafikminne. Enligt en kompis som kan en del om linux ska det går att ändra hur mycket minne grafikkortet får använda.

Min fråga är nu om detta går på en MBP och ur gör man samt är det lämpligt. Om det inte går är det då möjligt att uppgradera grafikkortet.

Tack på förhand

Dedikerat minne är alltså fysiska minneskretsar som är kopplade till grafikkortet. Det går inte att utöka, inte utan att klämma in fler minneskretsar (vilket antagligen inte ens får plats).

Det är 9600M GT-kortet som har det dedikerade minnet. 9400M är ett integrerat grafikkort. Den största skillnaden är att det inte har sitt eget minne, utan lånar från datorn RAM-minne, som är långsammare än det dedikerade minne som 9600M GT-kortet har.

Jag tror att 9400M-grafiken kan använda 512 MB minne, men inte under OS X. Men eftersom du ska spela, och har ett dedikerat grafikkort, så ska du inte ens tänka på att använda 9400M-kortet, oavsett mängden minne.

Så, Geforce 9600M GT med 256 MB minne är så bra det blir.

Ursprungligen av marcushedenstrom:

Dedikerat minne är alltså fysiska minneskretsar som är kopplade till grafikkortet. Det går inte att utöka, inte utan att klämma in fler minneskretsar (vilket antagligen inte ens får plats).

Det är 9600M GT-kortet som har det dedikerade minnet. 9400M är ett integrerat grafikkort. Den största skillnaden är att det inte har sitt eget minne, utan lånar från datorn RAM-minne, som är långsammare än det dedikerade minne som 9600M GT-kortet har.

Jag tror att 9400M-grafiken kan använda 512 MB minne, men inte under OS X. Men eftersom du ska spela, och har ett dedikerat grafikkort, så ska du inte ens tänka på att använda 9400M-kortet, oavsett mängden minne.

Så, Geforce 9600M GT med 256 MB minne är så bra det blir.

Förlåt om jag snor tråden lite, men blev nyfiken. jag har en 17" unibody, Geforce 9400M och 9600M GT, 9400 har 256mb och 9600 har 512mb, har jag då 768mb grafikminne?

Ursprungligen av wilhelmsson:

Förlåt om jag snor tråden lite, men blev nyfiken. jag har en 17" unibody, Geforce 9400M och 9600M GT, 9400 har 256mb och 9600 har 512mb, har jag då 768mb grafikminne?

Nej, den använder antingen det ena grafikkortet, eller det andra. Den lägger inte ihop dem och kör båda samtidigt.

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Nej, den använder antingen det ena grafikkortet, eller det andra. Den lägger inte ihop dem och kör båda samtidigt.

Hur prioriterar datorn vilket kort som ska användas? Kan man själv välja?

Ursprungligen av wilhelmsson:

Hur prioriterar datorn vilket kort som ska användas? Kan man själv välja?

Apple - MacBook Pro - Grafik - ännu snabbare grafikbehandling.

aaah nu känner jag igen mig. Detta har jag läst förut och kan nu svara på min egna fråga Tack för länken and the reminder!

Tack så mycket

  • Medlem
  • Kristianstad
  • 2010-03-24 21:02

Kör du macen i "grafikkortsläge"? Det borde räcka till även till GTA4, men du kan ju ha ställt in i strömspararinställningar att den ska vara snål med grafikkretsen och då kör den på det interna. Då blir det lite långsammare vid spel.

Ja, har man lagt pengar på att köpa en dator med dedicerat grafikkort, så kan det ju vara bra att veta hur man sätter igång det!?

Ursprungligen av AndreeMarkefors:

Ja, har man lagt pengar på att köpa en dator med dedicerat grafikkort, så kan det ju vara bra att veta hur man sätter igång det!?

Haha ja exakt. Sovit dåligt i natt så antar att det är varför jag fick det plötsliga hjärnsläppet, jag visste ju faktiskt detta redan

1
Bevaka tråden