Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Kan man spegla / synka en hel dator?

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-03-25 10:02

Hej,
jag har sökt runt och inte hittat svar på detta. Jag har en MacBook Pro som jag alltid jobbar på, och en iMac som barnen mest använder. Jag kör Time Machine till en extern hårddisk, men skulle vilja ha ytterligare en säkerhetsnivå.

Jag har kopierat över rubbet från den bärbara till iMacen, men nu skulle jag vilja ha en synkronisering så att allt jag ändrar på min bärbara dagligen ändras även på iMacen; ändrade filer, installerade program - rubbet. Jag vill helt enkelt att iMacen varje morgon ska vara en exakt kopia av min bärbara, så att jag kan börja jobba direkt där om det skulle behövas.

Vad ska jag leta efter, någon som har ett tips?

Ursprungligen av ErikaJ:

...en synkronisering så att allt jag ändrar på min bärbara dagligen ändras även på iMacen...

Ursprungligen av ErikaJ:

...Jag vill helt enkelt att iMacen varje morgon ska vara en exakt kopia av min bärbara...

Du talar bara om kopiering/synkronisering i en riktning?

Det du gör på iMacen - ska inte det kopieras till den bärbara?

Med mobileme kan man synkronisera vitala delar mellan macar. Det finns även andra alternativ, se länken nedan:
Alternatives to MobileMe | Mobile Mac | Mobile Mac | Macworld

En helt exakt kopia av hela hårddisken är nog ingen bra ide eftersom det kan finnas vissa funktioner som är specifika för respektive dator. Du vill t.ex. inte att iMacen ska försöka visa batteristatus i menyraden. Om det räcker med att backa upp/synkronisera enbart din användarmapp, och om du nöjer dig med en lokal lösning, borde gratisprogrammet Silverkeeper kunna användas. Med rätt inställningar kan det köras automatiskt vid ett valfritt intervall. Du behöver dock en rutin för att först montera din iMac hårddisk på din bärbara mac innan Silverkeeper kan göra jobbet.

Om de program som används ligger i användarkatalogens programkatalog så borde väl en synkning av användarkontona kunna vara en lösning, vet dock inte om det funkar på det viset

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-03-25 12:36

Tack för kloka invändningar och ett par bra tips, ska kolla upp Silverkeeper. Kan det räcka med att de är ihopkopplade i nätverk för att de ska hitta varann månntro? IMacen har förresten flera användare, måste jag gå in och manuellt logga in "rätt" användare för att det ska funka där?

Om man synkar användarmappen, borde det väl räcka rätt långt, och jo - visst behöver de synkas åt bägge håll i så fall. Även om det kommer att gå åt det ena hållet 999 gånger av 1000.

Jag har försökt få grep om MobileMe, men jag är lite gammaldags skeptisk mot det s k Molnet. Vill gärna ha mina filer lokalt i mina egna burkar och ingen annanstans.

Jag vill ju helst ha något som är lika automatiskt som Time Machine, så att jag slipper tänka på det när jag väl har köpt och ställt in det. Det kanske är en utopi?

Kanske går att hitta någon variant med dropbox.com... Använder det mellan mina två datorer när jag arbetar med dokument, excel ark etc. Då ligger filerna på en gratis server som uppdaterar filerna mellan datorerna hela tiden..

Ett steg i rätt riktning kanske

Man kan även använda rsync om man känner sig hemma i terminalen.

Annars verkar detta program kunna klara biffen även om det inte är gratis.
ChronoSync | Perform File and Folder Synchronizations and Backups Like Clockwork | Econ Technologies

1
Bevaka tråden