Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

AppleScript - Flytta filer och skapa mappar vid behov, baserat på filnamnet

Tråden skapades och har fått 3 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Tänk att vi har en lagringsenhet där vi vill att alla våra jobb ska sparas. Filerna ska sparas i respektive projekts grundmapp och därefter placeras i mappar först efter månad 1-12 och därefter en mapp för varje dag i månaden 1-31.

Sitter man och skapar många filer varje dag blir det ett sabla hattande i mappar fram och tillbaka. Därför vill man ha en het flyttmapp som läser av filnamnet och flyttar filerna baserat på det.

Vi låtsas att vi har tre olika projekt som heter AA, BB och CC. I dessa olika projekt sparar vi PDF-filer i respektive datummapp i respektive månadsmapp i respektive projektmapp.

Filnamnen kan se ut så här:
0315_AA_Filnamnet.pdf (sökväg /AA/03/15/...)
0418_BB_Filnamnet.pdf (sökväg /AA/04/18/...)
0912_CC_Filnamnet.pdf (sökväg /AA/09/12/...)

Dom fyra första sifforna motsvarar månad och datum. Bokstäverna mellan understrecken motsvarar projektet.

Då vill vi alltså att en hotfolder ska läsa först bokstäverna mellan understrecken, för att på så sätt flytta filen till rätt projektmapp.
Därefter ska den känna av dom två första sifforna för att gå till rätt månadsmapp.
Till sist ska den känna av dom två följande sifforna för att placera i rätt datummapp.

I de fall mappar saknas ska dessa skapas baserat på samma kriterier som ovan.

Jag förstår att det blir ett antal rader kod. Jag har googlat och försökt hitta hjälpande script, men utan resultat. Är detta möjligt?

Javisst går det att göra sånt. Det är det vi konsulter gör dagarna i ända

Det finns dock en rad fallgropar i sånt här, och det är egentligen det som är den svåra biten, att få tillräckligt hög tillförlitlighet.

Någonstans här på 99.se så finns det ett script jag gjort som är väldigt snarlikt det där (givet att jag förstår din beskrivning av önskemålen rätt och att jag minns scriptet rätt)

Hitta det och gör de anpassningar som behövs, eller så, tja... (placeholder for shameless self-promotion)

Tack! Ska kika vidare. Jag är ju en n00b på AppleScript, men jag har trots det lyckats skapa/modifiera ett och annat script i mina dagar. Men jag förstår att ovan nämnda script är en smula överkurs för en nybörjare.

Övning ger dock färdighet sägs det.

1
Bevaka tråden