Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Problem med nya iMac i5/i7 och Digidesign MBox 2

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Många som skapar musik med sin Mac blev lyckliga över nya iMac-maskinerna med i5/i7-processorer. Även om Apple's Logic kan verka som ett självklart val för Mac-användare är fortfarande Digidesign industriledare med sin hård/mjukvara. Dessvärre har det rapporterats att många användare har problem med sina USB-drivna ljudkort från Digidesign (MBox 2, hela familjen) tillsammans med sina nya iMac's med i5/i7-processorer. Pro Tools 8, som är Digidesigns motsvarighet till Logic, fryser direkt vid start eller fungerar med dålig prestanda i allmänhet.

Nu har det visat sig att många användare har kunnat lösa problemet genom att byta USB-anslutning på iMacen. Det är anslutningen närmast Firewire-porten som ska få allt att fungera som vanligt. Ett märkligt problem som förmodligen skulle kunna lösas med mjukvaruuppdatering från Digidesigns sida.

I branschen diskuteras det ofta om USB är ett lämpligt gränssnitt istället för Firewire vid anslutning av ljudkort, då USB i regel tar upp mycket mer bandbredd vid användning.

Läs mer i Digidesigns supportforum:
imac i7/mbox 2 family - problems - Digi User Conference

Jag kan påpeka att jag har exakt samma problem med min MacBook Pro 15" Core 2 Duo. För att det över huvud taget ska vara möjligt att arbeta med mjukvaran måste mitt MBox 2 Mini vara inkopplat i USB-porten närmast Firewire-anslutningen.

Kör OS X 10.6.3 och Pro Tools 8.0.3

Digidesign har väl alltid varit ett rent ut sagt skitprodukt från början till slut!
Digi 001 och det skräpet vilken sörja!

Apogee is da shit!

Ursprungligen av @ndreas:

Digidesign har väl alltid varit ett rent ut sagt skitprodukt från början till slut!
Digi 001 och det skräpet vilken sörja!

Apogee is da shit!

Håller med om att Apogee gör riktigt bra grejer. Men dom kostar där efter med

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-03-24 21:44

Dessutom dumt att du kör en betaversion av systemet. Kanske det som är fel?

Ursprungligen av 20hz:

Dessutom dumt att du kör en betaversion av systemet. Kanske det som är fel?

10.6.2 ska det självklart vara. Snubblade på tangenterna.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-03-25 16:31

Detta lär ju vara ett övergående problem, även om det ju säkert är frustrerande för användare som precis har köpt in i5/7 imac. Sedan är det ju min personliga åsikt att just Pro Tools verkliga styrka finns i HD versionerna av programmet, annars får man ut mer av andra program så som Logic till exempel, i och med att man slipper de begränsningar Avid har lagt till i LE versionerna av Pro Tools.

Ursprungligen av Fred!:

Detta lär ju vara ett övergående problem, även om det ju säkert är frustrerande för användare som precis har köpt in i5/7 imac. Sedan är det ju min personliga åsikt att just Pro Tools verkliga styrka finns i HD versionerna av programmet, annars får man ut mer av andra program så som Logic till exempel, i och med att man slipper de begränsningar Avid har lagt till i LE versionerna av Pro Tools.

Ja det verkar som det. Jag kör Pro Tools 8 LE, en Digi003 (FireWire) i studion tillsammans med senaste MacPro 8-core och måste säga att jag är grymt imponerad av prestandan nya MacPro levererar. Pro Tools HD i all ära, men i framtiden kanske DSP-kort osv. kommer bytas ut av kraftfullare CPU:er i datorerna? I alla fall i större utsträckning.

Jobbar både i Logic och Pro Tools och måste säga att jag föredrar det sistnämda. Men som man brukar säga, smaken är som baken... Delad.

1
Bevaka tråden