Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Apple Keyboard - Viktig info ang. engelska tangentbord!

Tråden skapades och har fått 27 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Uppdatering: Ni som enkelt och säkert vill köpa ett U.S. English-keyboard inom Europa ska kika på inlägg #15|15.

Hej,

Vill dela med mig av lite förstahandsinformation gällande Apples tangentbord. Detta gäller både den tidigare versionen kallad "G5" i plast och de nya tangentborden i tunn aluminium.

När man går in för att beställa ett tangentbord så möts man av ett virrvarr av olika alternativ, du kan välja alla de logiska alternativen som Swedish, Danish, French etc, so far so good, men om du är en person som skriver bäst på ett amerikanskt/engelskt tangentbord (O:-)) så möts du av två förbryllande alternativ:

Apple Keyboard - English samt
Apple Keyboard - English (Int'l)

Vad är då skillnaden kan man fråga sig? Jo, detta är den absolut vanligaste frågan på internet gällande de engelska tangentborden, och det är väldigt illa av Apple att efter alla dessa år fortfarande inte reda ut frågan redan på beställningssidan, vilket är anledningen till att jag skapar denna tråden. Ni som inte önskar ett Engelskt tangentbord kan sluta läsa nu eftersom den är skapad för att informera de som söker ett sådant.

Det rör sig om ganska stora skillnader på utforming på Return-tangenten, placering av symboler, samt grafik vs text (dvs på vissa tangentbord står det t.ex. "shift" medans andra har en uppåtpil).

Om du bor i USA så är skillnaden att på USA-versionen (Apple Keyboard - English) (MB110LL/A) så har du en smalare return-tangent (tänk dig ett laptoptangentbord), du har text på alla tangenter istället för grafik (dvs "shift" istället för uppåtpil, "delete" istället för bakåtpil etc), samt att alla de englands-specifika symbolerna (exempelvis £-symbolen) är ersatta med mer universella alternativ. Bor man i USA och istället väljer ett Apple Keyboard - English (Int'l) så får man ett tangentbord med brittisk layout samt grafik (mestadels pilar) på funktionstangenterna istället för text.

Bor du däremot i Sverige så betyder Apple Keyboard - English (MB110B/A, även identifierad som APPLE KEYBOARD-GBR) att du får ett tangentbord som engelsmännen är vana med, exempelvis Shift+2 ger dig pundsymbolen £ (istället för hash #). Istället för text på tangenterna så har du grafik (enligt ovan), samt att returntangenten är lång (tänk dig svenska standardtangentbord). Väljer du ett Apple Keyboard - English (Int'l) (MB110Z/A) så får du ett nästintill IDENTISKT tangentbord med ENDAST TVÅ skillnader, nämligen att de ersatt £ med # samt tagit bort euro-symbolen från 2an. Att de utav en sådan anledning ens har två alternativ är lite fånigt.

Vad detta betyder i praktiken är att du i SVERIGE får välja mellan ett brittiskt tangentbord eller ett brittiskt tangentbord minus pundsymbolen. Du kommer inte åt USA-varianten med smal return-tangent, text på knapparna istället för grafik (se ovan), samt den unika placeringen på tangenterna som körs i USA.

Det finns heller absolut ingen möjlighet för någon av de Europeiska Apple Stores att beställa in USA-varianten, utan ni som söker denna layout måste ta er till ebay.com eller försöka hitta någon som importerar från USA (skriv i tråden om ni hittar någon).

Nu undrar nog några av er "why all this fuzz over a bunch of keyboards?" Well, jag talar för många när jag säger att USA-varianten är sjukt snygg med texten på tangenterna istället för massa plottrig grafik, samt att placeringen av alla tangenter är optimal för programmering.

Här är en jämförelse:
Bifogad Bild 1: U.S. English
Bifogad Bild 2: Brittish English
Extern Bild 3: Skiss över alla 3 Engelska varianter (Amerikansk, Brittisk samt Internationell), avbildar dock G5-generationens tangentbord men skillnaderna är desamma idag. (från http://docs.info.apple.com/article.html?artnum=304933)

Själv kommer jag att köpa ett U.S. English via ebay.com eftersom jag inte står ut med de andra varianternas return-tangent, placeringen av vissa tecken (exempelvis att man tvingas ha tilde ~ istället för Z bredvid vänstra shift-tangenten), samt de grafiska pilarna som i min mening förstör designen.

Happy typing! O:-)

Senast redigerat 2008-09-21 09:29

Grym info!
Detta är vad som gör 99mac så bra som det är.

Då kan jag ju upplysa att de datorer man köper i Kina (i mitt fall en egen iBook G4 och en PM G5 på jobbet) har amerikanska tangentbord med text. Nu kör jag ju visserligen med svensk layout när jag skriver, men man har väl lärt sig fingersättningen i sjuans fritt valda skrivmaskinskurs!

  • Medlem
  • Vallentuna
  • 2007-10-27 12:24

Liten rättelse: det du kallar Enter-tangenten är Return-tangenten (↩). Enter-tangent (⌅) finns också på många tangentbord.

MagnusB: Tackar.

johan_tanying: Jasså du köper dina Mac-datorer i Kina? Varför det? Det borde ju vara ett helvete om du behöver ta ut garanti.

malesca: Det har du rätt i, jag tänker inte ens på skillnaden nuförtiden eftersom man säger "enter" i normalt tal. Noterar iallafall rättelsen!

Ursprungligen av c.hilding:

johan_tanying: Jasså du köper dina Mac-datorer i Kina? Varför det? Det borde ju vara ett helvete om du behöver ta ut garanti.

Då jag jobbar på kinesiskt företag med verksamhet i Beijing är det väl ganska naturligt att jobbdatorn inköps just i Kina. Eller hur? Annars skulle vi kunna snacka om helvete med garantier och framförallt kvitton...

Vad gäller min egen dator kunde jag inte vänta flera månader innan nästa sverigeresa. För övrigt har garantin numera gått ut för länge sen (Apple Care is for wimps ) Att få iBook-batteriet utbytt enligt Apples program var inga problem trots att jag då var i Sverige.

Att jag nämner läget i Kina är mest pga att frågor om köp av dator i Kina (Hongkong/Japan/Singapore/Thailand...) plägar poppa upp då och då. Så om folk söker behöver dom inte fråga igen om åtminstone just denna detalj.

johan_tanying: Okej, då var det plötsligt väldigt logiskt, och tack för inlägget i diskussionen, det är bra att veta att man får det snygga tangentbordet om man handlar i Asien.

Jag har löst det här med att få tag på U.S-layouten via eBay.com, och det blir både billigt och säkert (från ett respektabelt företag).

Som ni kan se här på Apple Store U.S Mice & Keyboards så har de i USA enbart ett enda Keyboard att välja på, den amerikanska varianten med produktkod MB110LL/A. Detta är den snygga varianten med text på tangenterna samt amerikansk layout.

Efter lite sökande på Ebay fick jag hittat ett "NEW APPLE MB110LL/A APPLE KEYBOARD" för $50 USD (alltså endast 318 kr! En hundralapp under det svenska priset), vilket säljs av en butik! Istället för en auktion så säljer alltså en eBay-butik fler än ett keyboard, och till ett fast pris. Detta är versionen med sladd men de säljer även den trådlösa. För att verifiera att det verkligen var den amerikanska varianten på tangentbordet så kontaktade jag säljaren som finns i Singapore. Kontakten skedde via Skype men de har även kontakt via en rad andra alternativ:

Ursprungligen av Kontaktinfo:

Business Hours: 9am to 9pm Singapore Time (GMT+8)
Company name: Golden Five International LLP
Singapore Number (65)91918481
USA Voip Number (1)347-341-4880
Skype = LeosL88

Personen var väldigt trevlig och berättade att de enbart säljer den amerikanska varianten. Sedan blev jag informerad om att om jag ville spara pengar så var det bättre att lägga ordern via Ebay Singapore eftersom de inte tar ut några avgifter, och att jag därför får ett lägre pris. Adressen till samma produkt via Ebay singapore var följande: "NEW APPLE MB110LL/A APPLE KEYBOARD *NEW*", notera dock att ni ALLTID ska kontakta säljaren innan ni lägger er order. Be bara om Apple Wired Keyboard så skickar han er adressen om den ovan inte längre stämmer.

Detta item kostar S$76, vilket är Singapore Dollar. När ni har PRATAT MED SÄLJAREN (hoppa inte över detta steget, ni MÅSTE prata med dem för att få slutsumman inklusive frakt) och sedan klickat på Buy Now så kommer ni till en sida där ni skriver hur många ni vill ha, t.ex. 1. Därefter klickar ni på Continue och kommer till en sida där ni bekräftar att allt stämmer med "Commit to Buy". Därefter ser ni en sida där det står "Pay Now", men gör inte detta utan stäng istället ner ebay (anledningen är att eBay Singapore må vara avgiftsfritt, men de saknar Paypal-integrering så ni kan inte betala om ni försöker med "pay now"!). Prata istället med säljaren, han kommer att be om er Paypal-email och skicka en payment request dit. Denna payment request kommer ha frakten inräknat, vilket ligger på ca 270 kr. Totalt hamnar man på $USD92, varav keyboardet kostar $USD50. I svenska kronor blir det enbart 586 kronor! Ett mycket bra deal!

Logga in på er Paypal och på förstasidan kommer ni se affärens payment request. Klicka på "Pay"/"Buy" (minns inte vilket det var). Där ska ni granska all er leveransinformation samt fylla i ett Auction ID, vilket är förbryllande, men detta Auction ID är inget annat än det ebay-konto ni använde när ni la ordern på ebay. Så fyll i ert ebay-kontonamn och betala.

Packat och klart! Affären kommer att skicka er order via DHL och det når er inom 1-3 veckor. Ja, det tar lite tid men så kostar frakten VÄLDIGT lite också.

Detta är alltså ett lagligt företag i Singapore som är registrerat, dvs helt äkta. De har 98% positiv feedback på ebay med 826 betyg, och de håller på att lansera en riktig webbshop på http://www.bigfiveshop.com/ som inte längre är beroende av eBay.

Jag kommer givetvis att skriva när jag har fått tangentbordet. Allt som allt så tog beställningen tio minuter.

När jag beställer saker i framtiden så kommer jag aldrig välja FedEx om det finns ett alternativ till den skitfirman, även om alternativen är dyrare.

De har lögnaktiga förare och efter 5 "leveransförsök" sen den 14e November, så har jag nu fått prata med en manager som satte prioritet på ärendet och ska undersöka varför förarna påstår att de har varit här när de inte har det, och varför de inte ringt till mig (kunden) när de stod utanför dörren, eftersom de påstår att de har varit här och jag inte öppnat (då ska de ringa).

Vid första "leveransförsöket" så lämnade de en avriven, vit pappersbit där de skrivit med bläckpenna "ring postcentralen, fedex 08-..........", vilket jag gjorde. Då blev de väldigt förbryllade över att chauffören inte lämnat ett ordentligt papper med trackingnummer. Dessutom var telefonnummret fel och den postcentralen jag fick nummer till hade inget att göra med FedEx.

FedEx har åtminstone i mitt område några mkt dåliga chaufförer medans DHL (extremt bra firma, I all min kontakt med Apple har de alltid varit underbart snabba) och UPS å andra sidan aldrig haft ett enda försenat paket.

När jag väl fått paketet så hör jag av mig igen för att berätta om erfarenheten av själva butiken och produkten, om man bortser från FuckUps leveransförseningar.

Uppdatering 8:47. Managern ringde upp mig och beklagade problemen. Hon berättade att detta är deras underleverantörs fel, då de hyr olika oberoende fraktbolag som sköter deras utkörningar. Hon berättade även att FedEx själva har som policy att aktivt försöka leverera paketet upp till 3 gånger till kunden och hålla ständig telefonkontakt UTAN att man själv ska behöva ringa och påminna dem. Detta har inte skett i mitt fall utan det har varit knäpptyst, jag har fått ringa upp dem, och de har ändå inte kommit någon enda gång utan bara påstått att de vart här. Hon ska ta upp detta med bolaget, samt även det faktum att chauffören gett mig en skum, vit papperslapp med ett felaktigt telefonnummer och skrivit "fedex" på det när det var ett helt annat bolag, samt att det saknades trackingnr. trots att man normalt ska få ett datorutskrivet papper med FedEx kontaktinfo och sitt trackingnr. mm. Hon kommer kontakta mig igen under dagen och jag hoppas att den här saken snart är ur världen.

Varför ska ni undvika FedEx? Läs detta från en ex-manager på FedEx.

Senast redigerat 2008-01-04 09:27

Oj, här gjorde jag visst en stor tabbe. FedEx lyckades inte leverera som de lovat och jag tvingades vänta ännu längre, vilket ledde till att när jag väl fått hem tangentbordet så hade jag glömt bort denna tråden. Blev påmind nu när jag tittade igenom gamla filer hos min webhost och såg en del filer från denna tråd.

Så vad gör man då? Jo, tar ett par foton snabbt och laddar upp dem så klart. Håll tillgodo!

Jag rekommenderar varmt alla att köpa ett tangentbord från den återförsäljare jag pratat om tidigare i tråden, det är det enklaste sättet att få tag i ett äkta Amerikanskt Apple-tangentbord. Har använt det ett par månader nu och det är en fröjd att använda. Med en enkel knappkombination så skiftar man mellan Engelsk (US) och Svensk layout (vilka layouter som det skiftas mellan bestämmer du själv). Detta inlägg skriver jag just nu i Svenskt läge, och för de som inte tittar på tangentbordet när de skriver så märker man ingen försämring gentemot ett helsvenskt tangentbord. Dock spenderar tangentbordet 80% av tiden i Engelsk layout då den är fruktansvärt fin att arbeta i, och mycket mer logiskt utlagd än den Svenska layouten.

Tangentbordet är som sagt riktigt snyggt i dess Amerikanska version och det framgår av bilderna.

Då är bara frågan hur man får tag i ett likadant tangentbord till en MacBook Pro. O:-) Vet att det går att byta tangentsatsen och det verkar gå att köpa dessa på eBay. Nåväl, det blir en annan gång.

Har ni några frågor så svarar jag gärna på dem.

Råkade för ett tag sedan ut för skillnaden på returtangenten...

Köpte ett silikongummiskydd (lövtunt) till min fru's svenska MacBook.
Köpte hos GBG's största ställe för Macar - de borde ju veta.
Passade NÄSTAN, det stupade på returtangenten....

Så, ni som köper tangentbordsskydd, se upp!

Ursprungligen av Goflorp:

Råkade för ett tag sedan ut för skillnaden på returtangenten...

Köpte ett silikongummiskydd (lövtunt) till min fru's svenska MacBook.
Köpte hos GBG's största ställe för Macar - de borde ju veta.
Passade NÄSTAN, det stupade på returtangenten....

Så, ni som köper tangentbordsskydd, se upp!

Tack för varningen, den tanken har aldrig slått mig förr! O:-) Skumt att butiken säljer ett Amerikansktillverkat överdrag när Apple Sverige inte säljer såna MacBooks. Och det är klart, till en MacBook vill man ju gärna skydda tangentbordet eftersom det kostar 800kr att byta ut tangentsatsen och att processen kräver lite händigt skruvmejselarbete.

När det gäller vanliga, standalone-tangentbord så struntar jag i slitage, köper lika gärna ett nytt tgb vartannat år, det är en struntsumma ändå, 500kr inkl frakt från utlandet. Hellre det än att ha ett konstigt, plastigt överdrag som ändrar den helt fantastiska känslan i tangentbordet (Apple har verkligen lyckats med det!).

Förresten, har pratat med BigFiveShop och ägaren berättade att de har slutat sälja Apple-produkter, han sa inte varför.

Detta innebär att ni som söker ett äkta Apple keyboard med US. English-layout får gå in på ebay.com och exempelvis söka på tangentbordets produktkod (se tidigare poster för mer fakta och denna produktkod).

Det finns massvis med butiker som säljer dem helt nya. Ni som köper ett tangentbord får jättegärna ta er tiden att skriva en recension om butiken och köpet, jag lovar att det uppskattas av många här. BigFiveShop är en oerhört bra butik och det är synd att de inte säljer Apple-produkter längre, dock är jag övertygad om att flera andra butiker är lika bra.

Skall man köpa siliconöverdrag så tag med den bärbara och be att få prova det först....

Jag har inte orkat bråka om de 130:- det kostade. Hittar nog inte kvittot heller.

Men det var ju snopet för Mari här hemma. Å vad fint! Tack! Åvafan, det passar ju nästan ju.....skit!

Ursprungligen av Goflorp:

Skall man köpa siliconöverdrag så tag med den bärbara och be att få prova det först....

Jag har inte orkat bråka om de 130:- det kostade. Hittar nog inte kvittot heller.

Men det var ju snopet för Mari här hemma. Å vad fint! Tack! Åvafan, det passar ju nästan ju.....skit!

Hehe, usch.

Dock så ska du inte behöva kvitto, det är väldigt förlegat. Den enda meningen med ett kvitto var att bevisa när och vilken vara du köpt, på den tid som det annars hade varit omöjligt att hitta dig bland alla högar med papperskvitton som butiken har. Nuförtiden tar man med sig leg, ger dem sitt namn och de hittar dig enkelt i sin dator, och ser precis vad du köpt och när du gjorde det. Tacka informationsteknologin och datorer för det!

Så vad jag föreslår är att du går in i butiken, berättar vem du är och vad du köpt, och att det är oacceptabelt att det inte passar eftersom det inte går att få tag på annat än Svenska MacBooks i Sverige, och att du därför är berättigad till en återbetalning.

Du har konsumentköplagen på din sida. Stå på dig!

Fantastiska nyheter!

Det går nu att få tag på U.S. English-tangentborden inom Europa! (Dock fortfarande inte från Apple.)

Thomann (Tyskland) är Europas i särklass bästa nätbutik för musiker, med de lägsta priserna, Europas största postorderlager OAVSETT KATEGORI (det finns inget större lager!), 3 års garanti på ALLA varor samt 30 dagars öppet köp. De har Svensk personal och den mest trevliga personal man kan tänka sig. Jag har handlat hos dem för hundratusentals kronor, och vad får jag syn på vid mitt senaste besök?

Tro det eller ej, de har Apples U.S. English-tangentbord till salu! Detta innebär att när man handlar hos dem så kommer paketet inifrån Europa och du slipper därmed Svensk skatt och tull, och du får dessutom deras otroliga 3 års-garanti. Frakten ligger alltid på ynka 15 Euro oavsett beställningens storlek (vilket för tyngre beställningar är billigare än vad Svenska butiker tar för inrikespost!); de är enormt effektiva med leveranserna och packar och skickar varor ända fram till kl 23 på kvällarna, och beställningar har alltid nått mig på mellan 2 till 5 dagar, varje gång. De är oftast snabbare än Svenska butiker, trots att de ligger i utlandet. Är det något problem med en vara så tar de tillbaka den utan det minsta tjafs och står för returfrakten via UPS som kommer och hämtar varan hos dig. Detta är en butik som håller en enormt hög klass.

Jämför detta med det Applekeyboard som jag tidigare i tråden beställde från Ebay USA, där man inte får någon praktisk garanti (att skicka tillbaka varan tur och retur kostar för mycket), där paketet tog hela 3 veckor att nå Sverige, och där man kan råka ut för en kraftig tullavgift om man har otur.

Detta är helt fantastiskt, nu kan man alltså köpa U.S. English-tangentborden inom Europa med full garanti, extremt bra service och till ett lågt pris.

Här är länkarna:
Huvudkategorin "Apple Tangentbord"
APPLE KEYBOARD ALU USB - ENGLISH
APPLE KEYBOARD ALU WIRELESS - ENGLISH

Som ni ser om ni klickar på de stora bilderna så är det verkligen den äkta Engelska varianten med den grymt snygga designen.

Thomann har även ett par Engelska varianter av Apple G5-tangentbordet med färgkodade knappar för Pro Tools, Logic, Final Cut osv. Dessa finner ni om ni klickar på länken till huvudkategorin.

När det gäller sådana programspecifika tangentbord vänder jag mig dock hellre till LogicKeyboard (Danmark/USA) eftersom de är den enda butik som har den nya Aluminiumvarianten omgjord med knappar för alla populära program. LogicKeyboard säljer både billigare klistermärken/tangentbordsöverdrag samt hela tangentbord med färdigutbytta knappar. Det sistnämnda alternativet håller högst kvalitet och stryktålighet, men innehåller ju ett helt tangentbord vilket gör det rätt dyrt på ca 140 Euro styck. Det kan dock vara värt det för många och jag funderar just nu på att köpa ett Aluminiumkeyboard med Logic Pro-tangentsats (se bilden).

LogicKeyboard är alltså ett Danskt företag med kontor i Danmark och USA; därmed kommer ordern att skickas från Danmark vilket gör att man slipper både tull och skatt även hos denna butik.

Så där har ni en stor nyhet gällande tangentborden. Två fantastiska Europeiska källor beroende på vilket av U.S. English-tangentborden ni söker (med eller utan programspecifika tangenter). Bättre kan det väl inte bli!?

Happy typing! O:-)

Ursprungligen av c.hilding:

Detta är helt fantastiskt, nu kan man alltså köpa U.S. English-tangentborden inom Europa med full garanti, extremt bra service och till ett lågt pris.

Här är länkarna:
Huvudkategorin "Apple Tangentbord"
APPLE KEYBOARD ALU USB - ENGLISH
APPLE KEYBOARD ALU WIRELESS - ENGLISH

Som ni ser om ni klickar på de stora bilderna så är det verkligen den äkta Engelska varianten med den grymt snygga designen.

jag är skeptisk, de tyska tangentborden i shoppen har också US-layout enligt produktbilden...

det är snarare någon som inte orkat vaska fram korrekta produktbilder.

Ursprungligen av gabriela:

jag är skeptisk, de tyska tangentborden i shoppen har också US-layout enligt produktbilden...

det är snarare någon som inte orkat vaska fram korrekta produktbilder.

Ajdå, om vi har otur så är det så och då är vi tillbaks på ruta ett vad gäller ny importkälla. Jag ska maila dem med denna fråga och håller tummarna, har nämligen en vän som var intresserad av att importera ett från Thomann och därför vore det tråkigt om de inte hade U.S.-varianten trots allt.

Anledningen att jag antog att bilden stämde överens med produkten är att Thomann har en grym och unik process där de har tagit helt egna fotografier på så gott som varje produkt. De sätter produkterna på en roterande pedestal och tar dussintals fotografier med extrem upplösning vilket gör att man som kund kan (i realtid) rotera och titta på de flesta produkter med en så pass zoom att den allra minsta texten på varors chassin är läsbar, och för de produkter där de inte gjort denna process så brukar de alltid ha ett antal egna fotografier ur olika vinklar.

Det var av denna anledning som jag antog att fotografierna på Appletangentborden var deras egna. Om det är så att det inte är deras egna bilder så finns det helt klart en risk att det inte är U.S.-layout på själva tangentborden.

Jag avråder därför alla från att beställa tills Thomanns svar har kommit. Tack för varningen, Gabriela.

Tyvärr så kan man inte redigera gamla inlägg så jag kan inte göra något åt den utdaterade länken i det första inlägget.

Skulle vara bra om en moderator kunde ändra post #1 i denna tråd från:

Citat:

Uppdatering: Ni som enkelt och säkert vill köpa ett U.S.-keyboard ska kika på inlägg #8.

Till följande:

Citat:

Uppdatering: Ni som enkelt och säkert vill köpa ett U.S. English-keyboard inom Europa ska kika på inlägg #15.

Jag noterade precis att de tangentbord man kan välja mellan då man köper en Mac på Apple Store även innehåller layouten "US". Är det rätt "US" eller någon trasig "US", för så har det väl inte gått att göra tidigare? Jag hittar dock inte att de säljer lösa tangentbord med den utformningen.

Ursprungligen av Marcus K:

Jag noterade precis att de tangentbord man kan välja mellan då man köper en Mac på Apple Store även innehåller layouten "US". Är det rätt "US" eller någon trasig "US", för så har det väl inte gått att göra tidigare? Jag hittar dock inte att de säljer lösa tangentbord med den utformningen.

Hej, längesen jag var aktiv i den här tråden, ber om ursäkt.

Thomanns tangentbord var tyvärr (som Gabriela gissade) fel produktbild.

Du har däremot gjort en helt underbar upptäckt, Marcus!

Det stämmer mycket väl att man inte kunde köpa US.English-versionen tidigare, men de har troligen fått tillräckligt många önskemål om det för att importera ett antal. Dock verkar de inte ha så stora lager att man kan köpa dem löst. Går du in på Tangentbord så hittar du det inte, du hittar dock en stor mängd nya tangentbord som Ryska, etc. De har definitivt expanderat.

Om du däremot konfigurerar en hel stationär Mac så kan du äntligen välja mellan:

Apple Keyboard (Swedish)
Apple Keyboard (Swedish)
Tangentbord (Internationell Engelska)
Tangentbord (US) <<< korrekt.
Apple Keyboard with Numeric Keypad (Swedish)
Apple Keyboard with Numeric Keypad (Swedish)
Apple Keyboard med numerisk del (Internationell Engelska)
Apple Keyboard med numerisk del (US) <<< korrekt.
Apple Wireless Keyboard (Swedish) [+ 250,00 kr]
Apple Wireless Keyboard (Swedish) [+ 250,00 kr]
Apple Wireless Keyboard (Internationell Engelska) [+ 250,00 kr]
Apple Wireless Keyboard (US) <<< korrekt. [+ 250,00 kr]

Med tanke på att de tydligt säger att de har svenska, internationell engelska och US så är detta garanterat amerikanska versionen. Förr var alternativen "international english" och "GB (british english)", och hur de ser ut ser ni ju i post #1. Det finns heller ingen möjlighet att skriva "US" och INTE mena det.

För bärbara Macs har du samma alternativ (Svenska, International English, US). Helt UNDERBART att man äntligen kan välja detta på de bärbara datorerna, vilket gör allt extremt lätt. Jag har undvikit de bärbara eftersom det skulle vara mycket jobb att köpa en amerikansk tangentsats via eBay och installera den manuellt (inte omöjligt men dyrt och jobbigt).

Men vad gäller att köpa dessa tangentbord löst så verkar de inte ge oss den möjligheten, iallafall inte ännu.

Möjligtvis kan man böna och be att få köpa ett separat om man ringer dem, de brukar vara väldigt schyssta.

Äntligen!

Dagarna då det var krångligt att få tag på ett Apple-US-keyboard är över!

Sedan ett tag tillbaka har Apple erbjudit Apple-US-layouten vid *nyköp* av dator. Nu har de *äntligen* expanderat även Tangentbordskategorin att innehålla dessa ergonomiska underverk vi kallar US-layout!

Vad har då Tomten att erbjuda? Jo, följande:

Det är *exakt* samma produktsiffror som i USA, sånär som på en liten sak; siffrorna i den svenska butiken slutar med "LB/A" som sista del i koden medans Apple Store USA har dem med "LL/A" i namnet. Övriga siffror är identiska, och det ÄR den Amerikanska/US-layouten, det syns tydligt på bilderna och faktumet att de skriver "Engelska (USA)".

Är i behov av ytterligare ett tangentbord, och nu vet jag vart jag ska köpa det!

Jippi!

man kan välja macbooks med US-bräde också...?

som vanligt vid nysläpp finns det en hel del översättningsmissar i svenska apple store, vänta å se alltså..

På svenska Apple Store kan man välja mellan svensk, internationell engelska och US på alla MacBook-bräden, men det verkar även gälla alla andra Macar som inte uppdaterats.

kan någon förstå om man nu kan köpa ett löst US-tangentbord på svenska applestore? (köper man en dator samtidigt verkar det gå...)

Ser även att de nu fått in ytterligare varianter av "editortangentbord" för de som arbetar med produktionsprogram som Aperture, Photoshop, Final Cut eller Logic Studio.

XSKN (Europe)/XSKN (US) heter märket. Här är en video där de introducerade produkterna tidigt 2009. Hittade även en stor bild (EU-layout) som visar att det definitivt är fin kvalitet på deras skin/överdrags-variant.

Man kan antingen köpa ett tangentbord själv och använda sig av deras skin, som går på 549kr at the time of writing; Hippah XSKN Logic Studio tangentbordsöverlägg. Det är rätt intressant eftersom man då får totalt skydd för tangentbordet, och om nåt skulle spillas (kaffe/läsk) så är det bara att tvätta överdraget. Dessutom slipper man ju att tangentbordet nöts ner av år av användning.

De har även kompletta tangentbord med förtryckta tangenter, precis som andra företag som EditorsKeys och LogicKeyboard, fast det nya från XSKN ser också bra ut, och är uppdaterat för Logic 9: Hippah XSKN Logic Studio tangentbord. Men för 1390kr för ett sådant tangentbord så lutar det åt att köpa skin/covervarianten istället, då det ju faktiskt ger ett extremt bra skydd också.

Det är dessutom väldigt mycket billigare att byta ut ett cover när det är rejält nedslitet, och man har fördelen att man kan byta ut ett cover när en ny version av programmet släpps istället för att köpa ett nytt tangentbord. Det händer ju rätt ofta att nya versioner av program radikalt gör om gamla keyboard mappings, för att optimera workflow och få in nya funktioner som programmet har introducerat. Därför släpper alla sådana här företag nya tangentbord varje gång en ny, stor version släpps, och då är det givetvis fantastiskt att bara kunna kvickt och enkelt byta cover och ha ett rent, fint, oskatt tangentbord därunder.

Nåväl, lite roliga alternativ för de som jobbar med produktion av alla dess slag, tänkte det var värt att nämna dem. Det har visats i oberoende tester att man ökar produktiviteten med 30-40% om man använder ett editortangentbord, tack vare att man alltid snabbt och lätt kan hitta alla funktioner utan att dyka i menyer.

En liten varning: Om produktbilderna är korrekta så säljer Apple Store Sverige den AMERIKANSKA (US)-varianten av det färdigbyggda tangentbordet, och den EUROPEISKA varianten av skin-överdraget. Skinnet på Apple Store är alltså INTE kompatibelt med US-layout på tangentbord. De är dock väldigt dåliga på att ha korrekta bilder, så vem vet (jag har till exempel sett dem använda samma produktbild för ett 16-hårddisks-rack som för ett 8-hårddisks-rack, trots att den ena har dubbelt så många hårddiskluckor). Ska nån beställa skin från Apple Store Sverige så kontakta dem först så ni inte får ett inkompatibelt skin.

Senast redigerat 2010-04-25 18:42

Jag överger nu mitt konto på 99, och kommer även snart att avregistrera domänen som alla bilder i tråden ligger på. Däremot visar serverloggarna konstant aktivitet på dessa bilder från folk som läser tråden. Därför laddar jag nu upp dem som attachments på forumet istället, så att de kommer leva vidare. Ha det fint allihopa!

Apple U.S. English-layout:

EditorsKeys Keyboard Skin:

Min recension efter 15 månaders användning av Keyboardskinnet? Fruktansvärt bra! Enkel översikt av alla små funktioner som man annars missar att de ens finns på tangenterna, enormt bra färgkodning, och gör det viktigaste jobbet galant: Skyddar det värdefulla tangentbordet från allt slitage och smuts. Ditt tangentbord blir aldrig slitet, och skyddet byter man lätt och billigt ut om det slits ner. Mitt är slitet på 2 tangenter efter dessa 15 månader; Shift och D av någon anledning. Shift förstår jag men inte D, hehe. Anyway, håll tillgodo och ajöss!

Två uppdateringar:

  • Har nu beställt ettMB110LB/A Apple Keyboard med numerisk del - Engelska (USA)från Apple Store Sverige. På kvittot står det "APPLE KEYBOARD-USA".

    Primär leveranstid var 1-2 veckor till shipping, så jag antog att det var en beställningsvara (att de beställer in dem vid förfrågan), men paketet skickades dagen efter beställningen!

    Det ska bli väldigt intressant att se om det skiljer sig på något vis från det äkta Amerikanska US-English-keyboard jag köpte via Singapore för över 2 år sedan (se tidigare i tråden).

  • Bristen på US-kompatibelt XSKN i Apple Store ledde till att jag gjorde mer research och noggrant jämförde de 3 tillverkare som nämnts i förra posten (EditorsKeys, LogicKeyboard och XSKN). Upptäckterna var som följande:

    -XSKN (Europe)/XSKN (US) har en väldigt grafisk och ikonbaserad layout på sina tangentbord/skins, vilket jag först tyckte var bra, men sedan insåg att de så gott som ENBART visar defaultfunktionen på de flesta tangenterna. Modifierade funktioner (dvs kombinationer av nedtryckt shift, control, option eller command) står inte utskrivna på mer än en HANDFULL tangenter på deras skins. Detta gör att man bara lär sig GRUNDLÄGGANDE funktioner. Det är dessutom mycket krångligt att få tag i en US-kompatibel layout i Europa (troligen får man beställa det via deras Amerikanska site). Deras kvalitet är ej heller bevisad ännu, då de är väldigt nya på scenen och fortfarande okända.

    - LogicKeyboard är ännu värre än XSKN, då de konsekvent visar enbart EN funktion per tangent, vilket borde vara någon form av brott mot produktivitetskeyboards. Dessutom så använder de horribelt hemska färgscheman som ser ut som om ett epileptiskt barn har lekt med MS Paint. Till råga på allt så har de av någon outgrundlig anledning FÄRRE genvägar utskrivna på skin-varianten än på tangentbordsvarianten (jämför med tidigare bild), helgalet och troligen någon form av korkad gimmick för att försöka sälja fler keyboards! Då de har huvudkontor i Danmark, och även ett kontor i USA, så ska det dock vara rätt så enkelt att få tag på ett US-skin inom Europa bara genom att fråga dem, men jag skulle avråda *alla* från att köpa deras extremt informationsfattiga skin.

    - EditorsKeys; här kommer vi till kronjuvelen. Inte nog med att de är det mest välkända och framstående märket för redigeringskeyboards, med kunder i de flesta stora studios och designhus, med extremt hög kvalitet på materialet; de är dessutom det enda skin som HELT täcker tangentbordet ända ner på tangentbordets sidor, vilket ger maximalt skydd samt helt avlägsnar risken att skinnet glider av. Vad gäller designen så är de dessutom den ENDA tillverkaren som har ett INTELLIGENT, avancerat system där de färgkodar alla modifiertangenter (shift, control, option, command) och sedan skriver ut alla tangenternas funktioner i de färgerna. På så vis får du det mest avancerade, djupdykande produktivitetsskinnet av dem alla. Du har 2-5 funktioner per tangent och om du arbetar med deras editorskins så GARANTERAR jag att du blir mer snabbjobbad än konkurrenternas, som bara lär dig 1-2 funktioner per tangent. Designen är dessutom riktigt snygg och classy, tack vare det sobra svarta skinnet med färgkodad text. Vid mailkontakt berättade de att skinnet är kompatibelt med de default-mappings som gäller för Logic 8/9, och vad gäller US-layout så skriver man helt enkelt bara att man vill ha US-layout i kommentarsfältet vid checkout. De är baserade i England, och deras skinn är VÄLDIGT fördelaktigt prissatt: 34 Eur (ca 340 SEK), och frakten går på 2.2 Eur (ca 22 SEK). Totalt när Engelsk moms var inräknad så gick ett skin + leverans på 377 SEK. Jämför det med XSKN som kostar 549 FÖRE frakt via Apple Store.

För närvarande så kan ni få 10% rabatt på er order hos EditorsKeys med kupongen "10SAVER". Jag vet inte när/om den har ett expireringsdatum men den fungerade för mig.

När tangentbordet och skinnet har anlänt så kommer jag att skriva en sista uppföljning för att informera om slutresultatet av denna resa.

Good evening, fellow Mac enthusiasts!

Sedärja. Nu har både tangentbordet och editorskinnet anlänt. Apple skickade tangentbordet redan dagen efter jag lagt ordern (!), och det anlände dagen därpå (alltså totalt två dagar), men jag väntade med att skriva uppdateringen tills jag även tagit emot tangentbordsskinnet. Det sistnämnda skickades med Royal Air Mail från England och fördröjdes av vulkanutbrottet på Island. Nu är dock båda paketen här!

Först ut, tangentbordet. MB110LB/A Apple Keyboard med numerisk del - Engelska (USA) från Apple Store Sverige, vilket visade sig vara HUNDRA PROCENT identiskt med det äkta US-keyboard jag importerade för ett par år sedan (se ovan i tråden). Skillnaden i produktkoden (det heter MB110LL/A i Apple Store USA) hade ingen betydelse, då BÅDA är av identisk MODELL när man tittar på undersidan av tangentbordet. På båda står det "Model No.: A1243". Det är alltså helt identiskt. Härligt, nu kan man alltså äntligen få tag på US-layout direkt från Svenska Apple Store och njuta av den mest optimala programmeringslayout som finns (då vartenda stort programmeringsspråk är skrivet för US-layoutens lättåtkomliga tecken som []{}<>/\=?!). Då det är exakt samma tangentbord som det importerade så lånar jag mina tidigare bilder. Så här ser det ut i detalj:

Next up, editorskinnet från EditorsKeys. Det första jag upptäckte var hur OTROLIGT skönt materialet är. Det är extremt tunt och följsamt och det känns knappt att det sitter på tangentbordet! Jag tänker inte på det alls och det har bara gått ett par timmar! Det är hur underbart som helst att veta att tangentbordet aldrig kommer skadas därunder. Spills något så är det bara att tvätta av skyddet. Vad gäller dess layout så förstår jag verkligen varför de är branschledande och väljs av de flesta musiktidningar och stora studios: Deras skinn är EXTREMT djupdykande. På det Logic Pro 9-skinn jag köpte hittar ni över 130 olika färgkodade key commands, vilket gör att man verkligen lär sig Logic 9s genvägar på djupet. Denna detaljrikedom får man inte hos NÅGON annan tillverkare. Texten på tangenterna är dessutom mycket lätt att läsa, helt otroligt snyggt är det. Jag är EXTREMT imponerad. Vill ni också köpa ett så har de just nu rabatt, vilket kan kombineras med koden i föregående post för ytterligare 10% rabatt.

Sist upp så kommer här lite bilder på allting:

...ENJOY!

Det har varit en lång resa, men mycket information har framkommit.
Nu finns alla resurser samlade på ett ställe. Håll tillgodo!

1
Bevaka tråden