Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

E-legitimation och nexus personal

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Uppland
  • 2010-03-23 09:19

Jag har e-leg på kort genom nordea och på internetbanken kan jag se att mitt kort är aktiverat korrekt. I övrigt kör jag mac os 10.6.2 samt firefox 3.6.2.

Jag har installerat nexus samt drivrutin för kortläsaren och så här ser det ut i nexus när jag startar det.

Sen när jag ska testa det på test.bankid.com så följer jag instruktionerna på hemsidan. Först står det att jag har korrekt version installerad. Trycker jag nästa öppnas nexus och jag ska välja "token" från en meny samt ange pin. Menyn är grå och går inte att få ner, trycker jag fortsätt får jag felmeddelande från hemsidan. Ser ut så här:

Har någon koll på detta? Är det mac strul eller nexus strul? Jag mailade nordea men har inget svar än, får väl ringa antar jag...

  • Avstängd
  • Överallt
  • 2010-03-23 10:45

Hos test.bankid.com kan du bara testa BankID. Nordeas e-legitimation är inget BankID.

Sen så kommer du nog få svaret - Ahaaa..du sitter på mac. Då har vi ingen support för dig tyvärr..
Det svaret jag fått när jag ringt i e-leg ärenden till Nordea.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2010-03-23 13:05

Svara dem likadant: Ah, ni har ingen support för Mac? Då har ni ingen kund här heller

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2011-04-01 16:41

Lyfter den här tråden.

Innan man avinstallerar Personal för att installera en senare version skall man exportera sina tokens. Grejen är att export alternativet inte är aktivt (som bilden ovan, f.ö.). Hur gör man då?

  • Avstängd
  • Överallt
  • 2011-04-01 18:10
Ursprungligen av planB:

Grejen är att export alternativet inte är aktivt (som bilden ovan, f.ö.). Hur gör man då?

I någon version kan man bara exportera till USB-minnen, disketter och annat externt. Kan det vara lösningen på ditt problem? Tänds det om du stoppar i ett USB-minne?

När det gäller bankid, måste man alltid vara ansluten med en kortläsare och sladd? Jag blir inte riktigt klok på det är olika lösningar via olika banker eller om det är folk som blandar ihop BankId med att logga in på sin egen bank.

Så vitt som jag har fattat så kräver Handelsbankens lösning att jag är ansluten med sladd men finns det andra lösningar?

Jag har BankID hos Swedbank och där skaffar du en BankID-fil i Internetbanken som du sen installerar i programmet Personal.
Du väljer i Personal det BankID du vill använda dig av när en sida kräver BankID. Dosan hos Swedbank är utan sladd och behöver inte användas när BankID:t används. Det är lösenord som gäller.

1
Bevaka tråden