Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Kan jag rättvända film som är filmad vertikalt?

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej,
Har en helt ny Canon Ixus 100is. När jag var i alperna så filmade jag skidåkningssekvenser. Istället för att hålla kameran vanligt horisontelt så höll jag kameran vertikalt...finns det något sätt att vända rätt filmerna på i Imovie eller annat program??
Tacksam för hjälp

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-03-22 21:34

Quicktime 7 .

Ursprungligen av pazzo:

Quicktime 7 .

Vad menar du? kan du förklara hur jag gör o sedan får in det i Imovie?? Tack på förhand

  • Medlem
  • Värmdö
  • 2010-03-22 21:45

I Quicktime 7, Kringla+J sen väljer du videospåret och klickar Visuella inställningar.

Ursprungligen av Jetwash:

I Quicktime 7, Kringla+J sen väljer du videospåret och klickar Visuella inställningar.

Hej Jetwash,

Som novis får jag inte detta att fungera. Går jag in i Finder först? Kringla är det tecknet som sitter på cmd tangenten..kan du guida mig stegvis så är jag grymt tacksam!

thx

  • Medlem
  • Värmdö
  • 2010-03-22 22:43

Kolla om du har Quicktime 7 i Program mappen, starta den och sen öppnar du din film. Sen uppe i menyn Fönster så kan du välja Visa filmens egenskaper (Kringla+J). Klicka på Visuella inställningar, där skall du kunna rotera filmen åt det håll du vill. Sen sparar du filmen och tar in den i iMovie. Lätt som balett!

  • Medlem
  • Malmö
  • 2010-03-22 22:57

Sådant kan man ju ändra efter import i iMovie också...om jag minns rätt?

Ursprungligen av zinned:

Sådant kan man ju ändra efter import i iMovie också...om jag minns rätt?

Ja det kan man, minns inte hur men har gjort det i senaste iMovie, vill trådskaparen så kan jag göra en snabb koll hur man gör?

  • Medlem
  • Malmö
  • 2010-03-22 23:11

Jag kunde inte hålla mig, jag gick in i iMovie och kollade.

Markera aktuell videoslinga, klicka på "Beskärning, rotation och Ken Burns-effekt". Sedan är det bara att vända klippet åt önskat håll

Det gick perfekt att fixa det i IMovie direkt- under Fönster- Beskärning, Ken Burns o rotation. Tusen tack för all hjälp!!!!

1
Bevaka tråden