Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Jag vägrar Facebook

Tråden skapades och har fått 203 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Personligen vill jag inte ha något som helst att göra med FB. Jag såg nyligen att en bild av mig hamnat på en FB-sida. Jag har mailat en av dem som driver den och bett om att få bilden borttagen. Det kan verka fånigt, kanske rent av rena stenåldern för vissa men jag vill inte ha min bild uppe någonstans om om jag inte godkänt det först. Även om inte namnet finns i anknytning till bilden så står FB för den absolut raka motsatsen till vad jag strävar efter - anonymitet. Ska jag ha min bild uppe på nätet ska det vara något jag godkänt och känner att jag kan stå för.

Många säger att FB är jättebra för att hålla kontakt. Varför maila när man kan skapa en lista på FB som folk kan ansluta sig till... eller man behöver ju inte skriva in något på sitt konto. Frågan är dock vad man ska med det till om man inte skriver in något. Risken för att få sitt konto missbrukat är stor eller så väljer man att följa något som senare visar ha ett helt annat syfte.

Jag har hellre tio bra vänner som jag kan hålla kontakt med per telefon eller mail än 100 låtsasvänner på FB.

Räcker det inte med telefon eller mail har jag även twitter, flickr, konto på blogger och medlemsskap i diverse forum - alla konton med så anonyma användarnamn som möjligt...

Anonym? Jo, det är väl inte så svårt lurka reda på dig ändå.
Själv är jag med på FB men kör väldigt slutet ändå, enbart min vänner kan se min info.
Man kan reglera rätt bra, ingen som inte är min vän kan hitta telenummer etc.

Att bara koppla på "grinig gubbe" kan ju funka, men det är ju inte direkt produktivt.

Ursprungligen av Goflorp:

Att bara koppla på "grinig gubbe" kan ju funka, men det är ju inte direkt produktivt.

I just det här fallet kan det vara det. I tidningen stod det att FaceBook är ett svårt hot mot just produktiviteten! Så skall man tro på det så behöver vi fler griniga gubbar som jobbar i stället för att sitta och vada sig igenom de senaste hundra FaceBook-uppdateringarna.

Jag har för mig att Microsloth äger FB numer vilket är ett tillräckligt skäl för mig för att hålla mig borta. Annars är det enda skälet till att jag startade tråden, vilket väl knappast kan ses som särskilt anonymt :D, att jag önskade skriva av mig lite.

Jag är ganska medveten om att det i princip är omöjligt att vara anonym på nätet numer, då måste man ha anonymiseringstjänster eller så ska man helst inte använda internet alls. För mig handlar det dock om att jag kan ha lite svårt att lita på folk och saker jag inte känner till. Ibland händer det att okända vill knyta kontakt genom tex Yahoo, varpå jag alltid säger nej. Jag vet inte om det har att göra med att jag för länge sedan blivit utsatt för diverse mobbing och att jag har svårt att släppa detta men jag tenderar att vara försiktig av mig.

Bälte, hängslen och säkerhetsnål...

Ursprungligen av Cogito ergo Mac:

Jag har för mig att Microsloth äger FB numer vilket är ett tillräckligt skäl för mig för att hålla mig borta.

Microsoft äger 1,6 % av aktiestocken.

Förr, några år sedan, kunde man gå på en fest och bli fotat och enda risken var att man hamnade i någons fotoalbum eller kanske på en webbsida som besöks av ett begränsat antal människor men nu finns det "risk" att man istället hamnar på en FB-sida. Det behöver inte ens vara FB-sidans ägare som lagt upp bilden utan någon som "följer" sidan. Jag vill gärna ha möjligheten att välja och utifrån vad jag känner för stunden bestämma om bilden skall läggas upp eller inte.

För några år sedan när Harrys hade krog här i stan så hade de fotografer som fotade de som besökte krogen. Kommer inte ihåg helt säkert men jag har för mig att de som gick på krogen fick acceptera att hamna på nätsidan - de hade ett val.

Jag säger inte att jag helt önskar isolera mig men jag vill som sagt ha möjligheten att välja och jag väljer att hålla mig borta från FB.

  • Medlem
  • 2010-03-22 12:22

Jag har inget FB-konto. Har besökt sidan EN gång med en annan persons konto. (givetvis med den personens samtycke)

Att vara en i mängden på foto från en fest eller annan tillställning kan jag stå ut med. Men direkta bilder och att namnges gillar jag inte. Detta gäller oavsett om det är Facebook, Flicr, Jalbum, eller andra publika ställen.

Sedan tycker jag det gamla uttrycket "vänner och bekanta" är bra. Vänner är sådan man känner väl, träffar, ringer, skriver brev till etc. Bekanta är sådan man har en mer ytlig kontakt med - tidigare skickade julkort till etc och nu kan ha facebook-kontakt med. Men jag föraktar inte bekanta - de är guld värda, de också.

Själv har jag en hel del sådana runt om i världen och med julkort eller liknande håller jag kanalen öppen. Besöker jag deras stad är det självklart att se dem - vilket jag tycker är trevligt vid utlandsbesök eftersom man får en annan bild av landet än om man bara träffar turistindustins folk. Vissa bor också så att de erbjuder en att bo där även om det är 5 år sedan man sågs senast. Själv tycker jag också att det är trevligt att se dem en kväll om de är här. Men de är inte mina vänner - de är goda bekanta!

Våga vägra Facebook!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-03-22 14:34

Våga vägra Internet! Tror inte på skiten. Tror att Internet självdör om typ ett halvår ;D

Jag kan berätta hur jag ser på det hela.

Att blåvägra och bara tycka att man lägger ner är bara löjligt.
Då får man ju flytta till mossig hydda i skogen, helst utan el. Möjligen med vatten indraget...

Utnyttja tekniken istället.

Gå in på Facebook, slå på de integritetsskydd du vill ha.
Det går alldeles utmärkt att ställa in att enbart ens närmsta vänner skall kunna se ens emailadress.
Ingen utomstående ser ngt alls, mer än att jag finns där - med ett namn - och det står väl ändå i telefonkatalogen.

Lägg så mycket tid på det som du tycker passar - en halvtimme i veckan eller en timme om dagen - välj själv.

Mitt eget upplägg är att jag skiter i alla spel som finns, jag utnyttjar "blockera den här applikationen", efter ett tag slipper man se allt töntigt med ädelstenar, farmville och liknande småbarnstjafs.
Jag struntar också i alla grupper som finns, jag tror jag är med i tre stycken.

Ett gott råd är att ge fan i att VARNA folk, av allt som dyker upp är det en hel del som är skit, onödigt och irrelevant.
Att det skulle vara så hemskt hamna på ett foto när man är på fest vet jag inte vad jag skall säga om, om ens vänner ser det, det är väl lugnt. Man får väl sluta gå på fest då helt enkelt.
Man kan ju kanske säga till på festen att man inte vill va med på bilden till den som tar dem...

Det är smidigt om man vill fråga hela bekantskapskretsen ngt på en gång.

Och Ingemar, de som sitter på jobbet och pellar med FB, där finns det ju några saker att göra då.
Förbjud det, lär folk att de skall ge fan i det eller hur man vill.
Ofta är det samma folk som om inte FB finns så gör de ngt annat nollproduktivt ändå, ringer tjejen, ringer mamma, spelar Flashspel på nätet, surfar på andra siter som inte har med jobbet göra etc...

Ursprungligen av Goflorp:

Att blåvägra och bara tycka att man lägger ner är bara löjligt.
Då får man ju flytta till mossig hydda i skogen, helst utan el. Möjligen med vatten indraget...

Utnyttja tekniken istället.

Så det finns ingen som helst gradskillnad mellan att bo i en hydda utan el och att ogilla Facebook?

Jag registrerade ett konto på Facebook i slutet av 2007 och hade kvar kontot i ungefär ett år. Varför avregistrerade jag mig? Jo, för att jag insåg att alla jag vill ha kontakt med har jag redan kontakt med via SMS, chat, epost, Twitter och diverse bloggar och forum. För att inte tala om att vi träffas ute i själva Verkligheten™.

Även om man ställer in alla integritetsinställningar så är det ju en hel massa människor man av en eller annan anledning valt att sluta umgås med som helt plötsligt står och knackar på och vill bli kompis. Nej tack. Det är helt enkelt inte för mig i dagsläget.

  • Medlem
  • International user
  • 2010-03-23 09:40
Ursprungligen av staed:

Jo, för att jag insåg att alla jag vill ha kontakt med har jag redan kontakt med via SMS, chat, epost, Twitter och diverse bloggar och forum. För att inte tala om att vi träffas ute i själva Verkligheten™.

Jag har bott i 8 städer i 3 länder och på så vis har jag en hel del bekanta som man skulle kunna kalla det utspridda lite varstans. Jag är inte tillräckligt intresserad av dem för att aktivt maila och sms:a dem och twitter skulle jag aldrig idas hålla på och uppdatera tillräckligt ofta men det är trots det trevligt att kunna se vad som händer i deras liv.

Kort sagt är FB ett bekvämt sätt för en lagom inåtvänd nörd som mig själv att kunna upprätthålla någon form av socialt nätverk utanför den närmaste vänkretsen Facebook är dessutom en bra plattform att lägga upp foton på eftersom "alla" finns där och kan kommentera kring bilderna.

Vampire wars, mafia wars, farmwille, spåkulor mm har jag helt enkelt blockat och personer jag absolut inte bryr mig om har jag dolt.

Ursprungligen av rhesus:

Kort sagt är FB ett bekvämt sätt för en lagom inåtvänd nörd som mig själv att kunna upprätthålla någon form av socialt nätverk utanför den närmaste vänkretsen Facebook är dessutom en bra plattform att lägga upp foton på eftersom "alla" finns där och kan kommentera kring bilderna.

Klart att Facebook är bra för vissa. Men trots att jag just återaktiverat mitt konto är jag inte säker på att jag har speciellt mycket nytta av det.

Jag är född, uppvuxen och fortfarande bosatt i Umeå, så jag har inte vännerna speciellt utspridda; bara några förtappade själar som flyttat till hufvudstaden, annars bor de flesta kvar.

  • Medlem
  • International user
  • 2010-03-23 13:35
Ursprungligen av staed:

Klart att Facebook är bra för vissa. Men trots att jag just återaktiverat mitt konto är jag inte säker på att jag har speciellt mycket nytta av det.

Jag är född, uppvuxen och fortfarande bosatt i Umeå, så jag har inte vännerna speciellt utspridda; bara några förtappade själar som flyttat till hufvudstaden, annars bor de flesta kvar.

Jag har full förståelse för att alla inte har nytta av FB och likande tjänster. Det enda jag förväntar mig tillbaka är att de som inte har nytta av tjänsterna har förståelse för att de finns det som har det.

Om man säger så här: jag har ingen nytta av den "blåa folklimon" här i Umeå då jag går, cyklar eller kör min egen bil. Däremot har jag förståelse för att det finns folk som uppskattar den och startar därför inte trådar där jag stolt deklamerar att jag minsann vägrar åka buss

I grund och botten handlar det om kontakt och kommunikation. En social interaktion som berikar. Och för detta ändamål tycker jag Facebook fungerar i dagsläget.

Man kan förstås använda Facebook som fan läser bibeln, men man kan också ta till sig de delar man uppskattar och strunta i resten. Man måste inte gå med i larviga grupper eller spela fåniga spel om man inte vill. Man måste inte posta statusuppdateringar, man måste inte läsa andras statusuppdateringar, man måste inte posta bilder och man måste inte besöka sajten varje dag.

Rent konkret har jag idag kontakt med ett antal personer som jag annars inte skulle ha kontakt med, den där typen av kontakter som är för vaga för att man ska lyfta telefonen och ringa varandra. Och det är inte så att livet blir ytligare på grund av detta, snarare tvärtom så har det lett till fler fysiska möten.

Det är inte helt olikt hur närvaron här på 99mac har lett till att jag träffar personer fysiskt (tack varje våra Macpubar) som jag annars inte skulle umgås med (fast med den skillnaden att jag genom 99mac träffat helt nya ansikten medan Facebook endast handlar om kontakt med redan bekanta ansikten).

Facebook passar också bra för de där privata sakerna som kanske är intressant för 20-30 vänner ("min dotter har lärt sig gå idag!") och totalt ointressant för nätet som helhet. På det sättet passar det bättre än t.ex. Twitter som är helt publikt.

Och även om det finns allvarlig kritik riktad mot Facebook angående vem som har rättigheter till bilder man laddar upp så är det rent praktiskt ett smidigt sätt att lägga ut bilder som man vill visa för vissa men inte alla. Man ska förstås aldrig lägga upp något på nätet som man absolut inte vill ska spridas, men för den kategori bilder som egentligen är ofarliga men som man ändå föredrar att de inte hamnar i Googles klor passar det bra.

Det är också ett tidseffektivt sätt att hålla sig uppdaterad på vad som händer i olika vänners liv. Det vore inte så praktiskt att sitta varje kväll och ringa runt bland alla vänner ("Hej, hur mår barnen? Njutit av helgen? Vann rätt låt? Hur är vädret i Australien?").

Facebook passar också utmärkt eftersom det känns som en plattform för vuxna (till skillnad från Lunarstorm och liknande).

Ett tips är att använda Dölj-funktionen flitigt

Ursprungligen av staed:

Nej tack. Det är helt enkelt inte för mig i dagsläget.

Så; nu har jag återaktiverat mitt Facebook-konto

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-03-22 15:20

Jag använder dagligen Twitter, Facebook m.f för att socialt hålla ihop mitt breda bekantskapsnät för både jobb samt privatliv. Fungerar perfekt. Jag fullständigt lever digitalt och det fungerar perfekt för mitt liv och toktrivs. Skulle aldrig kunna byta bort detta

Min bekantskapskrets är inte så himla stor, men det beror inte på att jag avhåller mig från FB utan för att man lätt tappar kontakten med folk.

Jag har läst fler kurser än jag kan räkna till på två händer och haft ett flertal olika jobb med mängder med olika människor. Vissa lyckas jag hålla kontakt med ett tag men olika intressen och annat gör så småningom att kontakterna sas sprids för vinden. Twitter har jag försökt mig på men ingen jag känner använder det egentligen.

Det blir mail, sms och telefon i huvudsak och det funkar bra för mig. Fn är jag engagerad i diverse danskurser (Salsa o Bachata) och de som arrangerar dessa samt diverse fester använder sig av FB för att informera men man kör även med mail och telefon o de jobbar på en nätsida med gästbok mm så som sagt det funkar som det är för mig. Kanske kommer jag en dag att ha ett konto på FB för någon lyckats övertyga mig om dess förträfflighet men inte nu.

Jag skulle inte kalla mig framstegsfientlig på något vis, möjligen motvallskärring :D, men jag är försiktig och jag lever ett liv som är både analogt och digitalt.

Hängslen, livrem, säkerhetsnål och fallskärm

Senast redigerat 2010-03-22 15:56

Om vägra Facebook funkar för dig, så är det väl bara att gratulera. För någon annan kanske deltagandet i Facebook gör dom en gnutta lyckligare. Alla behöver ju inte funka likadant.

Jag tycker dock att vissa foliehattstyper skall se upp med att deras oro är ett större problem i sig än om det "otäcka" skulle inträffa. Jag vill inte påstå att du är en foliehatt... Det har jag inga belägg för, men det känns som om att det är helt normalt att vägra Facebook, men om det skulle övergå till att vara ett problem att ens vänner har Facebook och använder det på vanligt sätt - om *det* är ett problem - så tror jag att man ödslar energi på fel saker.

Ursprungligen av ace4711:

Om vägra Facebook funkar för dig, så är det väl bara att gratulera. För någon annan kanske deltagandet i Facebook gör dom en gnutta lyckligare. Alla behöver ju inte funka likadant.

Jag tycker dock att vissa foliehattstyper skall se upp med att deras oro är ett större problem i sig än om det "otäcka" skulle inträffa. Jag vill inte påstå att du är en foliehatt... Det har jag inga belägg för, men det känns som om att det är helt normalt att vägra Facebook, men om det skulle övergå till att vara ett problem att ens vänner har Facebook och använder det på vanligt sätt - om *det* är ett problem - så tror jag att man ödslar energi på fel saker.

jepp det funkar för mig nu. Den dagen det inte längre funkar och alla jag vill kunna komma i kontakt med på något vis förväntar sig att jag ska använda mig av FB eller liknande så lär jag få ta mig en ny funderare och göra en utvärdering av hur jag vill ha det. Foliehatt har jag ingen, jag älskar informations- och kommunikationsteknologi men framförallt att skriva, vilket kanske märks av en del längre inlägg.... Däremot har jag såväl Akubra(Crocodile Dundee-hatt) som Vass-hatt vilket väl egentligen är OT...:)

Ursprungligen av Cogito ergo Mac:

Personligen vill jag inte ha något som helst att göra med FB.

Säga vad man vill om Facebook, men just nu ser jag hur tjänsten fungerar som stöd i sorgearbetet efter en förolyckad bekant och jag tycker det är underbart att se den värme och kärlek som tar sig uttryck mitt i den värsta sorgen för anhöriga och vännerna.

/c

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2010-03-22 19:02

Här har ni ännu en FB vägrare! vi är få, men vi finns!

Ursprungligen av Csoft:

Här har ni ännu en FB vägrare! vi är få, men vi finns!

Angenämt

Med barn och övrig släkt spridd inte bara i Sverige så är det ett sätt att följa med vad som händer, se hur renoveringen av huset går och hur fort våren kommer i deras del av landet. Håller med Goflrop det går bra att ställa in hur hemlig man vill vara och på mitt användarnamn syns att jag inte är rädd att visa vem jag är.

  • Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2010-03-22 20:14

Är med i en internationell förening. Det har blivit fantastiskt mycket lättare att hålla "civil" kontakt med de människor man lärt känna i föreningen via FB.

  • Medlem
  • 2010-03-22 21:17

Jag har ett konto men är aldrig där.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-03-22 22:53

Vad är facebook

Jag "vägrar" har fått en del inbjudningar

Tacka vet jag face to face in real. tex. franska kaffet här i Götet är helmysigt i goda vänners lag att sitta och lyssna, för se om min skolfranska lyckas snappa upp ett eller annat ord eller fras
Samtidigt som man mumsar på nått gott bakverk och slörpar nått exotiskt tee.

Visst har jag den "bärbare" med i knät men mest som benvärmare och inte som book i facet .

Ursprungligen av CUBEIS:

Vad är facebook

Jag "vägrar" har fått en del inbjudningar

Tacka vet jag face to face in real. tex. franska kaffet här i Götet är helmysigt i goda vänners lag att sitta och lyssna, för se om min skolfranska lyckas snappa upp ett eller annat ord eller fras
Samtidigt som man mumsar på nått gott bakverk och slörpar nått exotiskt tee.

Visst har jag den "bärbare" med i knät men mest som benvärmare och inte som book i facet .

Jag har inte tid att springa på Caféer hela tiden...

  • Medlem
  • International user
  • 2010-03-23 07:18
Ursprungligen av CUBEIS:

Vad är facebook

Jag "vägrar" har fått en del inbjudningar

Tacka vet jag face to face in real. tex. franska kaffet här i Götet är helmysigt i goda vänners lag att sitta och lyssna, för se om min skolfranska lyckas snappa upp ett eller annat ord eller fras
Samtidigt som man mumsar på nått gott bakverk och slörpar nått exotiskt tee.

Visst har jag den "bärbare" med i knät men mest som benvärmare och inte som book i facet .

Inte så enkelt kanske om personen bor på andra sidan världen, eller bara någonstans i vårt avlånga land.

Ursprungligen av Cogito ergo Mac:

Jag har för mig att Microsloth äger FB numer vilket är ett tillräckligt skäl för mig för att hålla mig borta. Annars är det enda skälet till att jag startade tråden, vilket väl knappast kan ses som särskilt anonymt , att jag önskade skriva av mig lite.

Jag är ganska medveten om att det i princip är omöjligt att vara anonym på nätet numer, då måste man ha anonymiseringstjänster eller så ska man helst inte använda internet alls. För mig handlar det dock om att jag kan ha lite svårt att lita på folk och saker jag inte känner till. Ibland händer det att okända vill knyta kontakt genom tex Yahoo, varpå jag alltid säger nej. Jag vet inte om det har att göra med att jag för länge sedan blivit utsatt för diverse mobbing och att jag har svårt att släppa detta men jag tenderar att vara försiktig av mig.

Bälte, hängslen och säkerhetsnål...

Om du nu vill vara anonym kanske det inte är så smart att anordna öppna pubkvällar på ett publikt forum?

Man är aldrig så anonym som man tror och jag tror inte FB är farligare än något annat om man använder sekretessinställningarna och är lite försiktig då man oftast använder sitt riktiga namn.

Ska man vara anonym får man hålla till på diverse darknets.

Bevaka tråden