Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

MBP 13 tar inte laddning, och startar inte

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Köpte en MBP 13" Alu av en kompis som inte startade. Den har varit ut för vattenskada men hade lite livstecken som fick mig att tro att den kanske bara behövde lite kärlek.

När jag köpte den så tog den laddning men startade (ljud ok, flimrig skärm) inte längre än till "Apple" -skärmen där den stannade och laddade i evighet (normal, klar skärm efter ett tag).

1. Började min felsökning med att nollställa SMC vilket inte gav några som helst resultat.

2. Nästa steg var då en ominstallering av OS X. Det hela verkade börja helt okej. Dock stötte jag på problem när själva installationen skulle ske. Diskrensning, val av språk och allt fungerade precis som vanligt men vid installation så stannade allt av. Ingen "Estimated time of installation" som borde hamna på ca. 30min och repetitiva ljud från hårddisken, som om den inte kunde läsas. Efter ca. 1h i samma läge kom ett felmeddelande "Installation Failed."

3. Laddade ner UBCD (Ultimate Boot Disc, version 4.11) och kollade att RAM-minnet var i skick på samma gång som jag nukade disken. Fick meddelandet att några sektorer av hårddisken var i dåligt skick.

4. Köpte ny hårddisk, ominstallation igen, inga framsteg.

5. Nu var det då dags att ta isär henne för att se hur komponenterna såg ut. Plockade isär så mycket jag kunde få i bitar och började tvätta med isopropanol. Lät komponenterna torka ett tag och plockade ihop, kopplade i batteri, laddningskabel, startade upp och konstaterade att den inte tog laddning längre. Min MagSafe kabel är helt död när jag har batteriet i och när jag tar bort batteriet så blinkar den grönt, endast grönt. Efter detta fick jag nog och lade undan henne och tänkte på något annat ett tag.

Två veckor senare:
Städade lite och hittade på en macbook som låg och skräpade, kastar i laddkabeln och konstaterar att den tar emot laddning. Startar upp och försöker köra en ominstallation med tanken att tiden läker alla sår men fastnar i precis samma läge som sist. När installationen var under gång så råkade jag slita ur laddkabeln, efter det indikerade den att den inte kunde ta emot laddning längre (MagSafe lyser inte alls).

Nu nördar där ute får ni gärna hjälpa mig.

/Os.

Senast redigerat 2010-03-22 15:17

Med 99% säkerhet är det i alla fall huvudkortet som är kaputt. Ett nytt kostar mer än en ny maskin.

Jag har ändrat trådens rubrik. Försök alltid sätta en rubrik som tydligt visar vad tråden handlar om. Tidigare rubrik: "Här kommer något att bita i! MBP 13"

Hoppas du ursäktar en liten språkpoliskommentar, men laddaren/kontakten heter inte Macsafe, den heter Magsafe.

/Mod

Ursprungligen av gabbeman:

Med 99% säkerhet är det i alla fall huvudkortet som är kaputt. Ett nytt kostar mer än en ny maskin.

Har ju då konstaterat detta för mig själv också några gånger men tänkte höra om det finns några riktiga komponent-gurus där ute som kanske vet om det råkar finnas någon billigare lösning. Löda lite här, putsa lite där?

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Jag har ändrat trådens rubrik. Försök alltid sätta en rubrik som tydligt visar vad tråden handlar om. Tidigare rubrik: "Här kommer något att bita i! MBP 13"

Hoppas du ursäktar en liten språkpoliskommentar, men laddaren/kontakten heter inte Macsafe, den heter Magsafe.

/Mod

Jättetack för konstruktiv och tydlig kritik!
Är ny här på forumet (konto verifierat igår) och skall visa bättring!

/Os.

Ursprungligen av osoderlund:

Har ju då konstaterat detta för mig själv också några gånger men tänkte höra om det finns några riktiga komponent-gurus där ute som kanske vet om det råkar finnas någon billigare lösning. Löda lite här, putsa lite där.

Ja om du är van vid att löda på kretskort och vet var du ska löda så är det ju en smal sak. Problemet är ju att det troligen är fullt med ärg på huvudkortet och det kan du tyvärr inte putsa bort.

Det är nog bara ett nytt huvudkort som gäller och vill du inte köpa ett nytt från Apple (genom en Apple auktoriserad serviceverkstad) så är det eBay som gäller. Men då måste du även installera det själv, men du har ju redan skruvat isär maskinen en gång, så du borde ju greja det igen.

Ursprungligen av poseidon84:

Kan inte en drulle-försäkring (om du har en sådan) hjälpa till i detta fall och få logikkortet utbytt mot? förstås att du då får betala självrisk.

Försöker du Insinuera att jag bör idka försäkringsbedrägeri?:p

Ursprungligen av gabbeman:

Ja om du är van vid att löda på kretskort och vet var du ska löda så är det ju en smal sak. Problemet är ju att det troligen är fullt med ärg på huvudkortet och det kan du tyvärr inte putsa bort.

Det är nog bara ett nytt huvudkort som gäller och vill du inte köpa ett nytt från Apple (genom en Apple auktoriserad serviceverkstad) så är det eBay som gäller. Men då måste du även installera det själv, men du har ju redan skruvat isär maskinen en gång, så du borde ju greja det igen.

Måste ju erkänna att jag inte alls har en aning om var jag skall löda. Hade hoppats att kanske någon skulle veta. Är inte främmande för att prova mig fram i sådant fall.

Som du ser så är inte huvudkortet i så hemskt tokigt skick, var tydligen inte speciellt stora mängder vatten som tog sig hela vägen in, dock verkar det ha varit tillräckligt för att det skulle skapa problem.

Håll era skivor i skick!

Ja, vad ska man säga?

Tänkte att jag personligen skulle gå in till en Apple Store här i Kansas City och fråga vad de trodde om problemet jag hade.

De kikade över min dator och valde att köra in OS X via en bärbar hårddisk de hade. OS X installerades utan problem och de tyckte att jag skulle leta reda på lådan med "Apple Care," som jag berättade att existerade någonstans i förra ägarens ägo, samt komma tillbaka så de kunde byta ut "MagSafe Board" som då antagligen var orsaken till att batteriet inte tar emot laddning.

Tack tyckte jag!

Men jessus, här har man nukat, bootat, resettat, skruvat, tvättat och största delen av problemet satt i en repig skiva (samt en trasig hårddisk iofs).

Resultatet är ju gott iaf, mitt i allt var man Mac-användare för $220

Ska följa upp hur det går med min "MagSafe Board" kan ju hända att de blir lite tveksamma om de märker att någon skruvat tidigare O:-)

/Os.

Kan inte en drulle-försäkring (om du har en sådan) hjälpa till i detta fall och få logikkortet utbytt mot? förstås att du då får betala självrisk.

1
Bevaka tråden