Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Bästa programmet för Java-utveckling på Mac?

Tråden skapades och har fått 16 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag är ny på att ha en Mac...
Min fråga är : Vilket är det bästa programmet att programmera Java i en Mac?
När jag hade pc så hade jag TextPad, och nu har jag blivit rekommendrad att använda Smultron!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-03-22 12:11

Om det är en ren editor du är ute efter så skulle jag rekommendera TextMate.

  • Medlem
  • International user
  • 2010-03-22 13:08

Som ren editor funkar smultron/textmate eller valfritt efter tycke och smak, förhoppningsvis släpps snart UltraEdit för Mac som kan bli spännande...

Om det är en IDE du vill ha så tycker jag att Eclipse är den som håller jämnast kvalitet.
På windows kör jag helst IntelliJIDEA, så det bär mig emot att behöva säga det, men den är inte lika bra på os X.

  • Medlem
  • International user
  • 2010-03-22 13:15

Eclipse, det finns massor av plugins till den och den är väl i princip industristandard. Eclipse finns för både OS X, Windows samt Linux så man kan hoppa mellan plattformarna och använda samma IDE.

Nackdelen med Eclipse är väl att den inte direkt är "lightweight". Det finns massvis med funktioner som det kan ta tid att lära sig.

Netbeans kan väl också vara värt en titt.

Tack för svaren!
Ska kolla runt lite och se vad jag faller för
En fråga till: När jag skrivit klart något i java och sedan vill se resultatet, hur går man tillväga då?
På TextPad så var det ctrl2 så fick man upp "resultatet".
Hoppas ni förstår vad jag menar

  • Medlem
  • International user
  • 2010-03-22 15:14
Ursprungligen av Fremling:

Tack för svaren!
Ska kolla runt lite och se vad jag faller för
En fråga till: När jag skrivit klart något i java och sedan vill se resultatet, hur går man tillväga då?
På TextPad så var det ctrl2 så fick man upp "resultatet".
Hoppas ni förstår vad jag menar

Kompilera koden menar du? Det variera från IDE till IDE men oftst heter det något i sitl med "Build" eller "Run".

Vill du göra det manuellt så ta terminalen, ställ dig i katalogen med din javafil och skriv

javac minfil.java

sedan

java minfil

  • Medlem
  • Höganäs
  • 2010-03-22 21:56
Ursprungligen av Fremling:

Tack för svaren!
Ska kolla runt lite och se vad jag faller för
En fråga till: När jag skrivit klart något i java och sedan vill se resultatet, hur går man tillväga då?
På TextPad så var det ctrl2 så fick man upp "resultatet".
Hoppas ni förstår vad jag menar

Textmate: Kringla-R

Tack ! Det var det som jag ville veta

Bara en nyfiken fråga, vad är det för fel med Xcode som IDE? Den bör väl klara av Java? Kanske inte så bra som konkurrenterna, men ändå…

Det finns 2 varianter på Xcode,
en Xcode for iPhone and Mac Development och
en Xcode for Mac-only Development.
Vilken ska jag välja för att tex prog Java?

Xcode är faktiskt exakt samma.

Skillnaden är att den ena nedladdningen bara innehåller SDK för Mac OS X, och den andra innehåller SDK för både Mac OS X och iPhone OS.

Oavsett vad du väljer får du Xcode (själva programmet), allt du behöver för att utveckla för Mac OS X inklusive Java-program, och alla verktyg som följer med.

Så om du inte är intresserad av iPhone ska du välja Mac-only.

Tack för snabbt svar !
Håller på med att plugga (programmering) och håller på med java , det är därför jag frågar!
När jag gjort klart en uppgift och vill se resultatet, hur gör jag då??

Ursprungligen av Fremling:

Tack för snabbt svar !
Håller på med att plugga (programmering) och håller på med java , det är därför jag frågar!
När jag gjort klart en uppgift och vill se resultatet, hur gör jag då??

Skriver du ett Java-program i Xcode ska det väl gå att trycka på "Build and go" som vanligt?

Edit: hm, nu gör jag aldrig någon Java i Xcode. Verkar inte vara så enkelt.

ok, då måste jag fråga vilket prog du använder , jag håller på att testa lite olika , i pc miljö använde jag TextPad

Jag gör visserligen inga större projekt, men för de program jag gör funkar det att skriva i exempelvis Smultron, och sen kompilerar jag med javac som beskrevs i inlägg #6.

ok! Då vet jag

1
Bevaka tråden