Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Det är bra att ha flera partitioner! VS. En partition är allt du behöver!

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

För en tid sedan köpte jag en ny 500 gigare till min MacBook och hade tänkt dela upp den i partioner. En hel del inspiration fick jag från en MacWorld artikel (Så fixar du ett vrålsnabbt Photoshop) som jag läst. Så till exempel hade jag tänkt starta med en partition för scratch disk för PhotoShop följt av OSX partition, en dokument partition, en Windows alt. Ubuntu partition och en partition för temporära filer (jag flyttar ganska mycket filer fram och tillbaka så en partition för tillfälliga filer kändes som en bra idé, men jag vet inte om jag har fog för det antagandet).

Men så pratade jag med kille på Macoteket som kändes som han verkligen hade koll på hur en hårdisk funkar (och jag har pratat med många säljare/tekniker utan koll). Det jag beskrev för honom om artikeln i MacWorld och fördelarna med att skapa partitioner för bland annat scratch disk menade han var helt fel eftersom hårdisken inte alls fungerar på det sättet. Hans förklaring lät riktig även om jag inte hann med att greppa resonemanget. En partition är rätt val menade han (om man nu inte behöver en partition för Windows vill säga).

När jag tidigare har partitionerat hårddiskarna på min gamla stationära G4 så upplevde jag både för och nackdelar. Att ha var sak på sin plats kändes bra och gjorde det enklare att köra backupp på mina dokument samt att uppdatera systemet. Jag fick dock en känsla av att det tog längre tid att starta upp datorn eftersom den kollade av alla partition för systemfiler (kan någon bekräfta eller dementera min känsla för detta). Dessutom blev det en del oönskat kopierande av filer mellan partitionerna.

Så vad är för är den bästa lösningen?
Har MacWorld artikeln en felaktig syn på hur hårdiskar fungerar och nyttan av en scratch disk partition?

Är en eller flera partitioner att föredra?

  • Medlem
  • International user
  • 2010-03-21 15:07

Partitioner känns helt meningslösa förutom för att ha en extra windows partition. Ryker hårddisken så försvinner alla partitioner. Alltså som backup duger det inte. För 15 år sen när HFS fanns så var det ok att ha partitioner eftersom fil systemet stödde bara begränsade antal filer. Med HFS+ försvann behovet helt eftersom den stödde mycket större diskar. Med OS X är det bra att ha en partition eftersom systemet använder rätt stor del utav disken som scratch disk.

//Rob

Många partitioner var bra tidigare, och det kan fortfarande vara bra.
Om man kör en server så är det självklart bra att ha /home/ och diverse andra delar på egna partitioner, då det hindrar en användare få att använda upp hela disken (där man t ex vill få plats med loggfiler osv).

Och tidigare när man ibland behövde köra fscheck, ja, då var det snabbare med mindre partitioner för det kanske bara var en partition som behövde kollas.

Ang det MacWorld skrivit så känns det som nånting från 1999, tveksam till att diskar funkar så längre.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2010-03-21 19:11

Jag tycker nog att med OSX så känns det lite onödigt. Men kan ändå förstå det ibland.

Hade jag tänkt partionera så handlar det isåfall om att bara ha 2 partioner (bortsett från om man vill ha något annat operativsystem också).

Jag tycker OSX fungerar bäst när det själv får ta hand om sina filer, när iTunes får använda sin normala plats, iphoto sitt, och t.ex. ordbehandlingsprogram har "dokument" mappen.

Men sen kommer man ju till den punkten någon gång att man kanske vill formatera om och installera nytt (fräscht) OS X (många anser det inte behövs osv... och det kan vi ju hålla för oss själva i denna diskussion kanske), men OM man är av denna natur så är kan det ju vara bra att ha en partition för t.ex. filmer och även itunes library går ju bra att lägga på annat ställe. Dels väldigt smidigt att föra över filer för att spara vid en eventuell formatering. Istället för att börja jaga runt på extra disk eller sitta och bränna ut saker. Sen finns ju valet att installera och arkivera i OSX installationen så den sparar allt gammalt om man nu nöjer sig med det och då kan man ju skippa en extra partition.

Men utöver det så ser jag inte någon mening med det.

Ursprungligen av PeterF:

Har MacWorld artikeln en felaktig syn på hur hårdiskar fungerar och nyttan av en scratch disk partition?

det viktiga för prestanda är att scratchfilen ligger 'långt ut' på disken.
har man absolut inte råd med en extra HDD att lägga allt sitt junk på kan använda en partition 'sist' (längst in) på disken så att junket iaf inte ligger 'ivägen' långt ut.
för att få någon positiv effekt får man se till att den inre 'junkpartitionen' inte används alls när man photoshoppar, så att läsarmen inte behöver harva fram å tillbaka över skivan. (genom att avmontera ex.vis.)

en egen partition för scratchfilen känns mer tveksamt - det är ju inte aktuellt att avmontera systemdisken med program...
men är scratch-partitionen tillräckligt liten blir nog inte den eventuellt negativa effekten särskilt stor...

Tack för all inputen.
Det får nog bli en partition på hårddisken, tillsvidare i alla fall.

En fråga bara till:

Ursprungligen av gabriela:

det viktiga för prestanda är att scratchfilen ligger 'långt ut' på disken…

…en egen partition för scratchfilen känns mer tveksamt...

Jag får inte ihop ditt resonemanget. Hur får man "scratchfilen … 'långt ut' på disken" om man inte använder sig av partitioner? Finns det något knep jag missat? Eller pratar du om att man ha flera hårddiskar?

Och jag får för mig att kanske menar att MacWord har rätt? Eller?

Partitioner spelar numera mest rollen av olika operativsystem på samma dator.
Man kanske t o m vill ha olika versioner av OS X och kunna boota upp i dem vid behov.

Det kan ju kanske vara en fördel ha alla dokument på en partition och sedan välja att ha en kopia av denna med hjälp av Time Machine.? Men det är ju inte krångligare att markera en mapp....

  • Medlem
  • Malmö
  • 2010-03-23 19:21

Frågan är ju också hur vet du exakt var fysiskt på din disk som Partitionen skapas? Kan ju vara var som helst i princip?

1
Bevaka tråden