Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Problem att starta Mac Pro 2006

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-03-19 13:01

Hejsan, jag har ett lite problem:

Jag har en Mac Pro 2x2,66GHz Mac Pro (1.1), tror det är den första som kom.
När jag ska starta den på morgonen så krävs det ca 5 omstarter innan den går att använda,
vid första starten så är skärmen bara blå och badbollen snurrar glatt,
vid nästa om start kan man ibland se bakgrunden med en massa konstiga streck i pixlar med olika färger,
tredje omstarten kommer menyn där uppe fram men det går inte att göra mycket,
fjärde omstarten så kan man använda maskinen ca 2 min innan den "hänger sig" och badbollen börjar reta mig
femte så är den igång men med en heldel grafik problem.
Pixelfelen kan sen komma sporadisk och det går att "sudda" bort men sjukt irriterande.

Jag har en Mac Pro 2x2,66 dualcore (1,1), 5 GB ram minne, OS X 10.5.8, NVIDIA GeForce 7300 GT.
Vad kan vara problemet? Jag har hört allt från systemdisk som strular till grafikkorts problem.

Jag bifogar några bilder så ni kan få se hur det ser ut.

Mvh
Limpo

Senast redigerat 2010-03-19 13:48
Ursprungligen av Limpo:

Hejsan, tänkte låna tråden lite istället för att skapa en ny:)

Din fråga handlar om något helt annat än tråden som du "lånade".

Så det är nog bättre med en ny tråd.

/Mod

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-03-19 13:47

Aha, tack så mycket:)

Nästan helt säkert fel på grafikkortet, jag har sett liknande problem med hängningar och grafikkproblem på Mac Pro och det har åtgärdats genom att byta grafikkortet.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-03-19 15:58

Ok, tack så mycket. Då är det dags att ge sig ut på grafikkorts jakt:).

Vad kan man köra för grafikkort i min maskin, som reservdel ligger på ca 2 800:- ex moms vilket känns lite saftigt när jag köpte bra mycket grymmare till min spel-pc för mindre.

Tacksam för förslag
Limpo

Jag tycker du ska testa först att installera OS X till en annan hårdskiva, t.ex en extern usb skiva eller vad som helst. Om den beter sej likadant med en "clean" installation så vet du sen att felet måste vara hårdvarurelaterat.

Tyvärr kan du inte sätta vilket PC kort som helst i den, men det brukar finnas begagnade mac kort alternativt kan du kolla efter ett PC kort som man kan flasha om till en "Mac" EFI och på så sätt komma billigare undan.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-03-21 10:51

Ok, tack för tipset. Ska prova det med OS X när jag har tid.

Jag har ingen aning om vad flasha ett grafikkort och hur man gör det :). Får kika runt lite mer efter ett kort på begagnat marknade
Problemet är ju alltid att sådana här grejer händer vid fel tillfälle när man ska bli klar med en massa projekt osv. Får väl hoppas att burken håller sig ett tag till.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-03-22 23:26

Flasha PC-grafikkort till mac: groths.org
Ingen aning om hur bra det funkar och om du är lite osäker så kanske du ska akta dig.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-03-25 15:36

Hej igen,
jag har snackat lite med MacSupport nu och de tror inte att det kan vara grafik kortet.
Innan har onyx sagt att startskivan måste repareras vilket jag har gjort nu, samt så har jag ominstallerat hela systemet och hoppades på att det skulle hjälpa. Men icke sa nicke, problemen kvarstår.
Jag har även kört Apple hardware test, den "stora" varianten utan att det fann några problem.

Det känns som att den startat nu direkt fast hänger sig i några minuter när den "laddat" in systemet.
När jag startar program så hänger sig liksom hela datorn och efter någon/några minuter är den igång igen som inger har hänt. När man gör detta så går processorerna i taket och sen släpper det. Grafikstrulet kommer lite då och då, ibland som bara några få röda pixlar.
Jag har testat minnena och först startat den på orginal minnena utan problem, och sen med de nya utan problem. Just nu så går den på de minnen som jag köpt till.

Det verkar inte som problemet är hårddisken eller minnena. Kan det fortfarande vara grafikkortet som strular? Men som sagt, det känns som att man skulle ha andra problem då.
Jag hoppas innerligt att det inte är moderkortet:S

Mvh
Limpo

edit: Jag testade att starta om datorn i felsäkert läge och då startade den utan problem, inga skumma grafik fel eller var slö. Jag kollade på systeminfo och såg då att under felsäkert läge så stöds inte Quartz Extreme vilket tydligen behövs för att installera Logic Studio.
Jag startade om datorn och just nu verkar den rulla utan problem. Kanske jag bara behövde starta den i felsäkert läge?

Senast redigerat 2010-03-25 16:29
1
Bevaka tråden