Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Snyggare varning för Explorer 6

Tråden skapades och har fått 23 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag hittade Googles script ie6-upgrade-warning - Project Hosting on Google Code som varnar besökaren om de använder IE6. Det är dock en tvingande varning. Det går inte att klicka bort dialogrutan. Man tvingas antingen hämta ny webbläsare eller strunta i att läsa sidan man hamnat på.

Jag skulle vilja ha samma funktion med en tydlig varning men det ska gå att klicka bort rutan. Försöker googla fram något liknande men går bet.

Har ni några tips?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-03-19 14:55
Ursprungligen av Anders Täpp:

Jag skulle vilja ha samma funktion med en tydlig varning men det ska gå att klicka bort rutan. Försöker googla fram något liknande men går bet.

Har ni några tips?

Vad har du sökt på på Google?

Den här sökningen bör ge dig några uppslag på lösningar…;)

Lycka till,

- Torkel

Jag vet hur man man detekterar IE6 så det är inte där problemet ligger.

Jag såg den färdiga lösningen på Google och vill hitta något som är lika snyggt och snabbt att peta in men med lite "snällare" funktion.

Det jag menar är alltså det här: Code Samples - IE6 No More

YIPPIE!!

Tackar för att jag slapp leta - den ska nu införas

(Fast jag ska vara ännu snällare i texten samt införa något som "visar" att det är vi som skrivit det. En del windowsanvändare är, med all rätt, paniskt rädda för alla popup fönster som säger att de ska ladda ner saker)

Jo jag tänkte på det där också. Dela gärna med dig av din formulering. Sen funderade jag på en läs mer här-länk till någon "officiell" sida som förklarar.

På en medlemssida som bara kan nås via direktURL har jag lagt ut

Du använder en föråldrad webbläsare
För en kunna se allt här behöver du ett nyare program - du kan ladda ner det genom att klicka på ikonerna till höger eller läsa mer under frågor&svar Hälsar XXXX

På öppna sidor är jag inte riktigt klar men tänker mig något i stil med, dvs det är inte färdigformulerat
Du använder en föråldrad webbläsare
Tyvärr kommer du inte att kunna ta del av allt här. Du kan installera en ny webbläsare via ikonerna till höger eller läsa mer under frågor & svar (länkat frågor och svar men det finns också i huvudmeny)

Tyvärr har jag inte plats med fler knappar i huvudmenyn så det får ligga under F&S. Där tänket jag både förklara och länka till någon officiell sida. Tyvärr kommer det att bli långt - både att få dem att förstå varför (utan några detaljer) och hur de sedan ska göra - vi har massor av besökare med IE6 och jag vet att en del överhuvudtaget inte uppdaterat sedan de köpte datorn via "hemdator".

En annan pedagogisk uppgift blir att få dem som kan uppgradera att verkligen göra det samtidigt som de som inte kan (arbetsgivare etc) måste känna att det inte är något fel på dem

För övrigt anser jag att Försäkringskassan och Skattemyndigheten inte bör ge IE6 stöd - då skulle vi nog få se en snabbar uppgraderingstakt!

Vi tänker i samma banor märker jag. Det finns förmodligen även en kategori besökare som klurar ur hur de laddar ner men sen klickar på Explorer 6 nästa gång de ska surfa i alla fall.

Tillägg: av den anledningen skulle man nästan rekommendera Explorer 8.

Den tjänst jag bygger nu kommer behöva rekommendera IE användare att skaffa en webbläsare som vet vad HTML5 är...

Börjar fundera mer och mer på att bara ha att de använder en gammal webbläsare och sedan att de kan stänga fönstret. På sidan en box med en likadan bild och texten "Fick du detta meddelandet? Klicka här så ska vi förklara mer. Där en en text som förklarar och sedan beskriver hur de ska göra.

Men usch vad svårt det är att skriva en text som inte idiotförklarar folk samtidigt som den är tillräckligt lätt för datorokunniga att förstå. Någon som har en vardaglig metafor eller liknelse till IE6? Alltså något som blivit för gammalt och som till viss del fungerar men med en nyare så kan man göra/få mer. Helst inte från datorvärlden eftersom den är "konstig" i mångas ögon. Funderade på bussar - de gamla fungerar för de flesta men med de nya bussarna kan göra mer och t ex låta barnvagnar och rullatorer ta sig ombord. Nej, den är inte klockren så jag tar gärna emot bättre

Ett problem till. Att ha den på ingångssidan är ju klart men på de övriga? Problemet är att folk som googlar/har sida bokmärkt ju kan landa på vilken sida som helst. Samtidigt vill jag inte att folk som inte kan installera ska få upp det på varje sida de besöker.

Mattias, hoppas din tjänst inte riktar sig till våra mesta okunniga. För jag tror att det är bäst att rekommendera IE8 till de som "inte vet vad de vill" eftersom det ersätter den gamla IE6 ikonen som de är vana att klicka på. Vet det efter att ha installerat Firefox på en kompis dator, satt den som förval, men trots det har jag sett att det blivit IE hon använder utan att veta varför.

Så här gjorde jag.

1. Hittade EU-sidan Information Regarding Web Browsers

2. Jag visar bara IE-ikonen enligt resonemang ovan

3. Under alternativ 2 länkar jag till browserchoice-sidan

4. Informationen är inkluderar i högerspalten med php-include och detta gör jag på alla sidor.

5. Här är php-kod som känner av om besökaren har IE6 och då länkas php-filen in, inte annars.

<?php
if (preg_match('|MSIE ([6].)|',$_SERVER['HTTP_USER_AGENT'])) {
include("include/ie6-varning.php");
} ?>

6. Det går inte att klicka bort informationen men å andra sidan så täcker den inte över någon befintlig info på sidan (som Googles lösning gör). Den skjuter bara detta nedåt. Då blir det en bra kompromiss.
.

Kan inte låta bli att "pilla" - hoppas du inte misstycker - med tanke på de "okunniga"
De vet inte att de har IE 6 - så det tror jag man kan ta bort under alt 1. En del vet inte ens att det är Explorer utan tror den heter (är!) internet så undrar om man inte ska skriva hela namnet i det i första stycket - plats finns ju

Alternativ 1
Uppgradera till den nyaste Internet Explorer (8) genom att klicka på ikonen till höger. Efter ...

Annars tror jag att jag "snor" en del av din lösning. Tack!

Jag komprimerade texten under Alt 1 lite till efter ditt tips. Jag vill ha med Explorer 6 på några ställen för att ge den nyfikne något att googla vidare på.

Bra!
Men jag undrar om du inte ska ha hela "Internet Explorer 6" i första stycket. Många tror att e:et heter Internet

Ursprungligen av macwitty:

Men jag undrar om du inte ska ha hela "Internet Explorer 6" i första stycket. Många tror att e:et heter Internet

Håller med. Bör ha med hela namnet.

Har också funderat på att lägga ut en IE6-varning. Bra tråd, det här.

Nu ser det ut så här.

La till Internet
La till textlänk
Kortade av vid Alt 1 ytterligare

.

Snyggt Anders!
och tack än gång för att du startade tråden och letade fram materialet

Nu upptäckte jag en grej i vår gamla PC med XP. Den maskinen är inställd på att själv uppdatera sig om det kommer systemuppdateringar.

Tydligen är det så att den som kör XP och IE6 och som tar emot uppgraderingarna kommer att få se det där webbläsarvalet. Jag trodde att detta bara gällde för nyinstallationer.

Så då är frågan hur många som INTE uppdaterar sin XP-maskin? Det blir lite tårta på tårta med en egen varning om man kan misstänka att de allra flesta får varning/fråga av systemet.

Ursprungligen av Anders Täpp:

...Det blir lite tårta på tårta med en egen varning....

Nej, det tycker jag inte. Jag tycker nog att en egen varning fortfarande är befogad.

Den som får upp rutan för val av ny webbläsare kan ju strunta i den, eller kanske ladda ner en annan webbläsare men inte använda den.

Så bara för att man fått den rutan, så är det inget som säger att man faktiskt har övergett IE6.

Det var en bild till som skulle med i föregående inlägg. Det börjar med den här bilden:

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-04-06 16:56

Måste man välja att installera och om man väljer IE måste man då i alla fall uppdatera till version 8? Då känns ju varningen onödig men annars gäller väl den precis som vanligt?

Ursprungligen av acke:

Måste man välja att installera och om man väljer IE måste man då i alla fall uppdatera till version 8? Då känns ju varningen onödig men annars gäller väl den precis som vanligt?

Om du studerar mina bilder så ser du vad den säger om man avbryter. "I'll be back" är väl budskapet ...

Hur har det gått för er?
Jag la in det på vår medlemssida och även om besöksfrekvensen är lite lägre under sommaren så har vi för maj, juni och juli kommit ner till 1,4% med IE6, för jan-april var det runt 15 %.

Under tiden har jag även fått telefon och mejl från en del medlemmar som undrat var det "egentligen" handlar om. De hade fått liknande "konstiga" meddelande på andra sidor men inte brytt sig "för man vet aldrig var skit man då kan få in på datan". Så det verkar handla mycket om pedagogik och trovärdighet.

Nu ska jag ta tag i vår öppna webbplats. Stupade på texten förra gången men nu ska det bli av!

Jag såg Björnströms tråd här:
http://www.99.se/webdesign-utveckling/285256-microsoft-startar-nedrakning-internet-explorer-6-a.html

så jag kompletterar den här tråden med Microsofts egen varningskod.
Internet Explorer 6 Countdown

1
Bevaka tråden