Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vill inte läsa CR2 filer

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Helt plötsligt vill inte Aperature 2 inte läsa mina bilder i CR2 format. Jag kan titta på bilderna i förhandsvisning och med överblick om jag tittar på bilden i Finder.
Jag har reparerat databasen, kastat plist filen för Aperature. Till och med kört som en annan användare utan att jag kan titta på CR2 bilderna. Någon som har en idé om vad det kan vara för fel?

Ursprungligen av En svensk tiger:

Helt plötsligt vill inte Aperature 2 inte läsa mina bilder i CR2 format...

Har du gjort någon förändring i datorn? Installerat ny hårdvara, uppdaterat program, osv?

Som regel brukar inte programfunktioner bara sluta fungera helt av sig själv...

Vilken version av OSX kör du?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-03-16 10:36

Är det en annan kamera? - eller är det samma som innan?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-03-16 16:34

Vd är det för kamera - det är inte så att du kommit åt att ändra till sRAW? Från vissa märken läser bara Aperture kamerans "Stora" rå-format - inte det lilla...

Vill inte läsa CR2 filer

Jag kör 10.6.2 och systemet är uppgraderat till max.

Jag har använt samma kamera hela tiden och det är en Canon 50D. Jag funderar på om någon systemuppdatering för Apple pro applikationerna kan vara boven i dramat, i och med att det inte spelar någon roll att jag kastar bort alla filer för Aperature och installerat om det. Men det konstiga är att systemet klara av att visa filerna utan problem.

När du säger att systemet klarar att visa filerna, menar du förhandsvisning eller öppnar du upp dem i iPhoto? Jag skulle gissa på att bildfilerna kan vara korrupta, jag skulle test med annat minneskort alt. läsa in filerna igen från kameran. Formatera minneskortet och sen testa igen. Har verkligen svårt att tro att felet ligger hos Aperture.

Vill inte läsa CR2 filer

Jag kan se bilderna i förhandsvisning, överblicka i finder.
Jag har också svårt att tänka mig att det är Aperture efter som jag har installerat om programmet. Men jag har svårt också att tänka mig att bilderna är korrupta, när jag kan läsa dom med förhandsvisning, överblicka och med Pages.
Man kan tycka att dessa program använder samma decoder för att läsa bilderna. Men det är det tydligen inte. Jag kan dock läsa metadatat från bilderna i Aperture.

1
Bevaka tråden