Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

PC tappar kontakten med Airport Express

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag skaffade en Airport Express för en vecka sedan. Den funkar perfekt till Macen, både för internet och för att strömma musik från iTunes. Problemet är min pezelapptåpp, en Acer Aspire One med Windows XP. Den hittar airporten men kontakten bryts ideligen: man kan surfa en minut, sen är det okontakt en minut, och så håller det på. Det är förbannat tröttsamt. Problemet uppstår bara när jag kopplar upp mig mot Airporten; jag kan surfa trådlöst utan problem med vanliga bonnroutrar, på kaféer, bibliotek osv. Det är sugigt att det funkar så kasst med Airporten, vad kan det bero på?

Eftersom det är en ny Airport Express, så har den ju 11n.

Men vilken typ av wifi har du i Macen?
Och i PCn?
Och hur är Airport Expressen konfigurerad? (lite osäker på detta, men där finns väl olika inställningar, där man kan köra antingen bara 11n, eller bara 11g, eller blandat)

Har flyttat tråden till rätt forum, och förtydligat rubriken lite.

/Mod

Tack. Det här var nog en bättre trådplacering...

Ja, du har rätt att det finns lite olika inställningar i Airporten. IMacen har väl 11n, men jag har ställt in Airporten i det 11n-läge som även hanterar 11b och g (vilket pezen klarar). (Ställer man Airporten i enbart 11n-läget funkar den inte alls med pezen.) Så jag kommer inte så mycket längre. PC:n upptäcker ju Airporten och indikerar full signalstyrka, men den kontakten bryts ideligen. Och den bryter alltså bara när jag surfar med Airporte, inte mot andra trådlösa routrar.

Ursprungligen av Satyricon:

...jag har ställt in Airporten i det 11n-läge som även hanterar 11b och g (vilket pezen klarar)...

Finns det inget "enbart b/g-läge" som du kan prova - för att se om PCn får en mer stabil uppkoppling då?

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2010-03-19 08:34

Starta AirPortverktyg. Under trådlöst, trådlösa alternativ, slå på störningskompensation.
Ändra kanal till något annat, ifall det är andra nät som ligger på samma kanal.

Uppdatera drivrutinerna till nätverkskortet på PC:n. Kolla om du hittar någon nyare version hos Acer.
Service & Supportärenden

Ursprungligen av Macus:

Starta AirPortverktyg. Under trådlöst, trådlösa alternativ, slå på störningskompensation.
Ändra kanal till något annat, ifall det är andra nät som ligger på samma kanal.

Uppdatera drivrutinerna till nätverkskortet på PC:n. Kolla om du hittar någon nyare version hos Acer.
Service & Supportärenden

Jag har kollat runt lite och det är fler frustrerade ägare till Acer Aspire som har problem med Airport-uppkopplingen. Somliga har kunnat lösa problemet med en s.k. bios-uppdatering.

Jag sneglar lystet på uppdateringsfilen, men: Vågar man sig på en sådan operation i det lilla livets själva hjärta? Acer säger nämligen att bios bara bör uppgraderas efter inrådan från deras supportiva überkommando.

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2010-03-19 13:24

Det ska nog vara OK att uppdatera bios.
Men sätt i nätadaptern först.
Man vill inte att datorn skall tvärdö när man uppdaterar.

Ursprungligen av Macus:

Det ska nog vara OK att uppdatera bios.
Men sätt i nätadaptern först.
Man vill inte att datorn skall tvärdö när man uppdaterar.

Ja, det var okej, om än en pärs. Efter uppdateringen gick det nämligen inte att boota. Fläkten drog i gång som besatt. En minut in i uppstarten dog skiten varje gång. Fick dra ur sladden, ta bort batteriet, hålla startknappen intryckt en minut och sen, vid Napoléons vålnad, fungerade det! Den håller baske mig kontakt med Airporten. Kan samtidigt rekommendera uppdateringen av ljudkortet som gör att ljudet från de inbyggda högtalarna blir drägligt, det vill säga förnimbart.

Tack, alla.

OK, jag testar ikväll. Skiter det sig får du bonk...

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2010-03-20 12:19

Ibland är det inte så dumt att drabbat av uppdateringsmonstret...

1
Bevaka tråden