Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

IP-konflikt

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Uppsala
  • 2010-03-18 10:24

Finns det något sätt att få fram mac-adressen för den enhet som man får ip-konflikt för i 10.5/10.6 ?

Meddelandet man får säger bara "Ip-adressen används redan av en annan nätverksenhet". Ip-adresserna är tilldelat via DHCP och troligen har den personen som jag får konflikt med ställt in denna ip fast på sin dator.

  • Medlem
  • Värmdö
  • 2010-03-18 10:30

Har du någon Router som delar ut IP adresser som du kan logga in på? Om inte ring din internetleverantör så kan de titta i ADSL modemet vilka datorer som är anslutna.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2010-03-18 12:16

Datorn är direkt ansluten till lan-uttag i lägenheten där internet kommer in så det är ingen router inblandat , så datorn får ett publikt ip. Supporten hos internetleverantören vill ha vilken mac-adress man får konflikten på så dom kan spärra den , som vanligt så vet dom inte hur man får fram den information på en Mac utan bara till windows Dom gjorde en felanmälan på det ändå och förhoppningsvis kan teknikern se vilken den får konflikt med , men supporten sa att det skulle underlätta om dom kunde se vilken mac-adress som den får konflikt med.

Har för mig att det ska finnas ett kommando som man kan skriva i terminalen för att få fram detta . När jag googlade på detta så får jag bara fram hur man gör det på äldre versioner av osx för där står det vilken mac-adress direkt i meddelandet man får när man får en konflikt , men verkar inte gälla nya versioner av osx.

  • Oregistrerad
  • 2010-03-18 12:20

Ethernetadress får du fram under inställningar->nätverk->(nätverkskortet)->Ethernet

Där står MAC adressen.
Men det vore väl inte så snällt om dom spärrar DIN (!) mac adress?

Däremot kan du ju se vilken adress DU fått och berätta det för dom, då kan dom logga in i sin Switch och se vilken MACadress som norpat adressen och spärra dom.

Det är jäkligt korkat att man kan sätta en adress som inte är utdelad av DHCP.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2010-03-19 09:34
Ursprungligen av studiox:

Ethernetadress får du fram under inställningar->nätverk->(nätverkskortet)->Ethernet

Där står MAC adressen.
Men det vore väl inte så snällt om dom spärrar DIN (!) mac adress?

Däremot kan du ju se vilken adress DU fått och berätta det för dom, då kan dom logga in i sin Switch och se vilken MACadress som norpat adressen och spärra dom.

Det är jäkligt korkat att man kan sätta en adress som inte är utdelad av DHCP.

Vet hur man får fram min , det är den andras jag vill få fram

På en windows dator kan man gå in i Loggboken för att få fram denna information. Kanske ska kolla i logg-filerna i OSX och se om det finns där.

Ursprungligen av nebi:

Vet hur man får fram min , det är den andras jag vill få fram

"arp -a" returnerar de MAC-adresser som ligger i din ARP-cache.

  • Medlem
  • Värmdö
  • 2010-03-18 12:22

Installera Wireshark och filtrera sen på MAC adresser så kanske du får fram maskinen.

  • Oregistrerad
  • 2010-03-18 16:10
Ursprungligen av Jetwash:

Installera Wireshark och filtrera sen på MAC adresser så kanske du får fram maskinen.

Borde väl bättre om ISPn gjorde sitt jobb, eller?

Se till att din maskin får en ny adress.
ping <adressen du fick konflikt med>
arp -a

1
Bevaka tråden