Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Är min Macbook pro på väg att dö?

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2010-03-17 19:20

Har en Macbook pro 2,33 (Intel) med system 10.4.9. Idag kunde jag plötsligt inte öppna mitt mailprogram. Symbolerna till höger på menyraden (klocka, airport, bluetooth, mm) försvann och datorn blev fruktansvärt seg både vid uppstart och när man kör de få program som överhuvudtaget vill öppna. Jag har lagt allt krut på att göra back-up på mina filer och inte ansträngt den i onödan. Jag har analyserat datorn för att se om det är något som stjäl processorkraften, utan att se några konstigheter, men jag är å andra sidan inte så bra på att tolka siffrorna. Jag har rensat cach och kört Diskwarrior, utan framgång.
Ni som är snälla, hjälp en desperat man i nöd!
(nu har jag startat om datorn och det har gått över 5 minuter och fortfarande en snurrande symbol under ett grått äpple... suck!)

  • Medlem
  • 2010-03-18 14:34

Kanske en hårddisk som gett upp.
Går den att starta från installations-DVDn?

Troligen är det hårddisken som gått/är på väg att gå som det låter på felbeskrivningen.

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2010-03-18 14:58

Har du mycket hårddiskutrymme ledigt?
En hårddisk som blir full kan ställa till med lite konstiga saker också.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2010-03-18 21:26

Tack för svar och tips. Efter att ha slängt en massa filer, har jag nu 28 Gig ledigt. Nu får jag igång den, men det går fruktansvärt långsamt. Konstaterar att hårddisken inte låter som den brukar. Tidigare har den börjat surra (är det en fläkt?) när den jobbar mycket eller blir varm.
Jag befarar att felet ligger i hårddisken vilket känns enkelt att åtgärda. Samtidigt tycker jag det är konstigt att den inte lägger av helt om den nu är trasig.
Jag skall testa att köra från startskivan. Återkommer.

En hårddisk kan uppföra sig på ovanstående sätt om den är på väg att ge upp...
Det är naturligt eller i alla fall inte konstigt att den först börjar bete sig så och tur är väl kanske det så man får någon förvarning på att det är dags att pula in en ny disk.

1
Bevaka tråden