Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Kom just ihåg varför jag inte gillar iTunes

Tråden skapades och har fått 23 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Bollebygd
  • 2010-03-18 10:35

Brukar typ aldrig synka min iPhone med iTunes. Förstår inte riktigt vad det är jag ska synka? Men iaf så har jag lyckats bli betatestare för ett spel till iPhones. För att ladda ner detta i iPhonen så var man tvungen att gå via iTunes (suck) så klart. Slängde in programmet enligt instruktionerna och kopplade in telefonen.

Först och främst så ville iTunes genast lägga in tonvis med applikationer som jag förvisso laddat ner någon gång under tidig bronsålder, men som jag definitivt inte använda längre och hade deletat dessa (trodde jag). Efter 30 minuters pillande med detta så var det dax att försöka synka då. Första varningen var att appen si-och-så skulle nu tillsammans med ytterligare ett antal försvinna helt. Vilka dessa andra var framgick inte. Avbröt och gick igenom allt en gång till. Så nu vågade jag köra.

Då skulle det säkerhetskopieras, vilket jag tycker är bra, men det tog så lång tid att jag hann somna. I morse var parodin total. Möttes av att denna iTunes är inte auktoriserad (joho då, det är en av de tre som varit auktoriserad hur länge som helst). Nåja, knappade in lösen för att auktorisera, då kom svaret att denna iTunes är redan auktoriserad (ja, jag sa ju det!).

Efter en stunds synkande talade den om (gällande spelet jag skulle installera) att "Signeraren är ogiltig" .. wtf (ingen annan i betagruppen verkar ha haft problem att installera spelet). Därefter påpekades lite försynt att en del apps inte var auktoriserade att säkerhetskopieras till denna iTunes. "En del apps" innebar 90 stycken apps som inte kunde säkerhetskopieras.

Det måste finnas någon annan bättre lösning på detta .. jag avskyr svulstiga iTunes med alla sina pekpinnar om auktoriseringar till höger och vänster!

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2010-03-18 11:19

Det är Apple...

Vill du ha full koll, hacka iPhone, bygg en no-name-dator och häng på sweclockers

Jaha du mr. jailbreak. Du har ju valt bort iTunes och skaffar uppenbarligen apps lite här och där. Då är det väl inte så konstigt att iTunes inte fungerar som det ska. iTunes fungerar hur bra som helst för mig och man kan välja vad som ska synkas. Det går bra att slänga över musik t. ex. helt manuellt.

  • Medlem
  • Bollebygd
  • 2010-03-18 12:17
Ursprungligen av Einar Lindgren:

Jaha du mr. jailbreak. Du har ju valt bort iTunes och skaffar uppenbarligen apps lite här och där. Då är det väl inte så konstigt att iTunes inte fungerar som det ska. iTunes fungerar hur bra som helst för mig och man kan välja vad som ska synkas. Det går bra att slänga över musik t. ex. helt manuellt.

Jailbreak? Hur kom du fram till det? Jag är lika mycket jailbreakare som du är (fast om du nu råkar vara jailbreakare så är jag inte det). "Lite här och där" .. Appstore direkt i telefonen, men det kanske inte duger åt dig, duger uppenbarligen inte för iTunes.

Varför ska jag ladda ner en massa låtar i telefonen? Räcker inte de 7 miljoner som ligger på Spotify?

  • Medlem
  • Vimmerby
  • 2010-03-18 11:37

Här ser vi ett bra exempel på varför Apple aldrig kommer slå i Windows-världen. Det är för lätt helt enkelt. Hur fasen kan man misslyckas med att förstå hur man ska jobba med iPhone och iTunes?

Vet man inte vad man håller på med så ska man nog inte jailbreaka sin telefon heller. I samma stund som man jailbreakar upphör alla rättigheter man har att klaga på Apples programvara (iTunes).

Jag håller med om att back-upen av iPhone tar lite väl lång tid. Men för övrigt så känner jag inte igen något av dina problem.

Om du laddade ner tonvis med apps under bronsåldern hur f*piiiip*n ska iTunes veta att du inte vill ha dem på telefonen, om du inte talat om detta för iTunes? Suger iTunes för att det inte kan läsa dina tankar? Eller vad var problemet? Nej, alla problem man råkar ut för beror inte alltid på datorn.

  • Medlem
  • Bollebygd
  • 2010-03-18 11:55

Var någonstans står det att jag har jailbreak:at telefonen? Vilket jag alltså inte har. Allstå har inte mina rättigheter att klaga på iTunes upphört.

"Om du laddade ner tonvis med apps under bronsåldern hur f*piiiip*n ska iTunes veta att du inte vill ha dem på telefonen, om du inte talat om detta för iTunes?"

Tja, om den hade kollat telefonen först och sett vad som fanns där så hade den förslagsvis kunnat bocka ur de som inte fanns i telefonen. Hur svårt var det att komma på? Ett bra exempel på varför Mactalibaner inte vinner några Nobelpris?

"Hur fasen kan man misslyckas med att förstå hur man ska jobba med iPhone och iTunes?"
Ja men förklara felet som är så uppenbart som jag tydligen gör, eller var det roligare att sätta näsan i vädret?

  • Medlem
  • International user
  • 2010-03-18 12:10
Ursprungligen av Smeddie:

Var någonstans står det att jag har jailbreak:at telefonen? Vilket jag alltså inte har. Allstå har inte mina rättigheter att klaga på iTunes upphört.

"Om du laddade ner tonvis med apps under bronsåldern hur f*piiiip*n ska iTunes veta att du inte vill ha dem på telefonen, om du inte talat om detta för iTunes?"

Tja, om den hade kollat telefonen först och sett vad som fanns där så hade den förslagsvis kunnat bocka ur de som inte fanns i telefonen. Hur svårt var det att komma på? Ett bra exempel på varför Mactalibaner inte vinner några Nobelpris?

"Hur fasen kan man misslyckas med att förstå hur man ska jobba med iPhone och iTunes?"
Ja men förklara felet som är så uppenbart som jag tydligen gör, eller var det roligare att sätta näsan i vädret?

Hur kan du bli betatestare när du inte ens kan hantera ett enkelt program som iTunes?
iTunes är ju en livsnödvändighet om man har en iPhone eller iPod.

  • Medlem
  • Bollebygd
  • 2010-03-18 12:17
Ursprungligen av Konrad:

Hur kan du bli betatestare när du inte ens kan hantera ett enkelt program som iTunes?
iTunes är ju en livsnödvändighet om man har en iPhone eller iPod.

Tack för hjälpen, PLONK!

  • Medlem
  • Örebro
  • 2010-03-18 13:19
Ursprungligen av Smeddie:

Tack för hjälpen, PLONK!

Det är lite oklart om, eller vad exakt du behöver hjälp med.

Ursprungligen av Smeddie:

Så grejen med att först vägra synka för att det inte är auktoriserat och sedan när man matar in lösen för att auktorisera så säger iTunes "jamen, varför vill du auktorisera, det är ju redan auktoriserat" det är fullt normalt och ett stupid user error?

Är det gällande auktoriseringen? Om så är fallet, kanske det kan underlätta om du specificerar problemet så att du kan få hjälp med detta.

Ursprungligen av Smeddie:

Det måste finnas någon annan bättre lösning på detta .. jag avskyr svulstiga iTunes med alla sina pekpinnar om auktoriseringar till höger och vänster!

Är det gällande alternativa lösningar till iTunes? Då finns det säkert de som kan tipsa om sådana.

Om du har löst problemen redan, så är det väl inte så mycket mer att säga om saken. Jag tror att det underlättar kommunikationen om vi alla är lite mer konstruktiva.

  • Medlem
  • Vimmerby
  • 2010-03-18 14:09
Ursprungligen av Smeddie:

Tja, om den hade kollat telefonen först och sett vad som fanns där så hade den förslagsvis kunnat bocka ur de som inte fanns i telefonen. Hur svårt var det att komma på? Ett bra exempel på varför Mactalibaner inte vinner några Nobelpris?

Hmm exakt så funkar det för mig. Tar jag bort en App från telefonen så läggs den givetvis inte automagiskt tillbaka så fort jag synkar den med datorn. Hur skulle det funka annars? Varför dina gamla apps lagts tillbaka igen är mycket skumt. Tydligen har ett fel uppstått och fasen vet om inte iTunes fått för sig att det är en ny iPhone som inte synkats med datorn tidigare som kopplats in? De problem du försöker beskriva tyder på att något gått snett någonstans, någon gång. Vad som gått snett låter jag vara osagt.

Det enklaste borde vara att du börjar om från början en gång för alla och synkar över allt som du vill synca och behåller dina inställningar så sedan gör du det regelbundet så att dina anteckningar, mail, kalendrar, kontakter, bilder, musik och så vidare alltid är aktuellt på datorn. Du får då mindre problem om din telefon går sönder eller om du uppgraderar till en ny. Om du nu inte vill ha musik i iTunes så skit i det. Använd iTunes till att ta back-up på telefonen bara.

För mig funkar det så här. När jag kopplar in iPhonen till datorn så startar iTunes och den syncar automatiskt över hela telefonen. Jag har alltid alla mina bilder som jag tagit med min separata kamera upp till 3 månader tillbaka med mig på telefonen. De senaste låtarna jag köpt läggs också över per automatik och alla kalendrar uppdateras med nya händelser och så vidare. När syncningen är klar kan jag stänga programmet. Vad är det som är så jäkla hemskt med det? Allt funkar helt automatiskt precis som man tänkt sig.

Hoppas du får ordning på din trilskande nalle för iTunes och iPhone är en superkombo!

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2010-03-18 12:15

Det tar onekligen lite tid att konfigurera iTunes så att man förstår hur programmet tänker och hur man smidigast ställer inte detta med synk och spelistor och annat. Så visst är det en tröskel om man jämför med vanligt "drag och släpp". Men att lära sig iTunes oavsett om det tar en kvart eller en timme är en engångsgrej, och sedan fungerar allt väldigt smidigt.

  • Medlem
  • Bollebygd
  • 2010-03-18 12:23
Ursprungligen av planB:

Det tar onekligen lite tid att konfigurera iTunes så att man förstår hur programmet tänker och hur man smidigast ställer inte detta med synk och spelistor och annat. Så visst är det en tröskel om man jämför med vanligt "drag och släpp". Men att lära sig iTunes oavsett om det tar en kvart eller en timme är en engångsgrej, och sedan fungerar allt väldigt smidigt.

Så grejen med att först vägra synka för att det inte är auktoriserat och sedan när man matar in lösen för att auktorisera så säger iTunes "jamen, varför vill du auktorisera, det är ju redan auktoriserat" det är fullt normalt och ett stupid user error?

SÅ du brukar inte synka med iTunes, du har i alla fall inte gjort det på länge. Men hur får du då in saker på din iPhone om du inte jailbreakat den?

Jaja, det spelar ingen roll. Men om det är problem med synken och auktoriseringen så är det bara att du återställer din iPhone inifrån iTunes och sen auktoriserar och kör så det ryker.

Det kan tyckas lite "inlåst" och omständigt men nu har Steve sagt att det är så vi ska göra så då gör vi det.

Ursprungligen av gabbeman:

Men hur får du då in saker på din iPhone om du inte jailbreakat den?

AppStore direkt i telefonen, vilket trådskaparen redan har berättat. Se inlägg #8.

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

AppStore direkt i telefonen, vilket trådskaparen redan har berättat. Se inlägg #8.

Ja då fattar jag ännu mindre vad som är problemet. Blås telefonen, synka om och kör.

Ursprungligen av gabbeman:

Blås telefonen, synka om och kör.

Det är väl inte den bästa lösningen? Då försvinner ju de program som inte finns i iTunes, utan bara finns i telefonen.

Trådskaparen skulle nog vilja att de program som enbart finns i telefonen lämnas orörda, och från iTunes föra över enbart de nya programmen som han ska betatesta. Men det går ju inte.

Det enda sättet är nog att först göra en full synkning, så att telefonen och iTunes matchar varandra. Sedan i iTunes "kryssa av" (eller radera) de program som han inte vill ha över till telefonen, och sedan göra en ny synkning.

Visst blir det en lite omständig manöver först, men det blir ju en engångsgrej, och när den väl är avklarad, så funkar ju synkningarna smärtfritt och enkelt.

Sorry, I assumed that you´re a jailbreaker..

Men du tycker i alla fall att iTunes är ett riktigt fängelse som man helst ska frigöra sig från. Om man ska få iTunes och iPhone att fungera med varandra är det bara att använda dem tillsammans som det var tänkt. Man måste ju göra det lite hemtrevligt för iPhone i i i iTunes. Om det är något som är irriterande är väl alla dessa iin :D. Dags att skippa dem kanske?

Hmm... ok, det du beskriver är ju inte kul...

...men, jag tror, när du fått lite distans- kanske redan nu?- att vi kan komma överens om att beteendet inte är representativt av iTunes. Låter som du skulle ta bort tidigare associerade telefonen och synka om med iTunes en gång för alla.

Alltså. Vissa saker hör ju till iTunes. Ja, du måste registrera dig och auktorisera datorn. Det är ju en betalningsplattform, så det är ju inte så konstigt.

Det utbudet av musik, program, podcasts, videos och annat man kan komma åt tycker jag är rätt unikt. Allt presenteras på ett bra sätt och är väldigt lätt att hålla aktuellt på telefonen.

Det här med programmen. Tanken är ju att när du laddar ner ett nytt program så förmodas det att du vill använda det. Det läggs automatiskt till din lista av program och är förbockat så att det synkas över vid nästa synkning. Nåt liknande verkar ha hänt vid ditt synkstrul. iTunes har förmodat att eftersom det inte fanns nån synkningshitorik så vill du ha alla program. När datorn och telefonen väl etablerat en kontakt och synkats så kommer ju inte programmen att läggas över om du inte bockar i att du vill.

Mitt förslag är att du fixar relationen mellan dator och telefon- då har du kommit långt. Sen kan du välja om du vill använda iTunes fullt ut, eller bara köra en minimalistisk approach.

Men det är viktigt att du har en fungerande synk. Det blir din backup samt kvitto på alla program du köpt om telefonen skulle försvinna, eller om du uppgraderar. Det gör det också mycket lättare att blåsa telefonen om nåt strular, om man vet att allt finns i iTunes.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-03-19 09:36
Ursprungligen av AndreeMarkefors:

...kvitto på alla program du köpt om telefonen skulle försvinna, eller om du uppgraderar....

Har du köpt programmet så vet iTunes Store om det och du kan ladda ned alla program igen gratis.

  • Medlem
  • Älvdalen
  • 2010-03-24 09:02

Om du inte synkat luren på ett bra tag kanske någon uppgradering kan ha ställt till. Min lur var lite knasig tidigare så nu försöker jag då synka ett par gånger i månaden iaf.

Ok, men vid synk så får han ju i så fall frågan om han vill överföra inköp från telefonen till iTunes. klicka ja och sen kör man. Jag är helt enig med dig att det är en engångsgrej för efter det så kommer ju kombinationen iTunes <-> iPhone att fungera så smärtfritt och perfekt som vi är vana vid.

  • Medlem
  • Bollebygd
  • 2010-03-18 19:30

Tack, nu börjar vi komma någon vart efter den inledande paniken med anklagelser och förhastade slutsatser. Det var inte enbart stupid user error om jag tolkar era svar rätt (och gör jag inte det så lär jag snart nog få veta det).

Ja alltså, eftersom jag har svårt för iTunes (och tro mig, jag har verkligen försökt gilla läget) så har jag undvikit det i möjligaste mån. Jag vet inte riktigt vad det är jag förväntas synka mellan datorn o nallen. Apparna hämtar jag som sagt på Appstore direkt i fånen och använder Spotify istället för att fylla det iaf inte helt obegränsade lagringsutrymmet med mp3:or. Har inget behov av kalendrar (jobbar 7-16 oftast), mailen går bra att läsa utan att synka (t.o.m. jobbmailen via exchangeserver). Därav den bristande frekvensen i kommunikation mellan min iPhone och det tidigare nämnda programmet.

Tröskeln till att börja använda det lär ju inte bli lägre om jag "som straff" för att jag inte använder det så ofta måste blåsa telefonen och synka om från början varje gång jag tvingas till kommunikation.

Jag ska ta till mig allt (det mesta) ni skrivit och får väl (delvis) bita i det sura äpplet (pun intended) och försöka mig på att ytterligare en gång upprätta en korrekt relation mellan de två trilskande parterna.

Tack för hjälpen iaf (till sist)

  • Medlem
  • International user
  • 2010-03-18 19:45

Använd iTunes ofta istället så får du inga problem

Du skulle ju kunna göra så att du synkar luren med datorn när den ska laddas då och då, just för att undvika framtida problem i alla fall.. Vad gällande ditt stundande problem är jag för trött för att gräva ner mig i det

Så jag lämnar över taktpinnen till...

1
Bevaka tråden