Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Airport Express+Fast IP=Problem?

Tråden skapades och har fått 33 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-03-17 21:28

Byte idag från dynamisk ip till fast ip. Fick problem direkt med airport express. Kör med kabel från ADSL-modemet. Vill alltså kunna använda datorn samtidigt med min iPod touch som jag kopplat till Airport Express.
Skriver in samma nätverksinställningar på datorn och airport express, med det blir konflikt direkt. Kan inte ha båda igång. Ska det inte vara samma inställningar? Trodde det var grejen med fast ip... så vad är felet?

  • Medlem
  • Malmö
  • 2010-03-17 22:43

När du har ett fast IP till skillnad från ett dynamiskt så innebär det endast att du alltid har samma IP-adress från din ISP. Konkret ska du alltså se till att du har just denna IP-adress konfigurerad i ditt ADSL.modem, då detta är din skarpa IP-adress ut mot internet.

Alla annan nätverkshårdvara som du har (Airport Express, Airport Extreme, iPhone, iPod Touch etc) ska fortfarande få sin lokala IP-adress tilldelad från i ditt fall din Airport Express. Du måste skilja på lokala och skarpa IP-adresser

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-03-18 09:17
Ursprungligen av zinned:

När du har ett fast IP till skillnad från ett dynamiskt så innebär det endast att du alltid har samma IP-adress från din ISP. Konkret ska du alltså se till att du har just denna IP-adress konfigurerad i ditt ADSL.modem, då detta är din skarpa IP-adress ut mot internet.

Alla annan nätverkshårdvara som du har (Airport Express, Airport Extreme, iPhone, iPod Touch etc) ska fortfarande få sin lokala IP-adress tilldelad från i ditt fall din Airport Express. Du måste skilja på lokala och skarpa IP-adresser

Men om jag skriver in min skarpa IP-adress bara i mina nätverkinställningarna på datorn vilken adress ska jag då skriva in för Airport Express om den ska ha en annan och lokal IP-adress? Har ju bara en IP-adress. Eller får den en egen adress automatisk på något sätt?

AirPort-stationerna går även att ställa om i bryggläge. Då delar den ut den eller de IP-nummer som du får från din Internetleverantör direkt till de anslutna enheterna. Det gäller dock att du får tillräckligt med IP-nummer för att täcka in alla enheter du vill ansluta samtidigt.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-03-18 09:18
Ursprungligen av Marcus K:

AirPort-stationerna går även att ställa om i bryggläge. Då delar den ut den eller de IP-nummer som du får från din Internetleverantör direkt till de anslutna enheterna. Det gäller dock att du får tillräckligt med IP-nummer för att täcka in alla enheter du vill ansluta samtidigt.

Har bara fått ett fast IP-nummer så då går det inte eller?

  • Medlem
  • International user
  • 2010-03-18 09:24

Airporten delar ut lokala IP-nummer "bakom" ditt fasta IP-nummer ut mot internet. Typ 10.0.1.x.
Det kvittar om du har fast eller dynamiskt IP på din uppkoppling. Ditt lokala nätverk påverkas inte av det.

Ursprungligen av carbon:

Har bara fått ett fast IP-nummer så då går det inte eller?

Om du ska ansluta fler än en enhet till nätverket så går det inte. Du kan inte dela ut fler publika IP-nummer än vad du har.

Ursprungligen av Konrad:

Airporten delar ut lokala IP-nummer "bakom" ditt fasta IP-nummer ut mot internet. Typ 10.0.1.x.
Det kvittar om du har fast eller dynamiskt IP på din uppkoppling. Ditt lokala nätverk påverkas inte av det.

Jo, om du kör AirPort-stationen i bryggläge så är det just de publika IP-nummer som du får från din Internetleverantör som delas ut.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-03-18 09:39
Ursprungligen av Marcus K:

Om du ska ansluta fler än en enhet till nätverket så går det inte. Du kan inte dela ut fler publika IP-nummer än vad du har.

Jo, om du kör AirPort-stationen i bryggläge så är det just de publika IP-nummer som du får från din Internetleverantör som delas ut.

Vad är bryggläge?

Egentligen vill jag kunna använda mitt internet och min fasta ip till att kunna ansluta Airport Express för trådlöst nätverk (typ med iPod Touch) plus kunna använda ett mediacenter som jag ansluter till via FTP (vill kunna ansluta via fast IP så jag slipper skriva in nytt IP varje gång).

Går detta med fast IP i bryggläge eller behöver jag en router eller nått? Förvirrad..

  • Medlem
  • International user
  • 2010-03-18 09:51
Ursprungligen av carbon:

Vad är bryggläge?

Egentligen vill jag kunna använda mitt internet och min fasta ip till att kunna ansluta Airport Express för trådlöst nätverk (typ med iPod Touch) plus kunna använda ett mediacenter som jag ansluter till via FTP (vill kunna ansluta via fast IP så jag slipper skriva in nytt IP varje gång).

Går detta med fast IP i bryggläge eller behöver jag en router eller nått? Förvirrad..

Bryggläge använder du bara om du vill ha flera Airports i ditt nätverk, för att öka räckvidden eller av någon annan anledning.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-03-18 09:33
Ursprungligen av Konrad:

Airporten delar ut lokala IP-nummer "bakom" ditt fasta IP-nummer ut mot internet. Typ 10.0.1.x.
Det kvittar om du har fast eller dynamiskt IP på din uppkoppling. Ditt lokala nätverk påverkas inte av det.

Ok. Men när jag skulle installera om min Airport Express så vill den att jag skrev in routeradress... det blev konflikt där med... hur löser man det?

  • Medlem
  • International user
  • 2010-03-18 09:49
Ursprungligen av carbon:

Ok. Men när jag skulle installera om min Airport Express så vill den att jag skrev in routeradress... det blev konflikt där med... hur löser man det?

Skriv 10.0.1.1 så ska den dela ut slumpmässiga nummer till datorerna i ditt lokala nätverk.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-03-18 10:01

Vad krångligt ni förklarar det för någon som uppenbarligen inte har koll på det här.

Fast IP, då skall du ställa in det på Airport Express (om det är den som agerar router) och sen får dator och allt annat sina IP-adresser från den.
Om ADSLmodemet agerar router på ditt interna nät så är det där du skall ställa in adressen.

Du skall alltså INTE skriva in den fasta adressen på datorn, då kommer det inte att fungera.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-03-18 10:19
Ursprungligen av Trineo:

Vad krångligt ni förklarar det för någon som uppenbarligen inte har koll på det här.

Fast IP, då skall du ställa in det på Airport Express (om det är den som agerar router) och sen får dator och allt annat sina IP-adresser från den.
Om ADSLmodemet agerar router på ditt interna nät så är det där du skall ställa in adressen.

Du skall alltså INTE skriva in den fasta adressen på datorn, då kommer det inte att fungera.

Så om jag vill att adsl-modemet agerar router så ska jag skriva in det IP jag fått från BBB på datorn. Sen skriver jag in 10.0.1.1 som adress i Airport Express?

Vet ni hur mitt mediacenter får sin lokala IP-adress?

Om ditt ADSL modem har stöd för DHCP, kan du aktivera det och då kan ditt media center få in ett IP nummer. Alternativet är att du ger ditt media center ett fast IP ur ditt interna IP nummer nummer serie.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2010-03-18 10:49
Ursprungligen av Trineo:

Vad krångligt ni förklarar det för någon som uppenbarligen inte har koll på det här.

Fast IP, då skall du ställa in det på Airport Express (om det är den som agerar router) och sen får dator och allt annat sina IP-adresser från den.
Om ADSLmodemet agerar router på ditt interna nät så är det där du skall ställa in adressen.

Du skall alltså INTE skriva in den fasta adressen på datorn, då kommer det inte att fungera.

Exakt, alla förklarar så märkligt när det är en jätteenkel sak att ordna...gör det inte så invecklat.

Ursprungligen av carbon:

Så om jag vill att adsl-modemet agerar router så ska jag skriva in det IP jag fått från BBB på datorn. Sen skriver jag in 10.0.1.1 som adress i Airport Express?

Vet ni hur mitt mediacenter får sin lokala IP-adress?

Så här :

Låt ditt ADSL-modem agera router och då få den fasta IP-adressen. Sedan ansluter du din Airport express till ditt ADSL-modem/router, antingen via tråd eller trådlöst om ditt ADSL-modem klarar det. Då kommer ditt ADSL-modem att dela ut en lokal IP-adress till din Airport Express. De datorer som du sedan vill ansluta till nätverket (datorer, iPhone, iPod Touch, MediaCenter, vad du vill) låter du ansluta till din Airport Express som då kommer dela ut ett lokalt IP till dessa enheter.

Klart. Se bild nedan.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2010-03-18 10:18

Är det riktigt klart om han menar på WAN-sidan eller LAN-sidan...? Jag tror att han vill ha fasta IPadresser på LAN-sidan för att kunna nå sina olika maskiner....
Det är väl inte många ISPer som erbjuder fast IP idag.

  • Medlem
  • International user
  • 2010-03-18 10:40

Det är så man blir snurrig av alla tips. Det är rätt enkelt. Carbon behöver egentligen ingen fast ip det räcker att skaffa dyndns eftersom allt han vill göra är att dela sitt media server över internet.

Glömt allt du har läst. Vad du behöver göra är att konfigurera din router som du ansluter till kabel dosan att ha fast ip.

I routerns inställningar definierar du fasta LAN adresser (lokala nätverk adresser). Det får du kolla på din router hur man gör.

Din dator och alla enheter som du vill koppla till routern ska ha DHCP och inget annat. Adress tilldelningen sköter routern åt dig.

Vill du nu komma åt din server från internet måste du öppna portar på routern och säga vilken port ska gå till vilken dator. T ex din media server har LAN addressen 10.0.1.10. Då säger du i router inställningar att FTP porten 20 ska tilldelas till 10.0.1.10 datorn. Så när du skriver ftp:fastip port 20 så går den direkt till din media dator.

//Rob

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-03-18 10:45
Ursprungligen av Robo-X:

Det är så man blir snurrig av alla tips. Det är rätt enkelt. Carbon behöver egentligen ingen fast ip det räcker att skaffa dyndns eftersom allt han vill göra är att dela sitt media server över internet.

Glömt allt du har läst. Vad du behöver göra är att konfigurera din router som du ansluter till kabel dosan att ha fast ip.

I routerns inställningar definierar du fasta LAN adresser (lokala nätverk adresser). Det får du kolla på din router hur man gör.

Din dator och alla enheter som du vill koppla till routern ska ha DHCP och inget annat. Adress tilldelningen sköter routern åt dig.

Vill du nu komma åt din server från internet måste du öppna portar på routern och säga vilken port ska gå till vilken dator. T ex din media server har LAN addressen 10.0.1.10. Då säger du i router inställningar att FTP porten 20 ska tilldelas till 10.0.1.10 datorn. Så när du skriver ftp:fastip port 20 så går den direkt till din media dator.

//Rob

Tack. Jo, jag är rejält snurrig nu... har nog startat om datorn och modemet 73 gånger...

Problemet är att jag inte har en router. Som sagt, måste jag ha det för att detta ska funka?

  • Medlem
  • International user
  • 2010-03-18 10:47

Nej men om du inte har en router vad har du då? Hur kopplar du in datorn och iPod touch till internet?

//Rob

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-03-18 11:00
Ursprungligen av Robo-X:

Nej men om du inte har en router vad har du då? Hur kopplar du in datorn och iPod touch till internet?

//Rob

Datorn via modemet och iPod Touch via Airport Express... iPod Touch vill jag enbart ha för trådlöst nätverk med IPod Touch.

Min FTP/Mediacenter tänkte jag köra med kabel från modemet för bättre hastighet.

Allt funkade bra enligt ovan med dynamisk IP, men inte nu när jag ändrat till fast ip...

Så jag måste veta hur jag ska få allt att funka nu när jag har fast ip istället.

1. Vilka inställningar ska datorn ha?
2. Vilka inställningar ska AIrport Express ha?
3. Vilka inställningar ska mediacentret ha?

  • Medlem
  • Malmö
  • 2010-03-18 11:34
Ursprungligen av carbon:

Datorn via modemet och iPod Touch via Airport Express... iPod Touch vill jag enbart ha för trådlöst nätverk med IPod Touch.

Min FTP/Mediacenter tänkte jag köra med kabel från modemet för bättre hastighet.

Allt funkade bra enligt ovan med dynamisk IP, men inte nu när jag ändrat till fast ip...

Så jag måste veta hur jag ska få allt att funka nu när jag har fast ip istället.

1. Vilka inställningar ska datorn ha?
2. Vilka inställningar ska AIrport Express ha?
3. Vilka inställningar ska mediacentret ha?

Kontrollera så att ditt ADSL-modem ens har förmågan att agera router, det kan ju vara så att den inte ens har den kapaciteten. Dock är det troligast att den kan det.

Sedan, din Airport Express...om ditt ADSL-modem kan agera router så är din Aiport Express egentligen inte nödvändig. Varför vill du ha den i ditt nätverk? Vill du kunna använda Airtunes från din dator, är det därför? Eller är det för att du vill kunna surfa trådlöst?

Det hade nog varit lättare för dig att skippa din Airport Express om du nu inte tvunget behöver den. Sedan hade det varit lättare för oss att ge definitiva svar om vi hade vetat exakt vilket ADSL-modem det är du har

Vad det gäller dina frågor :

1) Den ska få lokalt IP automatiskt från antingen Airport Express eller ditt ADSL-modem, beroende på vilket av dessa du väljer att ansluta till.

2) Den ska få ett lokalt IP från ditt ADSL-modem om du har den kopplad som på min bild ovan och då under förutsättning att ADSL-modemet klarar av att agera router som delar ut IP-adresser automatiskt.

3) Samma som din dator.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-03-18 12:33
Ursprungligen av zinned:

Kontrollera så att ditt ADSL-modem ens har förmågan att agera router, det kan ju vara så att den inte ens har den kapaciteten. Dock är det troligast att den kan det.

Sedan, din Airport Express...om ditt ADSL-modem kan agera router så är din Aiport Express egentligen inte nödvändig. Varför vill du ha den i ditt nätverk? Vill du kunna använda Airtunes från din dator, är det därför? Eller är det för att du vill kunna surfa trådlöst?

Det hade nog varit lättare för dig att skippa din Airport Express om du nu inte tvunget behöver den. Sedan hade det varit lättare för oss att ge definitiva svar om vi hade vetat exakt vilket ADSL-modem det är du har

Vad det gäller dina frågor :

1) Den ska få lokalt IP automatiskt från antingen Airport Express eller ditt ADSL-modem, beroende på vilket av dessa du väljer att ansluta till.

2) Den ska få ett lokalt IP från ditt ADSL-modem om du har den kopplad som på min bild ovan och då under förutsättning att ADSL-modemet klarar av att agera router som delar ut IP-adresser automatiskt.

3) Samma som din dator.

Har kollat nu med BBB. Nej, mitt ADSL-modem kan tyvärr INTE agera router fick jag reda på.

Airport Express har jag för att kunna surfa trådlöst via iPod Touch, i tex. ett annat rum.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-03-18 11:42
Ursprungligen av carbon:

Datorn via modemet och iPod Touch via Airport Express... iPod Touch vill jag enbart ha för trådlöst nätverk med IPod Touch.

Min FTP/Mediacenter tänkte jag köra med kabel från modemet för bättre hastighet.

Allt funkade bra enligt ovan med dynamisk IP, men inte nu när jag ändrat till fast ip...

Så jag måste veta hur jag ska få allt att funka nu när jag har fast ip istället.

1. Vilka inställningar ska datorn ha?
2. Vilka inställningar ska AIrport Express ha?
3. Vilka inställningar ska mediacentret ha?

Om det är så det funkade förut så skall du nu ändra i modemet så att den kör fast IP istället för dynamisk. Sedan skall du i de inställningarna även öppna de portar du vill ha öppna till mediadatorn, gissar på att 21 är en av de (FTP).

Sen kan du då med fördel även ställa in fast IP men på ditt lokala nät (förmodligen 192.168.x.x eller 10.0.x.x) på datorn så att den alltid använder samma adress.

>Min FTP/Mediacenter tänkte jag köra med kabel från modemet för bättre hastighet.<

OM Routern klarar av att köra i router läget kan ud göra som du nämner ovan. Annars gäller nedanstående:

Airport Express har väl bara ett ethernet jack.

Då kan du inte koppla Airport både till ADSL och mediacenter. I såfall får du ha Airport Extreme eller Time Capsule. Båda har ett separat Ethernet jack för Internet (WAN – där man kopplar till ADSL modemet) och tre övriga ethernet portar (LAN) till interna saker, t.ex. ditt media center.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-03-18 12:41
Ursprungligen av The Real Viking:

>Min FTP/Mediacenter tänkte jag köra med kabel från modemet för bättre hastighet.<

OM Routern klarar av att köra i router läget kan ud göra som du nämner ovan. Annars gäller nedanstående:

Airport Express har väl bara ett ethernet jack.

Då kan du inte koppla Airport både till ADSL och mediacenter. I såfall får du ha Airport Extreme eller Time Capsule. Båda har ett separat Ethernet jack för Internet (WAN – där man kopplar till ADSL modemet) och tre övriga ethernet portar (LAN) till interna saker, t.ex. ditt media center.

Modemet funkar inte som router fick jag nyss reda på av min bredbandsleverantör.

Så då är frågan om jag vill att Airport Express ska funka som router? Nja...
Jag har 24 Mbits lina så jag vet inte hur snabbt det skulle gå att föra över filer till mediacentret via Airport Express. Vet att det inte blir full hastighet men men tror det skulle bli sämre än tidigare lösning – kabel direkt från modemet till mediacenter med dynamisk IP.

Nej, det lutar åt att gå tillbaka till dynamisk ip faktiskt då det verkar som att jag dels måste köpa till fler enheter. Antingen ny router som ger bättre hastighet eller Airport Extreme.

Det här blev krångligare än vad jag väntat mig... vill ju inte få sämre prestanda än tidigare bara för att kunna ha fast IP.

Du får inte sämre hastighet för att man har fast IP. Fast IP har flera fördelar i vissa situationer, t.ex. om man vill nå sitt eget nätverk utifrån.

Om din ekonomi tillåter, och du själv vill, så skulle jag rekommendera Airport Extreme. WAN delen klarar 100 Mb och LAN delen 1 Gb/s. Du kan flytta din Airport Express till ett lämpligare ställe och strömma ljud som förut.

Mediacentret kan få kablat ethernet för bästa prestanda upp till 1 Gb/S, förutsatt att mediacentret har gigabit port. (Här kanske jag blandar ihop med någon annan som har media center).

Har du viktig material som till varje pris inte får försvinna, t.ex. digitala fotografier, studiematerial, arbetesmaterial, kan du titta på Time Capsule istället för Airport Extreme. Time Capusle är Airport Extreme + inbyggd hårddisk.

Du kan också koppla USB hårddisk till Airport Extreme och få backup funktionen.

Backup funktionen kallas i båda fallen för Time Machine.

Lycka till…

  • Medlem
  • International user
  • 2010-03-18 11:00

Det fungerar precis som zinned ritade men ADSL modemet måste inte ha inbyggt router funktion. Då är det Airport Express som är routern.

//Rob

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-03-18 11:13
Ursprungligen av Robo-X:

Det fungerar precis som zinned ritade men ADSL modemet måste inte ha inbyggt router funktion. Då är det Airport Express som är routern.

//Rob

Om jag vill att modemet agerar router... kan den dela ut en lokal IP-adress till mitt mediacenter? Isåfall hur får jag reda på den adressen? Jag vill som sagt inte köra FTP trådlöst från AIrport Express då jag misstänker att hastigheten blir sämre än med kabel. Har bara version 1 av Airport Express.

  • Medlem
  • International user
  • 2010-03-18 12:57

Köp Time Capsule eller Airport Extreme. Annars går det inte. Airport Express har bara en ethernet port så du kan ansluta den endast till adsl modemet och allt annat trådlöst.

//Rob

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2010-03-18 13:54

ADSL-modemet har ingen inbyggd router. Då borde den bara ha en Ethernetport på den?
Om du vill koppla in din dator, iPhone och Mediacenter, behöver du ju något slags "delare" (router), eftersom du inte kan koppla mer än en sak till ditt ADSL-modem.
Den här tråden blev väldigt rörig.... vad är det för ett ADSL-modem du har, fabrikat och modell?

Bevaka tråden