Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

iWork.com Public Beta

Tråden skapades och har fått 13 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Administratör
  • Lund
  • 2009-03-20 12:14

Tänkte att vi kunde få diskutera Apples iWork.com funktion här.
komma med tips och lösningar och frågor

Jag har börjat använda funktionen att låta andra ta del av mina arbeten under tiden som jag skriver. Det är väldigt behändigt och det underlättar med att man slipper maila en massa olika dokument och ändringar som man gör kommer ut direkt.

Att andra kan lämna kommentarer och anteckningar är också någonting som jag tycker är väldigt bra.
Minus här är att man inte kan hämta hem kommentarerna och om man laddar upp ett nytt dokument över det som man har lagt upp så skrivs kommentarerna över. Stort minus

Ett annat minus är att man inte bara kan skriva över ett dokument med ett nytt (samma fast med lite ändringar) utan att behöva maila ut till de som man låter ta del av dokumentet. kan bli en del mail. kanske inte uppskattas av alla.

Plus är att man kan ta del av dokumenten direkt på webben, ladda ner i pages09 och 08, pdf och word. väldigt skönt när man kanske sitter vid en dator som inte har pages.

  • Medlem
  • Arvika
  • 2009-05-29 11:47

Hur kommer man in på iwork.com ? Jag kommer ju bara till Apples sida om iWork.

  • Administratör
  • Lund
  • 2009-05-29 19:39

man har som en egen sida där man lägger upp sina texter, i iLife 09 finns det en symbol där det står iwork, klicka på den, ställ in ditt konto. välj sedan vilka du vill dela det med. efter det så får du en länk till ditt arbete. klicka på den, därifrån kan du "gå tillbaka" och se alla texter du lagt upp.
du kan även gå in på http://publish.iwork.com/ därifrån logga in med dina uppgifter och då komma åt alla texter du lagt upp.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-09-28 23:17

iwork.com har uppdaterats idag.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-03-17 17:40

iwork.com har uppdaterats idag. Mer info här:
Apple - iWork - iWork.com News

Trevlig tjänst...och direkt inifrån programmen :-). Bara ETT problem för mig; Jag vet inte vad jag ska ha det till. Jag förstår inte heller vad någon annan har det till.

  • Medlem
  • International user
  • 2010-03-17 18:13
Ursprungligen av Zimmerman:

Trevlig tjänst...och direkt inifrån programmen :-). Bara ETT problem för mig; Jag vet inte vad jag ska ha det till. Jag förstår inte heller vad någon annan har det till.

Man kan ha det om man vägrar Facebook.

Är iWork.comett social network? Hade jag ingen aning om - måste kolla upp det igen...jag trodde att man bara lagrade och delade dokument.

Ursprungligen av Konrad:

Man kan ha det om man vägrar Facebook.

Ursprungligen av Zimmerman:

Trevlig tjänst...och direkt inifrån programmen :-). Bara ETT problem för mig; Jag vet inte vad jag ska ha det till. Jag förstår inte heller vad någon annan har det till.

Jag ska definitivt testa det. Jag skriver mycket åt bostadsrättsföreningen o ibland när jag vill ha synpunkter på det jag skrivit har jag brukat maila en kopia eller ett utdrag. Med detta verkar det som om även layout skulle bestå oavsett om det ska ses på pc eller mac.

Maila PDF'er - det är så man brukar göra. Oavsett vilket program du kör i en Mac så kan du göra en PDF av dokumentet du jobbar med - välj bara Skriv ut > Som PDF.

Jag är helt övertygad om att du efter en tids test återgår till att maila utkast. Som PDF då så klart.

iWork.com är lika segt som MobileMe - samma servrar kan man tänka :-D. Kom också ihåg att besökaren måste ha modern webbläsare för att se något över huvud taget. Alltså - om du mailar länken till iWork.com istället för en PDF så:

1. Mottagaren skall alltså ut och surfa istället för att direkt titta på en bifogad PDF.
2. Ev. ska han/hon logga in om du valt att skydda dokumentet på iWork.com.
3. Du kan inte vara säker på hur många mottagare som verkligen ser ditt dokument - detta beroende på hur gammal deras webbläsare är.

Att gå över ån efter vatten...

Ursprungligen av Cogito ergo Mac:

Jag ska definitivt testa det. Jag skriver mycket åt bostadsrättsföreningen o ibland när jag vill ha synpunkter på det jag skrivit har jag brukat maila en kopia eller ett utdrag. Med detta verkar det som om även layout skulle bestå oavsett om det ska ses på pc eller mac.

Ursprungligen av Zimmerman:

Maila PDF'er - det är så man brukar göra. Oavsett vilket program du kör i en Mac så kan du göra en PDF av dokumentet du jobbar med - välj bara Skriv ut > Som PDF.

Jag är helt övertygad om att du efter en tids test återgår till att maila utkast. Som PDF då så klart.

iWork.com är lika segt som MobileMe - samma servrar kan man tänka :-D. Kom också ihåg att besökaren måste ha modern webbläsare för att se något över huvud taget. Alltså - om du mailar länken till iWork.com istället för en PDF så:

1. Mottagaren skall alltså ut och surfa istället för att direkt titta på en bifogad PDF.
2. Ev. ska han/hon logga in om du valt att skydda dokumentet på iWork.com.
3. Du kan inte vara säker på hur många mottagare som verkligen ser ditt dokument - detta beroende på hur gammal deras webbläsare är.

Att gå över ån efter vatten...

Har som sagt inte testat det än...

  • Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2010-03-18 06:53

Server, du slipper maila. Lägg upp och när någon behöver kan dom hämta, utan din inblandning. Det går dessutom bra att lägga upp PDFer också

Hur då server? FTP (80% av användarna fixar inte biffen)? Web? Egen? Hotell? Inloggning? Hålla rent så dom inte hämtar fel version?

För stora filer är server lösningen - man måste dock lägga upp en mycket, mycket enkel och logisk webbserver - ändå kommer några att inte fixa biffen. För filer under 10 MB är server ännu mera över ån efter vatten. Man beeeer om problem, missuppfattningar, strul, fel fil hämtas, etc.
Hade inte mail funnits och det kom nu så skulle det genast hyllas som det ultimata sättet att skicka småpaket på. Varför ska man "slippa" det?

Sist; iWork.com-lösningen ÄR ju en serverlösning. :$:$

Jag använder tre servrar i jobbet (mest video-filer) och jag garanterar att jag skulle dumpa dom bums om man kunde skicka 10 GB med mail. :-). Dessa servrar och dess inloggning och folkts okunskap och allmänt strul har genererat en enorm mängd support-mail. Man slipper alltså inte alls maila - tvärtom; man mailar mera än någonsin. :-D.

Ursprungligen av MatsOlov:

Server, du slipper maila. Lägg upp och när någon behöver kan dom hämta, utan din inblandning. Det går dessutom bra att lägga upp PDFer också

  • Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2010-03-18 09:47
Ursprungligen av Zimmerman:

Trevlig tjänst...och direkt inifrån programmen :-). Bara ETT problem för mig; Jag vet inte vad jag ska ha det till. Jag förstår inte heller vad någon annan har det till.

Ursprungligen av MatsOlov:

Server, du slipper maila. Lägg upp och när någon behöver kan dom hämta, utan din inblandning. Det går dessutom bra att lägga upp PDFer också

Ursprungligen av Zimmerman:

Sist; iWork.com-lösningen ÄR ju en serverlösning. :$:$

Det var det jag menade.

1
Bevaka tråden