Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

VPN tunnel på mac

Tråden skapades och har fått 13 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag ställer frågan innan jag själv gjort en research...

Min tjejs företag jobbar med Filemaker 10 på WIn datorer och alla jobbar mot samma server genom en VPN tunnel. Nu har de anställt en ny snubbe som har vett att prompt jobba på sin Mac och Filemaker är ju det minsta problemet men vad behöver man komplettera med för att han även skall vara synkad mot windows servern via motsvarande VPN tunnel för OS X?

Ursprungligen av Firechild:

...skall vara synkad mot windows servern...?

Definiera vad du menar med "synkad mot".

Menar du bara att han ska komma åt Filemaker-databasen som ligger på en Windows-server, eller menar du något mer?

Tack. Verkar vara enklare än jag trodde. "Synkad" Alltså bara komma åt databasen som ligger på en windows server.

Denna länk verkar vara allt jag behöver ?

Mac OS X 10.5 VPN

Beror ju lite på vad dom har för VPN-lösning på företaget men är det inget väldigt exotiskt så bör det inte va några problem..

  • Medlem
  • Boston
  • 2010-03-16 16:50

Lite beroende på VPN-lösningen är det inte säkert den inbyggda klienten funkar. Vi kör en SonicWall-brandvägg som inte funkar och SonicWall har ingen Mac-klient (gratis till Windows), men med VPN Tracker (equinux - Ultimate Mac VPN Client for remote VPN connections to your office) funkar det snarast bättre än på Windows. Kan vara värt några kronor...

Går trögt...Försöker skapa VPN tunnel med PPTP men det blir felmeddelande "Lyckades inte bekräfta behörighet".
Jag har fått nedanstående information samt att jag skall använda PPTP.

Server IP: xx.xx.xx.xx
VPN login: xxxxx
VPN pass: xxxxxx

"Du märker om det fungerar. För att testa om om databaserna hittas i Filemaker öppna fjärranslutning det bör då stå 192.168.168.11 (serverns lokala IP)."

Testade även equinux utan framgång men är det så kinkigt att man måste veta modell och märke på gateway burken?

Ursprungligen av Firechild:

Går trögt...Försöker skapa VPN tunnel med PPTP men det blir felmeddelande "Lyckades inte bekräfta behörighet".
Jag har fått nedanstående information samt att jag skall använda PPTP.

Server IP: xx.xx.xx.xx
VPN login: xxxxx
VPN pass: xxxxxx

"Du märker om det fungerar. För att testa om om databaserna hittas i Filemaker öppna fjärranslutning det bör då stå 192.168.168.11 (serverns lokala IP)."
?

Nja det är inte riktigt sant i mitt fall, jag måste skriva serverns IP under favoritvärdar då kommer tillgängliga register upp. FileMaker är trögt att öppna över VPN-tunneln men när det väl är igång funkar det utmärkt. Men det är naturligtvis brandbreddsberoende.

Vi kör en Cisco brandvägg och den har inte heller några fria klienter, men googlar man på Ciscoklienter och mac brukar det alltid finnas någon utlagd någonstans.

Annars går det säkert att få tag i från leverantören av brandväggen.

Gateway routern är en Netgear FVS336G men inloggning skall ske direkt till Windows Server 2003 datorn, men uppenbarligen vill det sig inte...
Den inbyggda VPN klienten verkar få kontakt med routern men jag kommer aldrig igenom. "Lyckades inte bekräfta behörighet".
Är detta brandväggsproblem? Har jag fått fel lösenord...?

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2010-03-17 15:22

Har du satt upp portforwarding i routern till din Windowsmaskin? Annars stannar ju paketen i routern....

Vi använder Cisco och brukar hämta klienter här Cisco VPN client downloads

Ursprungligen av k-e.svensson:

Vi använder Cisco och brukar hämta klienter här Cisco VPN client downloads

Den hade vi också hittat

Ja, det gick tillslut med den inbyggda klienten. Mitt användarnamn hade inte fått befogenhet att logga in...Jag har fått lära mig lite extra under felsökningstimmarna....

1
Bevaka tråden