Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Skugga med PMS

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag försöker göra en skugga (drop shadow) med PMS-färg i Illustrator CS3, men det blir bara en helfärgad ruta. Jag har skapat en PMS-swatch som jag kan välja när jag skall välja färg till skuggan. CMYK går bra, men PMS blir som sagt helfärgat. Vad gör jag för fel?

Wille

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-03-16 17:06

skugga innehåller väll fler än en färg. pms är ju endast en färgblandning så tror inte det går. lite smått osäker på detta dock!

Här funkar det utan problem, jag la till några pantone solid coated-färgrutor och sen körde filter>stilisera>skugga och valde mina dekorfärgrutor. Tonar ut som det ska.

Vilken dekorfärg testade du med?

Jag försöker få 877 C att fungera, men det blir som sagt bara en helfylld ruta. Jag har provat både med Filter > Stylize > Drop Shadow och Effect > Stylize > Drop Shadow. Samma resultat.

Knepigt, och du ska säkert trycka med dekorfärg? Annars är det ju cmyk och processfärg som gäller. Kanske värt att testa att slänga illustrators förinställningar? Vet inte hur man gör det på rak arm dock. Men borde vara lättsökt.

1
Bevaka tråden