Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

iMac G4 - skräp eller?

Tråden skapades och har fått 30 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Eskilstuna
  • 2010-03-13 15:24

Hej!
Har införskaffat en Imac G4, efter att haft en (tror den hette) Performa 45 för flera herrans år sen, Innan dess enbart haft PC.
Vet att G4 har några år på nacken, men vad tycker ni som kan detta med Mac om denna maskin.

Måste säga att miljön skiljer ju en del jämfört med PC men gett mig på den att fixa detta.
Kommer säkert ha en del frågor som jag hoppas på få svar i detta kanonforum.

//Jari

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2010-03-13 16:45

Det beror helt på vad du ska använda den till. Surf och mail funkar bra, eller ordbehandling. iPhoto för att lagra dina bilder borde också gå bra. Men ska du hålla på med video är det nog inte rätt maskin....

Ursprungligen av Jari66:

...men vad tycker ni som kan detta med Mac om denna maskin...

Vilken maskin är det? Det har funnits många olika iMac G4.

15 tum, 17 tum, 20 tum.
700MHz, 800 MHz, 1 GHz, 1.25 GHz.

Apple iMac Specs (All iMac Technical Specs) @ EveryMac.com

Vilket operativsystem har du på den?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-03-13 17:13

Hoppas du fick den billigt.

Det är ju en rätt gammal o slö sak, även om den är läcker rent formmässigt.

Dra in Leopard så har du en hygglig surf, itunes & maildator...

Ursprungligen av snigel1:

...Dra in Leopard så har du en hygglig surf, itunes & maildator...

Nja, Leopard kräver minst 867 MHz G4. Och vi vet ju fortfarande inte vilken modell det är han har. Det kan ju vara en 700 eller 800 MHz.

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Nja, Leopard kräver minst 867 MHz G4. Och vi vet ju fortfarande inte vilken modell det är han har. Det kan ju vara en 700 eller 800 MHz.

Äsch, var inte så petig. Även om det är en iMac G4 som inte fixar Leopard så funkar Tiger fint på en sån maskin. Det går ju också att installera Leopard med diverse trix, om man vill.

En riktigt snygg och trevlig Mac du har fått tag i, funkar fint för surf, mail och ordbehandling.

Snackar vi globen eller?
Den är tamejtusan ett designmässigt mästerverk och jag längtar efter den dag som man förhoppningsvis återinför designen till en ny dator med kanske bara några få modifikationer.

Ta en titt på Low End Macs lista över "osupportade" Macar som klarar Leopard. De flesta Macar med G4-processor klarar av Leopard alldeles utmärkt, mer eller mindre. Vissa småsaker kan förekomma men det bör inte vara något hinder för de flesta. Man ska nog inte se systemkraven som några direkta krav utan snarare vad Apple garanterar ska fungera.

Välkommen till den ljusa sidan! Säger jag.
Det är en traditionstyngd hälsningsfras.

Pilla, ha kul. Hoppas den håller länge.

Lampfoten har ett problem, de börjar bli gamla och när de väl går sönder är det ofta kondensatorer som läcker ut sin elektrolyt (luktar lite ättika) och efter det sällan värt reparera dem.
Men det är inget som absolut kommer hända, den kan ju gå i 10 år till.

  • Medlem
  • Eskilstuna
  • 2010-03-14 10:59

Hej!
Tack för verkligen snabba inlägg.
Maskinen är en Globe
700mhz PowerPC G4
256K L2-cache
Fick med Tiger som jag tänkte installera så fort
jag fått internet att funka.
Betalade 1800kr för allting inkl org.kartong allt verkar vara
i nyskick.

En fråga den verkar inte hitta nätverket för att ansluta till nätet
är det nån inställning som måste fixas först?

// Jari

  • Medlem
  • 2010-03-14 22:49
Ursprungligen av Jari66:

Hej!
En fråga den verkar inte hitta nätverket för att ansluta till nätet
är det nån inställning som måste fixas först?

// Jari

Ja, kanske det. Kolla i Systeminställningar (hittar du t ex i Äpplemenyn) - väl där så klickar du på Nätverk och ser hur det är inställt, måste du ändra något så gör du det där också beroende på hur du kopplat datorn mot nätverket.

Ursprungligen av Jari66:

...Fick med Tiger som jag tänkte installera så fort jag fått internet att funka...

Du har fortfarande inte berättat vilket operativsystem den har nu...

Men mitt råd är:
Installera Tiger först, och ta itu med eventuella internetproblem efter en fräsch installation. Det känns bara onödigt att lägga tid på det problemet nu, om du ändå ska installera nytt operativsystem sen.

Och när du installerar, välj inte alternativet "Uppgradera". Välj i stället "Radera och installera" eller "Arkivera och installera". Då får du en ny fräsch installation, och dina nätverksproblem kanske bara försvinner...

Hur mycket RAM? Du bör helst ha 1GB eller mer. (Jo den fungerar med mindre men så fort du kör mer än två program samtidigt blir det nog en hel del badbollar...)

Det beror ju på vad det är för program också. Det är kanske ingen höjdare att köra både Final Cut Pro och Aperture samtidigt, men däremot helt okej att köra TextMate och Terminal samtidigt. Prova och se hur det går, om det inte fungerar bra får man försöka åtgärda det då.

En underbart vacker dator!

Funkar med 10.4, dvs Tiger, men klarar inte Leopard
Med Tiger klarar man sig långt om man inte måste köra de senaste programmen. Men man måste alltid kolla innan man handlar program eftersom det nu är en hel del som kräver Leopard. Ibland finns det dock tidigare versioner att tillgå. Detsamma gäller ju att inte alla program funkar på en PPC mac utan kräver Intel.

Vad gäller minne så är ett fabriksinstallerat (troligen 256 MB) det andra kan man lätt byta om det inte redan är 512 MB. Det innebär att det enkelt går att få 768 MB men att det är betydligt svårare att komma upp i 1 GB.
Med 768 MB har jag kört Photoshop CS3 och andra ganska tunga program. Det viktiga är väl att inte ha allt för många igång samtidigt.

Ett aber. Adobe har hotat att inte stödja G4:orna i nästa flashversion
Nu är väl inte flash något att stå efter tycker jag men en del saker funkar inte om man inte har senaste versionen - hade i veckan en enkät med några små videosnuttar i som vägrade att sätta igång om inte den senaste versionen var installerad. Så det kan kanske bli ett problem framöver

Får gratulera till ett köp av en riktigt vacker dator!

Ursprungligen av macwitty:

Funkar med 10.4, dvs Tiger, men klarar inte Leopard
Med Tiger klarar man sig långt om man inte måste köra de senaste programmen. Men man måste alltid kolla innan man handlar program eftersom det nu är en hel del som kräver Leopard. Ibland finns det dock tidigare versioner att tillgå. Detsamma gäller ju att inte alla program funkar på en PPC mac utan kräver Intel.

Jo, det fungerar visst, se länken jag postade en bit upp. Apples systemkrav för Leopard handlar inte om vad som går och inte går, utan om vad de väljer att supporta.

Du har rätt, det GÅR att installera om man är beredd till jobb och trixande både med att hacka installationsskivan och fixa OpenFirware om man inte kan installera från en intelmac och inte får tag på LeopardAssist som inte var det lättaste i somras då jag försökte och till slut gav upp.

Ursprungligen av macwitty:

Du har rätt, det GÅR att installera om man är beredd till jobb och trixande både med att hacka installationsskivan och fixa OpenFirware om man inte kan installera från en intelmac och inte får tag på LeopardAssist som inte var det lättaste i somras då jag försökte och till slut gav upp.

http://sourceforge.net/projects/leopardassist/

iMac G4 är långt från skräp! Inte precis vad man vill ha som primärdator om man kör lite tyngre saker, men den orkar det mesta. Även om den är för långsam för videokodning så kan den i alla fall spela upp det mesta. Och den är snygg, riktigt snygg!

Vad gäller Tiger och Leopard så är det ingen större nackdel att köra Tiger i stället för Leopard. Snarare en fördel! Leopard är både buggigare och långsammare så vitt jag kan se.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-03-15 11:12

Okey dator för ordbehandling och lite surfning mm.

Tiger är nog ett optimalt system .

Men personligen skulle jag inte betala dom lite väl höga begagnat priserna som den betingar.

Den har ju inbyggd skärm så det motiverar lite av priset. Även om skärmarna är små.

Men utvecklingen går onekligen framåt med IPS skärmar som är magiska.

Då känns en gulnande inbyggd 15 skärm hos en gammal imac G4 inte så värst het i sammanhanget.

Det coolaste och bästa med iMac G4 får väl ändå anses vara den svängbara skärmen på sin arm. Kruxet är väl att man sitter där och svänger hela dagarna och har svårt att bestämma den optimala vinkeln på skärmen

Den stora bristen är väl minnesbegränsningen på 1 gig samt att första modellerna innan 1 ghz hade USB 1.0.

Får man tag på en USB 2.0 modell på 1.25 ghz med en 17 tums skärm och airport extreme så är det väl ok som hobby maskin hemma till familjen.

  • Medlem
  • Hjo
  • 2010-03-15 13:03

Den är bra och snygg att ha

i köket, vår 17 tums iMac Globe från 2003, då var den huvuddator men har fått stiga åt sidan, men är ändå bra att ha för att jaga recept, spela upp från Spotify och iTunes, ibland går det t o m se filmer från svtplay genom den.
Och som sagt den skämmer inte ut sig beträffande utseende samt att skärmen är så lätthanterlig uppskattas då flera personer behöver den samtidigt.
Minner är tyvärr begränsat till 768 Mb men den kör 10.5.8 lätt (1 Ghz).

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-03-16 13:38
Ursprungligen av Hjopek:

i köket, vår 17 tums iMac Globe från 2003, då var den huvuddator men har fått stiga åt sidan, men är ändå bra att ha för att jaga recept, spela upp från Spotify och iTunes, ibland går det t o m se filmer från svtplay genom den.
Och som sagt den skämmer inte ut sig beträffande utseende samt att skärmen är så lätthanterlig uppskattas då flera personer behöver den samtidigt.
Minner är tyvärr begränsat till 768 Mb men den kör 10.5.8 lätt (1 Ghz).

Jag har kört 1 Gb minne i en imac globe G4 1 ghz utan problem 2 x 512 mb. bara att byta ut den understa 256 mb SDRAMEN det är enPC2700 eller PC3200 bakåtkompatibelt och klämma in en 512 Mb s modul. kostar inga stora pengar.

Har aldrig prövat att klämma i 1 GBs stickor. Dom finns ju nu till salu för cirka 3-400 kr stycket. Globen har en av varje sort, ett stort SDRAM minne i botten på moderkortet och en liten SO-Dimm under den tunna bottenplattan där airport kortet sitter.

Frågan är om moderkortet kan adressera mer än 1 gig tveksam till det. har inte kollat på nätet om någon lyckats på de sista USB 2.0 exemplaren.

Inte så svårt att byta minne på moderkortet bara man tar det vackert och försiktigt.

Jag tycket personligen att med 1 Gb minne och en ny större vassare SEAGATE disk med 32 Mb cache i så snurrade globen på riktigt bra i tiger 10.4 när jag maxade den.

Senast redigerat 2010-03-16 14:20
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-03-16 10:15

Vad kul att inte vara ensam om att uppskatta denna lilla pärla. Jag kör en Globe (800MHz, 512MB, 80GB med Tiger) som köksdator sedan 1 år tillbaka och denna manick har inbyggd AirPort där mottagningen varit lite sisådär. Jag har testat med D-Links USB-WLAN stickor, jag har en med klassisk G-stöd som fungerar och en med N-stöd som ite vill fungera alls. Jag kör med DIR-655 som router men faktum är att om jag kör med mixat G/N i huset så får jag ingen mottagning alls i Globen med varken G- eller N-sticka. Resultatet är att jag tvingas göra G i hela huset för att Globen skall gå att använda...

Är det någon som har löst N-stöd på Globen?

Ursprungligen av FreddeB:

...en med N-stöd som ite vill fungera alls....

Det där beror nog helt enkelt på att din dator bara har USB 1.1.

Den där N-stickan kräver nog USB 2.

Det är lite svårt att köra 300 Mbps (802.11n) genom en port som bara klarar 12 Mbps (USB 1).

  • Medlem
  • Hjo
  • 2010-03-16 10:29
Ursprungligen av FreddeB:

Vad kul att inte vara ensam om att uppskatta denna lilla pärla. Jag kör en Globe (800MHz, 512MB, 80GB med Tiger) som köksdator sedan 1 år tillbaka och denna manick har inbyggd AirPort där mottagningen varit lite sisådär. Jag har testat med D-Links USB-WLAN stickor, jag har en med klassisk G-stöd som fungerar och en med N-stöd som ite vill fungera alls. Jag kör med DIR-655 som router men faktum är att om jag kör med mixat G/N i huset så får jag ingen mottagning alls i Globen med varken G- eller N-sticka. Resultatet är att jag tvingas göra G i hela huset för att Globen skall gå att använda...

Är det någon som har löst N-stöd på Globen?

Min Globe köpte jag till ett Airport Extremekort för många år sen, tyckte också att jag hade lite dålig mottagning, tog bort bottenplattan och förlängde antennsladden från kortet med någon vanlig kabel som jag lade ut innanför plattan innan jag skruvade ihop den, nu har jag full mottagning i G (54) från nätet, kan ju bero på det?
Nätverket kör N (B/G komp.)

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-03-16 10:56
Ursprungligen av Hjopek:

Min Globe köpte jag till ett Airport Extremekort för många år sen, tyckte också att jag hade lite dålig mottagning, tog bort bottenplattan och förlängde antennsladden från kortet med någon vanlig kabel som jag lade ut innanför plattan innan jag skruvade ihop den, nu har jag full mottagning i G (54) från nätet, kan ju bero på det?
Nätverket kör N (B/G komp.)

tack för tipset Hjopek, dessvärre är jag allt annat än en meckare så jag bestämde mig för att göra slag i saken och byta ut den. Annons i köp&sälj.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-03-16 14:42
Ursprungligen av FreddeB:

tack för tipset Hjopek, dessvärre är jag allt annat än en meckare så jag bestämde mig för att göra slag i saken och byta ut den. Annons i köp&sälj.

Ändrade mig och gjorde slag i saken. Demonterade botteplattan på Globen med en eminent guide som stöd och si på fasiken, förlängde sladden och det fungerar bättre nu. Som grädde på moset fick jag samtidigt ut 1 kg damm så maskinen tystnade Tack igen för tipset (fortf. till salu dock)

Senast redigerat 2010-03-17 14:04
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-03-16 13:40
Ursprungligen av Hjopek:

Min Globe köpte jag till ett Airport Extremekort för många år sen, tyckte också att jag hade lite dålig mottagning, tog bort bottenplattan och förlängde antennsladden från kortet med någon vanlig kabel som jag lade ut innanför plattan innan jag skruvade ihop den, nu har jag full mottagning i G (54) från nätet, kan ju bero på det?
Nätverket kör N (B/G komp.)

bra tips

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-03-16 10:27

Jesper, tack så enkelt det kan vara ibland

Då återstår bara att lägga ut den till försäljning, saknaden efter det lilla designtrollet kommer att vara stor...

  • Medlem
  • Eskilstuna
  • 2010-03-17 12:52

Vad kanon tips man fått ). Börjar komma in i detta med Mac och kommer hålla mig kvar här. Nu är ju inte Imac G4 nån "värsting" men har gett mig en bra inblick i macmiljön. Och för att inte tala om detta superforum med otrolig kunskap.
Har dock inte lyckats knäcka detta med uppkoppling till nätet men jobbar på det.
Tackar för alla tips mm. Tar gärna emot mer.
// Jari

Bevaka tråden