Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Nästa uppdatering av iMac?

Tråden skapades och har fått 19 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Karlstad
  • 2010-03-12 22:38

Någon som har koll på när Apple senast bör uppdatera iMac-linjen? Både liten och stor uppdatering räknas.

Nuvarande iMacs har ju rejäla tillverkningsfel + att core 2 sjunger på sista versen. När får vi se en 21.5 med i3 eller i5 och ett nyare grafikkort?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-03-12 23:05

Vart ju inte länge sen nuvarande iMac modeller dök upp..
Någon ordentlig skillnad lär det väl inte bli, förutom att kanske de enklaste modellerna får lite uppskruvad prestanda..

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2010-03-13 05:03

Tack marcus!

Morphen: Oktober är ju flera månader sedan, men som sagt så räknas även en "liten" uppdatering. Core 2 är gammal teknik + tillverkningsfelen vilket gör att Apple bör släppa en uppdatering snart.

Ny dator på gång och en mac vore kul, dock innehåller alla imacs, utom de dyraste 27-tummarna, riktigt gammal teknik till en högt pris. Blir troligtvis en Dell denna gången också, då jag får så mycket mer för samma summa pengar.

Ursprungligen av Xian:

Tack marcus!

Morphen: Oktober är ju flera månader sedan, men som sagt så räknas även en "liten" uppdatering. Core 2 är gammal teknik + tillverkningsfelen vilket gör att Apple bör släppa en uppdatering snart.

Ny dator på gång och en mac vore kul, dock innehåller alla imacs, utom de dyraste 27-tummarna, riktigt gammal teknik till en högt pris. Blir troligtvis en Dell denna gången också, då jag får så mycket mer för samma summa pengar.

Men alla andra datormodeller är äldre än iMac beträffande uppdatering. Är väl kanske troligt att dom uppdaterar en dator som är ett år gammal än en dator som bara är 5 månader gammal?

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2010-03-13 13:02
Ursprungligen av poseidon84:

Men alla andra datormodeller är äldre än iMac beträffande uppdatering. Är väl kanske troligt att dom uppdaterar en dator som är ett år gammal än en dator som bara är 5 månader gammal?

Det är inte bra för Apples rykte att sälja datorer med så gamla komponenter som dom gör nu. När dessutom Steam kommer till macen så kommer folk vilja ha bättre processorer och grafikkort.

Apple har så mycket pengar att de skulle ha råd att kraftigt öka kvaliteten på deras hårdvara samt se till att hela produktlinjen är utrustad med den absolut bästa tekniken på den prisnivån.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-03-15 08:02
Ursprungligen av Xian:

Blir troligtvis en Dell denna gången också, då jag får så mycket mer för samma summa pengar.

Du får nog visa din kalkyl på hur du får en Dell till att bli så himla mycket billigare..

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2010-03-15 14:43
Ursprungligen av Morphen:

Du får nog visa din kalkyl på hur du får en Dell till att bli så himla mycket billigare..

Jag har kollat på två olika Dell modeller, dels prestandadatorn XPS 8100 och dels speldatorn Alienware Aurora.

Jag letar efter en dator kring 15 000 kr. För det priset får jag en iMac 21.5 med Intel Core 2 Duo (gammal teknik, ej uppgraderingsbart) 3.06 GHz, med 4 GB 1066 MHz DDR3 SDRAM (dubbla kanaler), 1 TB hårddisk och ATI Radeon HD 4670 256MB grafikkort (256 MB? Seriöst? ).

En Dell Studio XPS 8100 för 14 240 kr ger: Core i7 860 (ny arkitektur, uppgraderingsbart), 8 GB 1333 MHz DDR3 SDRAM (dubbla kanaler), 2st hårddiskar på 640 GB vardera, ATI Radeon HD 5770 1GB grafikort med en 23 tums skärm för 2300kr inkluderat i priset.

En Alienware Aurora för 15 510 kr ger: Core i7 920 (ny arkitektur, uppgraderingsbart), 6 GB 1333 MHz DDR3 SDRAM (trekanaligt), 1 TB hårddisk och ett Nvidia Geforce GTX 260 1,8 GB grafikort. OBS! Denna dator är UTAN skärm.

Det skall också tilläggas att båda Dell datorerna ovan finns i många olika konfigurationer. Jag har valt den konfiguration jag tycker är bäst för mig till ett pris kring 15 000 kr. I alla tre exemplen har jag också valt lägsta möjliga garanti då man hos både Dell och Apple kan köpa till olika garantipaket. Man skulle även kunna gå in och kolla på andra saker som moderkort, kortläsare, DVD/Bluray, kylning etc etc, men jag tror mina exempel är rättvisa. Om ni har en annan uppfattning så visa varför.

Jag överväger faktiskt en Alienware Aurora då den ger mer prestanda än både iMac och Studio XPS. Om jag siktar på ett pris kring 15 000 kr som i exemplet får jag inte med en skärm, men å andra sidan har jag redan en bra skärm. Auroran har även en massa annat göttigt i sig som gör att den är intressant för mig.

För skoj skull har jag även försökt att sätta ihop en Dell med prestanda motsvarande iMacen ovan. Även här en Dell XPS Studio 8100, nu med en Core i3 540, 4 GB DDR3 1066 MHz (dubbla kanaler), 1 TB hårddisk, Nvidia Geforce G310 512MB och en 21.5 skärm för 2820 kr som är inkluderat i priset. Totalt pris 11 730 kr.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-03-15 19:53

Xian: Fel forum. Testa SweClockers.com - Sveriges största webbtidning om datorer och hårdvara så får du fler pc-vänner

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2010-03-15 15:29

BlueTooth, WLAN 802.11n, Gb Ethernet, Firewire 800... kanske inget du behöver, men de ingår i Macen. Kanske även i Dell?

Trådlöst tangentbord, mus och motsvarighet till iLife kanske också ingår?

  • Medlem
  • Hjo
  • 2010-03-15 17:55

Och den skärmen

har naturligtvis IPS-panel...:tveksam:
Fast det duger väl med en TN när man sitter och spelar...

  • Medlem
  • 2010-03-15 17:56

Och den där skärmen är en IPS-skärm? O:-)

En minut sen Hjopek.

Köp en Dell då för fan.

Orka sitta och "övertyga" nån som bara ser till ett inköpspris, löjligt.

Ursprungligen av Goflorp:

Köp en Dell då för fan.

Orka sitta och "övertyga" nån som bara ser till ett inköpspris, löjligt.

Så sant.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-03-15 21:20

amen.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-03-15 23:24

Äsch man behöver ju inte bli sur för att någon inte uppskattar helheten med mac... Det ENDA Dell har är ju faktiskt priset (och knappt det om man jämför äpplen med äpplen) Så det är ju inte så konstigt att de konkurrerar med pris istället för god smak.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-03-15 23:27
Ursprungligen av ibish:

Äsch man behöver ju inte bli sur för att någon inte uppskattar helheten med mac... Det ENDA Dell har är ju faktiskt priset (och knappt det om man jämför äpplen med äpplen) Så det är ju inte så konstigt att de konkurrerar med pris istället för god smak.

Fast tråden handlar om när nästa uppdatering av iMac kommer. Inte om DELL gör bättre och mer prisvärda datorer än Apple.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-03-16 08:07
Ursprungligen av 20hz:

Fast tråden handlar om när nästa uppdatering av iMac kommer. Inte om DELL gör bättre och mer prisvärda datorer än Apple.

Men trådskaparen har ju ändå själv valt att blanda in Dell..

Sannorlikheten att det kommer en NY iMac det närmaste året är ju minimal.
Man har ju knappt ens fått igång tillverkning i tillräckliga volymer..

Vad som däremot är mer troligt att de putsar lite på prestandan på de billigaste modellerna. T.ex. att 3.06 GHz C2D kanske försvinner och nåt grafikkort ändras.

Se t.ex. på Minin.. 2.0GHz C2D modellen som kom i våras, försvann i höstas och istället är 2.26GHz C2D nu den minsta modellen. Samma putsning har ju MB & MBP fått..

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-03-16 08:55
Ursprungligen av 20hz:

Fast tråden handlar om när nästa uppdatering av iMac kommer. Inte om DELL gör bättre och mer prisvärda datorer än Apple.

Nej, men prisvärdheten ger ju en signal om en dator bör förnyas eller inte. Och för att ta ställning till om något är prisvärt måste man ju jämföra med övriga marknaden? T.ex. en Mac Pro är ju inte särskild prisvärd idag och bör uppgraderas. iMac som nyligen uppdaterats är ju klart prisvärd än så länge. Den sidospåret handlar om är ju att en Dell inte är en bra referens för att avgöra hur väl iMac står sig när det gäller att avgöra om den bör uppgraderas eller ej.

1
Bevaka tråden