Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Är extern USB-hdd snabb nog för iMovie?

Tråden skapades och har fått 12 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Huddinge
  • 2010-03-15 10:12

Jag har fått slut på disk i min iMac och har köpt en extern USB-hdd för att förvara mina events på. När jag läser Apples instruktioner för hur man ska göra så skriver de att man ska använda en firewire disk. Jag undrar därför om USB 2.0 är för långsamt för det här ändamålet?

Du klarar dig nog med en USB-disk, även om Firewire är mycket snabbare för extrema behov.

  • Medlem
  • 2010-03-15 14:13

Och när marcus föreslår en FW-disk så antar jag att han menar en FW800 disk? FW 400 är inte mycket att komma med. Men det kanske inte säljs längre?

Ursprungligen av Dalle:

...FW 400 är inte mycket att komma med. Men det kanske inte säljs längre?

Oavsett om det säljs eller ej, så är det ändå så att FW400 i praktiken oftast är snabbare än USB2.

Så jag förstår inte din kommentar om "inte mycket att komma med".

Ursprungligen av Dalle:

Och när marcus föreslår en FW-disk så antar jag att han menar en FW800 disk? FW 400 är inte mycket att komma med. Men det kanske inte säljs längre?

Jo visst säljs det FW400-diskar. Många hårddiskar har dessutom flera interface, ibland så mycket som USB, Firewire 400, Firewire 800 och eSata.

Firewire 400 är redan snabbare än USB 2.0, men givetvis är Firewire 800 ännu snabbare. Och en snabb disk kan lätt dra nytta av 100 MByte/s som man kan skicka över FW800.

  • Medlem
  • International user
  • 2010-03-15 14:21

sen kan man ju beräkna in en snabbare snurrande disk i cabinettet för ekvationens skull..
.. USB v2 borde vellan räkka till en hel del?
.. eller e FW\USB flaskhalsen på säg en 4200rpm'are?

→ finns ju 5800 \ 7200 rpm hdd eller solid state med
usb 3.0 e väl i antågande också till maskinerna ..

  • Medlem
  • 2010-03-15 15:22

Själv har jag en WD My Book Studio Edition med dessa interface. Mycket nöjd. Men jag trodde att diskar med enbart FW 400 var ute, aja, där ser man.

Enbart FW400 är nog rätt ovanligt. Känns som att det finns antingen 1) USB-diskar, 2) USB + FW400 eller 3) multiinterface (USB, FW400/800, eSata).

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2010-03-15 17:20
Ursprungligen av Dalle:

Själv har jag en WD My Book Studio Edition med dessa interface. Mycket nöjd. Men jag trodde att diskar med enbart FW 400 var ute, aja, där ser man.

Efter noggrant övervägande slog jag till på en sådan jag med. Jag kommer att skyffla stora video-filer och då kändes det som att även om det kanske funkar med USB så lär det nog vara bättre med FW800.

Tack för alla svar!

  • Medlem
  • International user
  • 2010-03-15 17:58

frågan e ju mer om man ska LiveStreamas på en x-tern disk, eller ha bara som backupFörvaring
(enbart backup så kan man ju ta en fika och köra på ett beggat SATA\USB-interface [kabinett] och trycka in en HDD man har löst

ska det liveStreamas til←→från kabinettet, så e ju det så klart gött om interfacet \ diskarna i dessa e snabba

ni verkar ta för givet att man köper en [extern HDD] sen klart!
men det e ju ett interface + låda + internHårddisk i
.. vilket alla kan köpas separat egentligen allt efter behovet och ändamålet

jag skulle föreslå att köpa ett kabinett med både FW och USB interface i .. sen en disk som passar ens önskemål ..

HD (om inte hårt komprimerat - GOP) och USB = nono.

  • Medlem
  • International user
  • 2010-03-15 19:01

komprimerad Group Of Pictures eller feta H.264 or ??
livestreamar då troligen om det hakkar & hygger på USB

Precis. Komprimerad HD är ju sällan fetare än 20-30 Mb/s. Men vill man håla på med "okomprimerat" - DVCproHD, HD i ProRes/Intermediate/etc - så är USB inget att ha. Det är ju inte heller meningen att använda USB-diskar för sådant.

Ursprungligen av ~~~:

komprimerad Group Of Pictures eller feta H.264 or ??
livestreamar då troligen om det hakkar & hygger på USB

1
Bevaka tråden