Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Bästa webbprogrammet för "dra och klicka"-fan?

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Växjö
  • 2010-03-15 11:11

Jag har precis kommit till skott och köpt en domän till mitt företag och skall nu få till en bra webbsida.
Senast jag byggde en webbsida var i början av 90-talet då man snodde kod av varandra och hade så många gif-animationer och photoshop-filter man bara kunde

Med andra ord har jag idag ingen vidare kunskap i sid-byggande. Dock arbetar jag som grafisk formgivare och är väldigt medveten om hur sidan skall vara utformad.
Jag har goda kunskaper i både Photshop, InDesign, Illustrator och Flash och ser precis framför mig hur sidan skall se ut men känner mig alltså smått frustrerad över att jag inte kan bygga sidan på samma vis som jag lägger upp en vanlig trycksak Flash är ju uteslutet. Även iPad-användare skall kunna se den

- Vilket program är lättast att arbeta i för mig som har minimalt med kodkunskaper - men som ändå vill ha en vettig och väl fungerande webbsida?

- Förutom en ganska enkel och ren presentation av mitt företag så skall jag ha ett ganska omfattande bildgalleri som jag vill presentera på ett stilfullt sätt. Kan man hitta/köpa en sådan webblösning färdig (bara bildgalleriet)? Vill även att det skall vara ganska enkelt att lägga till fler bilder.

Jag har funderat lite på squarespace.com som är en helt webbaserad webbsidebyggasrtjänst. Ser ut att vara väldigt lätthanterligt (bara dra å klicka) samtidigt som man kan få riktigt snyggt resultat.. Men haken är ju att sidan blir helt låst till dom.

Tips mottages varm!

Det finns inget lättare program än iWeb - så klart. Ingen gör lättare och mera intuitiva lekmannaprogram än Apple. Det är delvis det dom lever på. Så - har du en Mac så har du redan det ultimata webbsnickrarprogrammet i din dator. Det är bara att sätta igång.
Jag har sett noviser som inte har någon som helst erfarenhet av att bygga hemsidor göra sin första inom någon timme med iWeb :-). Utan assistans.

  • Medlem
  • Växjö
  • 2010-03-15 11:36
Ursprungligen av Zimmerman:

Det finns inget lättare program än iWeb - så klart. Ingen gör lättare och mera intuitiva lekmannaprogram än Apple. Det är delvis det dom lever på. Så - har du en Mac så har du redan det ultimata webbsnickrarprogrammet i din dator. Det är bara att sätta igång.
Jag har sett noviser som inte har någon som helst erfarenhet av att bygga hemsidor göra sin första inom någon timme med iWeb :-). Utan assistans.

Minsann
Galleri-funktion också? Jag har funderat på något i stil med: Rhys Logan Bellingham Photographer - Rhys Logan Photography in Bellingham Washington

EDIT: ok, jag var väl snabb (lat) med att fråga om bildgalleri. Finns massa info på apples web

Fler tips är dock välkomna!

Senast redigerat 2010-03-15 11:47

Du kan ju testa samma verktyg som killen använder som du länkade till

Squarespace

De har en video som informerar om hur det fungerar. Det är rätt mycket klicka och dra över deras lösning.

  • Medlem
  • Växjö
  • 2010-03-15 12:42
Ursprungligen av AndreeMarkefors:

Du kan ju testa samma verktyg som killen använder som du länkade till

Squarespace

De har en video som informerar om hur det fungerar. Det är rätt mycket klicka och dra över deras lösning.

Om du läser hela mitt första inlägg så pratar jag lite om squarespace där Jag har alltså vissa funderingar på det men tycker det är lite tråkigt att sidan låses hos dom..

Skall spana in Rapidweaver.

EDIT: iPhoto använder jag mig inte av idag. Möjligen kan jag lägga in en del bilder där just för att hantera dom för min webbsida.. men kan man i stället koppla det till exempelvis Lightroom skulle jag föredra det..

Ursprungligen av Hallon:

Om du läser hela mitt första inlägg så pratar jag lite om squarespace där J

Hehe... jag säger då det...

Minnet är tydligen bra, men väldigt, väldigt kort....

Men, ok...

Jo, man blir lite låst. De kör ju en fuling att man inte kan ladda ner sin sajt. Därmed kan det ju bli lite bökigt att flytta sina artiklar och data om man vill göra det sen.

Annars verkar de erbjuda en rätt bra "komma igång snabbt och lätt"-lösning. Mycket funktionalitet som kräver ett minimum av kunnande.

  • Medlem
  • Harestad
  • 2010-03-15 11:54

Titta gärna på Rapidweaver från Realmacsoftware. Det tycker jag är bättre än iWeb faktiskt. Lite bättre kodade hemsidor och bra integration med iPhoto osv.

Bättre...men inte enklare.

Ursprungligen av Ree_Tab:

Titta gärna på Rapidweaver från Realmacsoftware. Det tycker jag är bättre än iWeb faktiskt. Lite bättre kodade hemsidor och bra integration med iPhoto osv.

Ursprungligen av Ree_Tab:

Titta gärna på Rapidweaver från Realmacsoftware. Det tycker jag är bättre än iWeb faktiskt. Lite bättre kodade hemsidor och bra integration med iPhoto osv.

Det är väldigt lätt komma igång, få upp olika delsidor etc med RW.
programmet är billigt, snabbt, mkt Macigt, mkt integration med andra Macprogram (iPhoto/iTunes etc).

Man kan ladda ner mängder av plugins för såväl utseende som funktioner.

Min fru kör det på , www.marinilsson.se

Inte lättare men trevligare tycker jag att Flux verkar
The Escapers - Flux

När det gäller Rapidweaver blev jag lite besviken. Testade det för ett par år sedan och fick det nu i macheist-bundlen. Antingen är jag dum, blind eller snål (kanske allt på en gång) men så fort man vill göra något så är det tilläg som kostar. Tänkte lösenordsskydda tillgången till en mapp (inget hårdlås) vilket är enkelt med ett litet javaskript men det gick inte att göra utan att man betalade $ 20. Stacks kostar $ 25 och så tycker jag det varit med mycket.

1
Bevaka tråden