Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hur mycket plats tar er Time Machine backup?

Tråden skapades och har fått 17 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-03-10 19:44

Jag håller på med ett projekt och försöker ta reda på omsättningen av backuppad data i Time Machine. Hade varit kanon om ni hade lust att svara på följande frågor:

1. De mappar och enheter som idag backuppas av Time Machine tar hur mycket plats?
2. Hur stor är Backups.backupdb?
3. Hur långt tillbaka i tiden sträcker sig er backup?

Mvh Axel

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-03-10 20:50

1. Senast (idag) var storleken 358 GB.
2. 488 GB.
3. Fem månader, till den 14 oktober.

1. 322 GB

2. 700 GB

3. 28 november

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-03-10 22:52

1. 32,9 GB
2. 79 GB
3. 27 månader (från 2007-12-02)

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2010-03-11 08:25

1. 218,35 gb
2. 803,30 gb
3. 090424

  • Medlem
  • Höganäs
  • 2010-03-11 09:18

Finns det funktioner i TM att rensa ur "överflödig" data och därmed minska ned Backups.backupdb till nästan samma som det som backas?

/M

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-03-11 09:47

Tack för alla svar! Fler uppskattas!

Ursprungligen av Micke F:

Finns det funktioner i TM att rensa ur "överflödig" data och därmed minska ned Backups.backupdb till nästan samma som det som backas?

/M

Visst finns det. Starta Time Machine och markera aktuell fil sedan högerklickar du på den och väljer.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-03-20 19:29
Ursprungligen av hummel:

Visst finns det. Starta Time Machine och markera aktuell fil sedan högerklickar du på den och väljer.

Då tar du bort den filen helt och hållet från alla backuptillfällen. Känns inte som ett bra råd när Micke F verkar fråga efter om man kan använda TM som en slags spegling istället för att ha flera versioner sparade.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-03-12 23:15
Ursprungligen av Micke F:

Finns det funktioner i TM att rensa ur "överflödig" data och därmed minska ned Backups.backupdb till nästan samma som det som backas?

/M

Då har du väl ändå missförstått en del av funktionen med time machine..
En del av poängen är ju att det finns flera versioner av de filer som är backuppade...

Alltså kommer backuppen på time machine ta mer plats än originalen...
T.ex. kan en 250GB hårddisk i en mbp utan problem fylla ut en 1TB time machine hdd..

På min jobbdator:

1) 76 GB
2) 87 GB
3) 2009-10-19 (ca 5 månader alltså)

  • Medlem
  • Malmö
  • 2010-03-13 00:02

Även om det är en del av funktionen att det ska backa upp mer så vill man kanske ändå ha lite plats över på time machine hårddisken till vanlig lagring, Jag har hört att den automatiskt tar bort det äldsta när det börjar bli fullt. Men jag vet inte vad som händer om där är fullt och man lägger in en fil direkt på hårddisken om den fattar det själv att då ta bort det äldsta i backupen eller den bara säger att disken är full.

Var inne lite i Time Machine och tittade och man kan ju klart gå in och ta bort saker från det äldsta datumet men hade varit smidigt om man hade kunnat ta bort hela det äldsta datumet...

  • Medlem
  • Malmö
  • 2010-03-13 00:11

Nu var jag inne och titta igen och trycker man på en fil och ta Att ta bort säkerhetskopia. Och det innebar inte bara att ta bort själva filen utan man tar bort hela den säkerhetskopian just det datumet eller tiden.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-03-15 06:49

Om du skall ha din time machine hårddisk för annan lagring än till backup, får du väl partitionera den? Har inte provat själv dock.

1 216.69 gb
2 499.76 gb
3 2008-11-15

  • Medlem
  • Malmö
  • 2010-03-15 10:54
Ursprungligen av Morphen:

Om du skall ha din time machine hårddisk för annan lagring än till backup, får du väl partitionera den? Har inte provat själv dock.

Vad jag fick höra av försäljaren så skulle inte det behövas.

Men åter till frågan på tråden:

135 GB använt utrymme på datorn,
232 GB stor backup på Time Machine.

Ett tips är ju att rensa lite på datorn innan första backupen annars kommer de sakerna ligga kvar o ta plats i backupen. Dock se till att då inte kasta något viktigt

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-03-15 13:56
Ursprungligen av Kajan:

Vad jag fick höra av försäljaren så skulle inte det behövas.

Fixar du inte en extra partition för ditt övriga lagrande, fylls disken så småningom till bredden och du får inte plats att spara på den, oavsett vad en säljare säger..

  • Medlem
  • Malmö
  • 2010-03-15 14:39

Jo givetvis kommer den bli full så småningom, men du skrev:

Ursprungligen av Morphen:

Om du skall ha din time machine hårddisk för annan lagring än till backup, får du väl partitionera den? Har inte provat själv dock.

Och jag bara sa att det behövs inte partioneras för att kunna lagra på den, sen om det är att föredra är ju en annan fråga, och jag kan hålla med dig om att det kanske är för det bättre.

Men dels var jag själv lite osäker, och ville inte leka för mycket med Time Capsulen jag har så jag hade pajat något annat, då det inte bara är en hårddisk.

Och sen visste jag inte riktigt hur mycket lagringsutrymme jag behövde därför lät jag den vara som den var.

1
Bevaka tråden