Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Macen kopplar ner internet

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Installerade om 10.5 för ett par veckor sen. Fr.o.m. då stängs internetanslutningen ner om jag inte är aktiv på ett tag (verkar räcka med 20-30 minuter). Det förefaller också vara bara när jag loggar ut från mitt konto.

Har BBB och ansluten via kabel till ett av deras router/modem (märke: Inteno) som jag inte gjort något alls med.

Har letat efter nåt ställa att slå på "idle" eller liknande men inte hittat nåt.

Vad kan detta vara?

Ursprungligen av Falutjorven:

...bara när jag loggar ut från mitt konto...

Om du ändå är utloggad, så körs ju inga program. Så varför behöver du behålla internetförbindelsen till den datorn under tiden du är utloggad?

Är problemet att det även drabbar andra användare på den datorn?
Eller att det drabbar andra datorer i nätverket?
Eller att den inte kopplar upp igen när du loggar in igen?

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Om du ändå är utloggad, så körs ju inga program. Så varför behöver du behålla internetförbindelsen till den datorn under tiden du är utloggad?

Är problemet att det även drabbar andra användare på den datorn?
Eller att det drabbar andra datorer i nätverket?
Eller att den inte kopplar upp igen när du loggar in igen?

Tack f svar.
Jo, alltså: Den kopplar inte upp igen när jag loggar in. Måste starta om datorn.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2010-03-15 11:34

Men hur loggar du in första gången? Gör du det explicit eller händer det i samband med att datorn startar om (som du ju antyder i förra inlägget)?

Ursprungligen av frazze:

Men hur loggar du in första gången? Gör du det explicit eller händer det i samband med att datorn startar om (som du ju antyder i förra inlägget)?

Förstår inte riktigt frågan...

Men jo, jag har inte automatisk inloggning när datorn startar, utan loggar in manuellt (om det är det du menar).

Innan ominstallationen var det inga problem alls med exakt samma förhållanden.

(Grejen är den att jag måste ha datorn igång - men utloggad - för att komma åt vissa filer genom fjärrinloggning)

Uppdatering: Jag testade nu att förnya DHCP-tilldelning när jag blivit bortkopplad (som beskrivits ovan), och då small det igång igen. Värt att veta: "routern" som jag har (fått från BBB) är tydligen egentligen en "switch" och delar inte ut IP-adresser inom LAN. Enligt uppgift från BBB så är det faktiskt deras servrar som gör det.

1
Bevaka tråden