Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

"Platser" - inställningar för olika trådlösa nät

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Tjena från Östersjön.

Jag jobbar ombord på ett fartyg som har olika trådlösa nätverk - ett DHCP för surf och ett med tilldelad fixed-IP för office & work. Har under mitt korta MAC-liv hoppat ostört mellan olika DHCP-nät men nu blir det värre...

Att ansluta till fatygets DHCP-nät går bra men när jag ansluter till nätet med fix-IP och knackar in alla mina siffror så gäller dessa plötsligen även för det förra.

Är det här "Platser" kommer in i bilden eller hur skall jag gå vidare?

Tacksam för svar.
Woodwinds

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2010-03-14 17:14
Ursprungligen av Woodwinds:

Tjena från Östersjön.

Jag jobbar ombord på ett fartyg som har olika trådlösa nätverk - ett DHCP för surf och ett med tilldelad fixed-IP för office & work. Har under mitt korta MAC-liv hoppat ostört mellan olika DHCP-nät men nu blir det värre...

Att ansluta till fatygets DHCP-nät går bra men när jag ansluter till nätet med fix-IP och knackar in alla mina siffror så gäller dessa plötsligen även för det förra.

Är det här "Platser" kommer in i bilden eller hur skall jag gå vidare?

Tacksam för svar.
Woodwinds

Javisst, du har ju svaret redan
Nätverksplats under Äpplet.

Hmmm...

Jag har skapat två olika nätverksplatser (A&B) som jag når via äpplet och men jag lyckas inte få de att koppla till var sitt nätverk (X&Y). Om jag väljer att koppla A till X så kopplas även B till X. Jag vill ju att plats A= nät X och plats B = nät Y

Please advice!

  • Medlem
  • 2010-03-14 20:46

Välj 'plats', klicka på 'avancerat-airport' för respektive plats och se till att respektive plats bara använder det trådlösa nät som du vill komma åt...

Tack för snabba tips.

Som ni ser på bilderna så provar båda Icebeam Work och Icebeam Guest att ansluta till Guest även om jag har specificerat att Icebeam Work skall ansluta till nätet Work. Notera dock att IP adresserna stämmer men båda platserna vill åt Guest...

Strange...

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2010-03-15 06:20

Gå in under Avancerat och Airport, där kan du välja att ta bort det du inte vill ha, med minustecknet.

1
Bevaka tråden