Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

redigera .mov-filmer utan kvalitetsförlust?

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-03-09 22:23

Hej,
Jag filmar med min digitalkamera (Panasonic ZX1) i 1280x720 och detta sparas i .mov-format. Kvaliteten blir riktigt bra!

Men när jag ska redigera filmerna i iMovie '08 och sen exporterar så blir resultatet klart försämrat; det blir "mjölkiga" färger och detaljskärpan försämras.
Jag har provat alla möjliga exportformat och dragit upp detaljinställningarna till högsta möjliga kvalitet men det hjälper inte.

Kan inte iMovie redigera och behålla kvaliteten på .mov-filmer?

Hjälper det att köpa ett dyrare videoredigeringsprogram?

.mov är ett filformat (QuickTime) och inte ett videoformat. .mov kan innehålla allt möjligt - det är som en väska kan man säga - ljud, video, bold, 3D, panoramamontage, etc, etc.
Så - det intressanta är alltså vilket videoformat dina .mov-filmer innehåller - det kallas för codec. Så länge man inte vet det så kan man inte göra någon bra analys och lösning.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-03-11 22:24
Ursprungligen av Zimmerman:

det intressanta är alltså vilket videoformat dina .mov-filmer innehåller - det kallas för codec. Så länge man inte vet det så kan man inte göra någon bra analys och lösning.

Enligt panasonics hemsida är det "motion JPEG" som används.

Ursprungligen av AndreeMarkefors:

Testa att spela upp en exporterad fil med VLC player.
Kolla sen om de ser lika mjölkiga ut där. Återkom sen.

Konverterar även iMovie 8 över filer till Apple Intermediate när du importerar? Vet du det? Tror iMovie kallar det för att "optimera" filerna.....

Det är VLC jag använder (även provat Movie Time) och det blir mjölkigt där. Jag ser ingen info om apple intermediate under tiden klippet importeras så det vet jag inte...

Ursprungligen av RobertK:

Jag ser ingen info om apple intermediate under tiden klippet importeras så det vet jag inte...

Min iMovie-version är 9, så jag är inte säker på att det är samma, men när man importerar en fil där, så har man möjligheten att "optimera" sina filer. Det är en rätt flummig omskrivning för att säga att iMovie konverterar ditt material till Apple Intermediate codec (dock inte ProRes).

Alltså... det finns en rätt väldokumenterad bug vad gäller gammaskiftning vid Quicktime-export på Mac. Om jag till exempel exporterar en Quicktimefilm som .mov så ser den blekt ut i Quicktime Player (Quicktime X och även 7 Pro). Den kan ha att göra med den tidigare standardgammainställningen på Mac som var 1.8 innan. Med Snow Leopard gick man ju över till 2.2 som har varit standard på PC hela tiden. Detta är också att rekommendera för ett modernt digitalt arbetsflöde.

Filmen ser dock bra ut i VLC, så det var därför jag frågade.

Nu kör jag det mesta i Final Cut Pro, och där har jag inte buggen i mitt arbetsflöde, så jag är tyvärr inte så påläst.

Googlar du på gammaskift och quicktime så kommer du att känna dig mindre ensam, även om det är en klen tröst.

Vissa har kommit runt problemet genom att exportera till .mp4 eller kanske .m4v, men jag vet inte om det hade med deras enskilda konfigurationer att göra.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-03-14 16:04
Ursprungligen av AndreeMarkefors:

Vissa har kommit runt problemet genom att exportera till .mp4 eller kanske .m4v, men jag vet inte om det hade med deras enskilda konfigurationer att göra.

Det blev samma dåliga kvalité eller sämre när jag provade mp4 och m4v... fast jag måste säga att med tanke på den lilla filstorleken så är m4v i bra kvalité.

Återstår väl att försöka tampas med Final Cut Pro då, den är ju klart krångligare; jag har inte ens fått till videoövergångar som jag vill. Har hittat några korta instruktioner på youtube, har ni någon bra att rekommendera?

Ursprungligen av RobertK:

Återstår väl att försöka tampas med Final Cut Pro då, den är ju klart krångligare; jag har inte ens fått till videoövergångar som jag vill. Har hittat några korta instruktioner på youtube, har ni någon bra att rekommendera?

lynda.com

För skojs skull:

Testa att spela upp en exporterad fil med VLC player. Om du inte har den kan du ladda ner den. Den är ju gratis och bra att ha.

Kolla sen om de ser lika mjölkiga ut där. Återkom sen.

Tror din kamera filmar i Motion JPEG. Konverterar även iMovie 8 över filer till Apple Intermediate när du importerar? Vet du det? Tror iMovie kallar det för att "optimera" filerna.....

1
Bevaka tråden