Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Safari 4.0.5 släppt.

Tråden skapades och har fått 15 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Huddinge
  • 2010-03-11 23:21

- Performance improvements for Top Sites
- Stability improvements for 3rd-party plug-ins
- Stability improvements for websites with online forms and Scalable Vector Graphics
- Fixes an issue that prevented Safari from changing settings on some Linksys routers

Apple Releases Safari 4.0.5 - Mac Rumors

  • Medlem
  • International user
  • 2010-03-12 04:22

Frågan är ju om de har fixat Top Sites helt eller bara ännu ett steg på vägen - som förra uppdateringen? Det märks väl. Tack för heads up!

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2010-03-12 07:04

- Stability improvements for 3rd-party plug-ins

Är det fler än jag som vädrar flash?

Ursprungligen av Csoft:

- Stability improvements for 3rd-party plug-ins

Är det fler än jag som vädrar flash?

Det är Flash det handlar om. Trevligt att Apple fixar sina buggar.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2010-03-12 08:28
Ursprungligen av Csoft:

- Stability improvements for 3rd-party plug-ins

Är det fler än jag som vädrar flash?

Men det är väl fortfarande Adobe som gör själva pluggen?

  • Medlem
  • Linköping
  • 2010-03-12 12:41

Top sites har börjat funka för mig iom den här uppdateringen.

Förrut var det badboll i flera minuter varje gång den skulle ha upp sidan, nu verkar den funka bra

Fortfarande en väldigt buggig webbläsare som hänger sig och kraschar titt som tätt.

Nu får det vara nog, jag byter till Chrome och kommer inte tillbaka förrän de har fixat Safari.

För mig är Safari (4.0.5) väldigt stabilt. Idag råkade jag ut för att Flash krashat. Safari gick INTE ner, utan tuffade som vanligt. Wow, sist när Flash kraschade gick hela Safari (äldre än 4.0.5) ner.

För mig var Safari även väldigt stabil innan 4.0.5, men jag uppskattar mycket att Apple ökar stabiliteten genom att inte kracha när plug-ins kraschar.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-03-15 18:11

För mig krashar Flash i Safari ungefär 3 ggr i veckan. Safari tuffar på som vanligt så det spelar inte så stor roll. Annars krashar aldrig Safari för mig. Tuffar på som vanlig efter uppdateringen.

  • Medlem
  • International user
  • 2010-03-15 18:21

Det enda problemet var med Top Sites som ibland tog långt tid att ladda men det har fixat sig i 4.0.5. Flash kraschar flera gånger i veckan men det räcker att ladda om sidan så fungerar det igen. Otroligt stabilt förstår inte hur någon kan påstå att buggigt.

//Rob

En skum bugg i safari som inte fixades i denna update heller - som florerat sedan fyran kom och som många drabbats av - är att det inte går att logga in på t.ex. Apples forum med sitt Apple-ID. Inte med Safari, men med alla andra webbläsare. Detta är verkligen pinsamt för Apple :-D. Att dom inte prioriterar sådana saker är en gåta.
Deras forum är fullt av klagomål att - alltså; Apple-kunder inte kan logga in på Apples forum med Apples egen webbläsare och Apples Apple-ID!!! Sug på den :-D.

  • Medlem
  • Trondheim
  • 2010-03-15 18:30

Tror aldrig jag haft en Safari 4 krasch. Ibland strular vissa sidor, jag antar att det är flash som sätter käppar i hjulet, men det är inget jag lider allvarligt av heller.

Konstigt att jag är den enda som råkar ut för krascher hela tiden. Oftast händer det att Safari hänger sig när man råkar öppna för många sidor samtidigt men det händer även att enstaka sidor med flash drar ner programmet. Jag har också erfarenheter av att Safari är segt den första halvminuten när man precis har startat det (även om jag tog bort top sites som startsida) och om man skriver in en adress direkt så tar det lång tid att ladda. Visserligen har jag en gammal Macbook men med 2 GB RAM skiljer den sig inte mycket från de nya böckerna. Safari 4 var extremt buggigt i beta-fasen och trots de tuffa nya funktionerna fick ajg gå tillbaka till 3:an ett tag. Det blev bättre när den skarpa versionen kom och vid uppgradering till Snow Leopard men Safari är i mitt tycke alldeles för buggig för att kunna användas dagligen.

Efter 2 krascher på en kvart gav jag i morse upp hoppet om Safari och valde Chrome istället. Jag har tidigare funderat på att byta till Firefox (på grund av Safaris instabilitet) men alla Mozillas program tar längre tid än photoshop att ladda i Mac OS X.

Det ska väl tilläggas att jag älskar Safaris funktion för att söka i och bläddra igenom sin historik, mm. men om de inte fixar resten så får jag hitta något annat.

Ursprungligen av cable_guy6:

Konstigt att jag är den enda som råkar ut för krascher hela tiden. Oftast händer det att Safari hänger sig när man råkar öppna för många sidor samtidigt men det händer även att enstaka sidor med flash drar ner programmet. Jag har också erfarenheter av att Safari är segt den första halvminuten när man precis har startat det (även om jag tog bort top sites som startsida) och om man skriver in en adress direkt så tar det lång tid att ladda. Visserligen har jag en gammal Macbook men med 2 GB RAM skiljer den sig inte mycket från de nya böckerna. Safari 4 var extremt buggigt i beta-fasen och trots de tuffa nya funktionerna fick ajg gå tillbaka till 3:an ett tag. Det blev bättre när den skarpa versionen kom och vid uppgradering till Snow Leopard men Safari är i mitt tycke alldeles för buggig för att kunna användas dagligen.

Efter 2 krascher på en kvart gav jag i morse upp hoppet om Safari och valde Chrome istället. Jag har tidigare funderat på att byta till Firefox (på grund av Safaris instabilitet) men alla Mozillas program tar längre tid än photoshop att ladda i Mac OS X.

Det ska väl tilläggas att jag älskar Safaris funktion för att söka i och bläddra igenom sin historik, mm. men om de inte fixar resten så får jag hitta något annat.

Det verkar som du har problem med din Safari. Du får nog ladda ner på nytt och ominstallera det.

Den andra möjligheten är att du surfar till extremt dåligt kodade hemsidor… men jag tror mer på att din Safari inte är helt OK. Prova med omstallation…

  • Medlem
  • Alvesta
  • 2010-03-15 22:48
Ursprungligen av cable_guy6:

Konstigt att jag är den enda som råkar ut för krascher hela tiden. Oftast händer det att Safari hänger sig när man råkar öppna för många sidor samtidigt men det händer även att enstaka sidor med flash drar ner programmet. Jag har också erfarenheter av att Safari är segt den första halvminuten när man precis har startat det (även om jag tog bort top sites som startsida) och om man skriver in en adress direkt så tar det lång tid att ladda. Visserligen har jag en gammal Macbook men med 2 GB RAM skiljer den sig inte mycket från de nya böckerna. Safari 4 var extremt buggigt i beta-fasen och trots de tuffa nya funktionerna fick ajg gå tillbaka till 3:an ett tag. Det blev bättre när den skarpa versionen kom och vid uppgradering till Snow Leopard men Safari är i mitt tycke alldeles för buggig för att kunna användas dagligen.

Efter 2 krascher på en kvart gav jag i morse upp hoppet om Safari och valde Chrome istället. Jag har tidigare funderat på att byta till Firefox (på grund av Safaris instabilitet) men alla Mozillas program tar längre tid än photoshop att ladda i Mac OS X.

Det ska väl tilläggas att jag älskar Safaris funktion för att söka i och bläddra igenom sin historik, mm. men om de inte fixar resten så får jag hitta något annat.

Installera om Safari, kasta prefs-filer osv. Installera sedan ClickToFlash.

Njut.

Top sites är ju nästan användbar, synd bara att den är så vidrig på alla sätt. Som något Microsoft skulle hitta på..

1
Bevaka tråden