Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hämta senaste posten i en relation.

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej.

Lyckas inte lista ut hur jag hämtar sista posten (datum) i en relation. I relationen får man inte upp den senaste.

Tänkte göra ett beräkningsfält men vet inte hur jag ska hämta upp den senaste posten i relationen.

Tack för alla tips.

Ursprungligen av Silversurfer:

Hej.

Lyckas inte lista ut hur jag hämtar sista posten (datum) i en relation. I relationen får man inte upp den senaste.

Tänkte göra ett beräkningsfält men vet inte hur jag ska hämta upp den senaste posten i relationen.

Tack för alla tips.

Kan du hämta ut högsta värdet ur datumfältet. Det borde rimligen vara det senaste. Funkar det med MAX funktionen?

Ursprungligen av Silversurfer:

Hej.

Lyckas inte lista ut hur jag hämtar sista posten (datum) i en relation. I relationen får man inte upp den senaste.

Vad ska du använda det till?
Att se på en layout eller göra någon beräkning på?

/Peter

Tack för svaren.

Jo, jag ska göra en rapport där endast senaste posten ska vara med. Jag har två fält, datum och kommentar. Totalt blir det:

databas 1
Namn

databas 2
datum
kommentar

Jag skulle vilja göra rapporten så här:
Namn
datum kommentar

Lyckas bara en där jag ser alla kommentarerna eller en (som inte är den senaste).

OK,
I relationen (Bild 1) så sätter du upp en sortering på relationen.

Sortera i Fallande ordning. (Bild 2)

I Rapporten/Layouten sätter du in det relaterande fältet t.ex. <<datum::datum>>. Igen portal eller nått. Då för du det sista (enligt sorteringsordningen) värdet.

Hoppas du förstår... Inte lätt att beskriva i text...

Och ja - jag vet att relationen mellan Månad och Datum inte är rätt men behövde en bild lite snabbt

/Peter
www.filemakerkonsulterna.se

Ah - stort tack Peter, ska genast testa (hade gett upp hoppet lite : ))!

1
Bevaka tråden