Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Telia E-leg

Tråden skapades och har fått 30 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Försöker installera Telia E-leg på MacBook med 10.5.6. Använder Firefox 2.0.0.20.
Har installerat Net Id 5.0.
När jag gåt till Telia, via SEB-inloggning, så kommer installeras säkerhetsmodulen men vid nästa steg avslutas Firefox "oväntat"..
Har försökt med att skapa ny användare på datorn men med samma tråkiga resultat.
Skulle vilja börja om från början men installationsprogrammet för Net Id har ingen funktion för avinstallation av Net Id. På Telias hemsida finns en länk för avinstallation men den funktionen verkar bara ta bort säkerhetsmodulen från Firefox, den lämnar Net Id installationen kvar.
Någon som har en aning om hur man får bort ala filer som installeras med Net Id 5.0 eller några andra bra tips....?

Mvh
T-blad

Jag kör också Telia E-leg. Firefox 2.0.0.12 kör jag när jag ska signera något annars funkar Firefox 3.

Det enda jag kommer på du kan göra är:
-Firefox>inställningar>Avancerat>"Security devices" knapp - där kan du "unload" din Net-ID. Jag vet inte vad det innebär; om du blir av med alla Net-id filer eller vad som händer.

-Du kan prova att kasta Firefox mappen under user>library>Application Support. MEN... Gör en kopia av den först på typ skrivbordet. I den finns dina bokmärken, tillägg mm. Sedan starta om Firefox och prova på nytt. Om det funkar kan du importera dina bokmärken från mappen du kopierade och installera om dina tillägg.

  • Medlem
  • Norrtälje
  • 2010-02-20 14:50

e-leg med Telia

Hej!

Vet att detta säkert varit uppe på tapeten tidigare men måste fråga. Jag använder MAC OSX 10.6 med senaste Safari. Jag uppmärksammade att Telia nu har lagt in stöd för e-legitimation på MAC OSX via Firefox 3.6 och den fungerar klockrent. Men går den att få att fungera även på Safari? Själva e-legget lägger sig som en nyckel/certifikat i nyckelhanteraren men när man försöker logga in via Safari så går det inte riktigt. Man får fram att man ska välja en nyckel och efter valet så fungerar det inte, den går tillbaka till ursprungs sidan och ber en att få välja nyckel igen och så går det runt bara. Är den någon som vet hur man skulle kunna lösa detta?

  • Medlem
  • Norrtälje
  • 2010-02-28 07:08

Som sagt. Jag har faktisk inte problem med FireFox 3.6 längre. Den fungerar klockrent med den nya e-leg från Telia som äntligen valt att vara kompatilbla med programvara som faktiskt är modern.
Men frågan är om man kan få det att fungera under Safari också? Jag vill helst endast använda en Webbrowser.

Installation NetID för Telia E-leg

Tja!
Kul att det finns de som har fått igång sitt E-leg med Telia.
Själv har jag kört fast, efter installationen av NetID.
Enligt instruktionerna ska man klicka på NetID i "verktygsprogram".
Efter att ha gjort detta så startar ju Firefox upp med NetID. Då ska man sedan gå till
inställningar, välja installera under rubriken Firefox. Var är dessa inställningar??
Är det inställningar i Firefox? För där går det inte att hitta något om installera under någon rubrik Firefox?? Tacksam för all hjälp jag kan få.

Ursprungligen av Jimbrowski:

Tja!
Kul att det finns de som har fått igång sitt E-leg med Telia.
Själv har jag kört fast, efter installationen av NetID.
Enligt instruktionerna ska man klicka på NetID i "verktygsprogram".
Efter att ha gjort detta så startar ju Firefox upp med NetID. Då ska man sedan gå till
inställningar, välja installera under rubriken Firefox. Var är dessa inställningar??
Är det inställningar i Firefox? För där går det inte att hitta något om installera under någon rubrik Firefox?? Tacksam för all hjälp jag kan få.

Jag har precis samma problem. Någon som har svaret? Lösningen var att köra 3.5.8 istället för 3.6.

Faan, nu blev det så här istället:

Misslyckades med att skapa request för certifikat 224 CKR_TOKEN_NOT_PRESENT

Detta händer när jag försöker installera själva certifikatet... Suck...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-03-10 16:07

Min nya NetID-installation drar istället igång Safari, alltså inte FIrefox. Har testat att byta förvald webbläsare (i Safaris inställningar) men det hjälper inte. Någon som har ett förslag till lösning på detta problem?

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2010-03-11 09:02

Har du haft E-leg installerat tidigare på maskinen, så blir det problem....
Lösningen är att avinstallera och radera "allt" som har med NetID och Firefox/Mozilla att göra. Sedan börja om från början.
Ska försöka skriva ihop en liten guide ikväll, har inte Macen med mej på jobbet.

Ursprungligen av kenjon:

Har du haft E-leg installerat tidigare på maskinen, så blir det problem....
Lösningen är att avinstallera och radera "allt" som har med NetID och Firefox/Mozilla att göra. Sedan börja om från början.
Ska försöka skriva ihop en liten guide ikväll, har inte Macen med mej på jobbet.

Ok, det vore verkligen jättesnällt. Vet inte hur man får bort alla spår av detta i datorn, jag är ny macare

Väntar med spänning!

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2010-03-11 16:12

Så här har jag gjort. Det kan mycket väl finnas redundant information eftersom jag har plockat ihop raderna allteftersom. Givetvis gäller den vanliga disclaimern: du gör detta på egen risk, och jag kan inte ställas till svars för vad som händer

Punkt 6 innebär också att man ska ha laddat ner ett skript. Jag vet inte om det behövs, det kanske räcker med punkt 5; och jag vet inte hur man lägger in en fil här, om någon berättar så editerar jag detta inlägg med inbakad länk till skriptet.

Börja med att ta bort allt "gammalt".
Observera att dina bokmärken/favoriter i Firefox försvinner (gör kopia på dem om du vill ha dem kvar).
Jag tror punkt 6 och 7 gör samma sak, jag har provat båda varianterna, dock inte under samma session.

1) Ta bort Net ID frÂn ~/Program/Verktygsprogram/Net ID.app

2) Ta bort allting som har "iid" i namnet under /Bibliotek/Internet Plug-ins (iidplg.plugin, npiidplg.dylib, npiidplg.xpt)

3) Ta bort ~/Bibliotek/Application Support/Mozilla (om den finns)

4) Ta bort ~/Bibliotek/Application Support/Firefox (om den finns)

5) Kör uninstall-scriptet som ligger inbakat i Net iD Setup.pkg/Contents/Archive.pax.gz ("Visa filens innehåll" på Net ID Setup.pkg-filen)

6) Spara ner "uninstallCygate.sh" på Skrivbordet.
Starta en Terminal via Program/Verktygsprogram/Terminal. Avinstallera NetiD via Terminal-fönstret genom att skriva dessa kommandon (tänk på att den skiljer på versaler och gemener):
cd Desktop
chmod +x uninstall_Cygate.sh
sudo ./uninstall_Cygate.sh

7) Avinstallera Firefox genom att dra Firefox-ikonen under Program till papperskorgen

8) Gå in på Macintosh HD och ta bort Mozilla/Firefox katalogen som ligger under /Bibliotek/Application Support (om den finns)

9) Starta om datorn.

10) Ladda ner och installera senaste Firefox 3 på Macen, och installera allt enligt anvisningarna från början

Lycka till!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-03-11 20:25
Ursprungligen av kenjon:

Så här har jag gjort. Det kan mycket väl finnas redundant information eftersom jag har plockat ihop raderna allteftersom. Givetvis gäller den vanliga disclaimern: du gör detta på egen risk, och jag kan inte ställas till svars för vad som händer

Punkt 6 innebär också att man ska ha laddat ner ett skript. Jag vet inte om det behövs, det kanske räcker med punkt 5; och jag vet inte hur man lägger in en fil här, om någon berättar så editerar jag detta inlägg med inbakad länk till skriptet.

Börja med att ta bort allt "gammalt".
Observera att dina bokmärken/favoriter i Firefox försvinner (gör kopia på dem om du vill ha dem kvar).
Jag tror punkt 6 och 7 gör samma sak, jag har provat båda varianterna, dock inte under samma session.

1) Ta bort Net ID frÂn ~/Program/Verktygsprogram/Net ID.app

2) Ta bort allting som har "iid" i namnet under /Bibliotek/Internet Plug-ins (iidplg.plugin, npiidplg.dylib, npiidplg.xpt)

3) Ta bort ~/Bibliotek/Application Support/Mozilla (om den finns)

4) Ta bort ~/Bibliotek/Application Support/Firefox (om den finns)

5) Kör uninstall-scriptet som ligger inbakat i Net iD Setup.pkg/Contents/Archive.pax.gz ("Visa filens innehåll" på Net ID Setup.pkg-filen)

6) Spara ner "uninstallCygate.sh" på Skrivbordet.
Starta en Terminal via Program/Verktygsprogram/Terminal. Avinstallera NetiD via Terminal-fönstret genom att skriva dessa kommandon (tänk på att den skiljer på versaler och gemener):
cd Desktop
chmod +x uninstall_Cygate.sh
sudo ./uninstall_Cygate.sh

7) Avinstallera Firefox genom att dra Firefox-ikonen under Program till papperskorgen

8) Gå in på Macintosh HD och ta bort Mozilla/Firefox katalogen som ligger under /Bibliotek/Application Support (om den finns)

9) Starta om datorn.

10) Ladda ner och installera senaste Firefox 3 på Macen, och installera allt enligt anvisningarna från början

Lycka till!

Grymt Stort Tack kenjon!

Gick som en dans med dina instruktioner ovan. Jag klarade mig utan punkt 6 (som du misstänkte skulle funka).

Det man kan fundera på är hur Telia tror att en ovan användare skall kunna gissa sig din instruktion…

Kanske man kunde ha skapat ett avinstallationsskript som fungerade istället från början? För jag gissar att det är det som ställer till det.
Återigen - Jättetack! Nu skall jag fira mitt nya e-leg med en Single Malt-whisky.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2010-03-11 20:57
Ursprungligen av rasta:

Grymt Stort Tack kenjon!

Gick som en dans med dina instruktioner ovan. Jag klarade mig utan punkt 6 (som du misstänkte skulle funka).

Det man kan fundera på är hur Telia tror att en ovan användare skall kunna gissa sig din instruktion…

Kanske man kunde ha skapat ett avinstallationsskript som fungerade istället från början? För jag gissar att det är det som ställer till det.
Återigen - Jättetack! Nu skall jag fira mitt nya e-leg med en Single Malt-whisky.

Kul att det gick bra för dej med
Jag tycker också de borde ha instruktioner för hur man ska göra om man har haft det installerat tidigare... nu vet jag ju inte om alla som har kört det under 2.2 får problem vid installationen. Det kanske bara gäller dej och mej....

Nu kommer jag länger men fastnar här istället.

"Skapar begäran för e-legitimation"
Misslyckades med att skapa request för certifikat 224 CKR_TOKEN_NOT_PRESENT

Någon som vet hur jag kommer vidare?

Ursprungligen av longironrob:

Nu kommer jag länger men fastnar här istället.

"Skapar begäran för e-legitimation"
Misslyckades med att skapa request för certifikat 224 CKR_TOKEN_NOT_PRESENT

Någon som vet hur jag kommer vidare?

Har exakt samma problem som dig! Några tips? Satt först i otaliga timmar med supporten på Telia för att jag hade andra problem innan p.g.a. en tidigare installerad FF 2.0. Har kört alla "rensa bort" steg men fastnar alltså med samma felmeddelande som ovan....

Tja!

Nu har jag avinstallerat Net ID och Firefox och sedan installerat de på nytt.
Men enligt Net ID's installationsmanual ska man klicka på Net ID, gå till inställningar, välja installera under rubriken Firefox. För att sedan stänga ned Firefox. Vilka inställningar syftar de på??
För några inställningar på Net ID hittar inte jag i alla fall. För de syftar väl inte på inställningarna i Firefox?? Jag är fortfarande lika lost som innan.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2010-03-13 22:35

Nej, har du gjort allt rätt från början så öppnas en sida i Firefox med flera knappar på, varav en heter Inställningar.
Har du haft E-leg på maskinen förut? Har du kört igenom min guide enligt ovan för att rensa ut ev gammalt skräp?

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2010-03-22 08:10

Det har inget med olika användarkonton att göra? Kanske man måste ha Admin-status för att installera NetID...?

Jag är Admin på min. Funderar på om det beror på att det ändå finns spår kvar av tidigare försök? Jag avvaktar en stund och hoppas att det ska lösa sig på nåt magiskt vis. Klarar inte av telefonköer och supportärenden för tillfället...

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-03-31 20:46

Tack kenjon för att du hjälper till med vårt e-leg.

Om ni får problem med CKR TOKEN NOT PRESENT etc., när eleget utfärdas på Telias web kan ni testa att ta bort alla (från Telia) filbaserade enheter samt certifikat från Net ID samt er keychain (mha nyckelhanteraren) - inklusive Telias root-ca för eleg, "telia e-legitimation CA" om den finns. Allt detta installeras om när ni utfärdar ett nytt eleg ändå. Ladda ner e-leg igen från banken.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-04-24 17:54
Ursprungligen av ni_hao:

Tack kenjon för att du hjälper till med vårt e-leg.

Om ni får problem med CKR TOKEN NOT PRESENT etc., när eleget utfärdas på Telias web kan ni testa att ta bort alla (från Telia) filbaserade enheter samt certifikat från Net ID samt er keychain (mha nyckelhanteraren) - inklusive Telias root-ca för eleg, "telia e-legitimation CA" om den finns. Allt detta installeras om när ni utfärdar ett nytt eleg ändå. Ladda ner e-leg igen från banken.

Kan du utveckla ovanstående? Förstod inte riktigt vad jag ska göra

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-04-26 16:50

Öppna Net ID från Verktygsprogram. Klicka på fliken Certifikat.

Markera den översta, klicka på Välj. Sedan väljer du Ta bort och fortsätt.. Upprepa för alla den hittat. Det borde ligga tre stycken där, två för legitimering/underskrift samt Telias root CA. Kolla under fliken Enheter så att inga ligger kvar och skräpar.

Sedan kan du gå tillbaks till din internetbank och utfärda ett nytt e-leg. Ring 020-323262, val 2 om du inte får det att funka ändå.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-04-26 17:08

Okej tack för förklaringen. Problemet då blir att inga certifikat finns listade. Hel-skumt :/

Pratade med supporten i lördags, de sa att jag skulle gå in på inställningar i firefox, säkerthet och lägga till undantag: https://cve.trust.telia.com och att det skulle lösa det hea.

Detta fungerade dessvärre inte heller. De bad mig återkomma nu under veckan när teknikerna fanns på plats för fjärrstyrning. Men det går inte för jag jobbar samma tider som dem gör hehe

Några andra förslag?

Tack för all hjälp hittills!

Jag tog inte bort 4) Ta bort ~/Bibliotek/Application Support/Firefox
där din profil ligger under med bokmärken plugin etc och det funka!

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2010-05-03 16:38

Jag kör OS X 10.5.8 och FFox 3.6.3 - allt med senaste uppdateringarna. SEB och Telia för att utfärda e-legitimation. Det fungerar icke - måste jag köra rensningen som beskrivits ovan?

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2010-05-03 16:57

Tog bort "iid"-filen, tog bort alla cookies & inställningar för FFox & Mozilla, installerade Net ID 5.3.0.28 igen, startade om Ffox, provade igen - exakt samma resultat igen, stannar på "certifikat 49" och Ffox hänger sig. Knappen "försök igen" är verkningslös i detta läge, allt är djupfryst och man får tvångsavsluta.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2010-05-03 18:14

kenjon - Stort tack till dig. Följde alla dina steg och vips var det fixat & vips har man deklarerat. Tack!!!

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2010-05-03 21:04
Ursprungligen av PF:

kenjon - Stort tack till dig. Följde alla dina steg och vips var det fixat & vips har man deklarerat. Tack!!!

Vassego'

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-05-03 22:33

Har samma problem. Men jag förstår inte hur jag ska göra punkt 5 och 6 i kenjons guide?
kan inte köra nåt avinstallationsscript. hjälp någon? måste skriva under deklarationen.....

Hej!
Stort tack för en bra guide. Jag förstod dock inte punkt 6 så jag provade utan det och lyckades ändå.

Bevaka tråden