Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

iMac + 2xSSD

Tråden skapades och har fått 68 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-03-02 16:30

Hej,
med hjälp av WEBHALLEN.com [Deltaco Internt Kabinett 2st 2,5" SATA HD Monteras i 1x3,5"-plats Raid] samt köra RAID med två 160 GB SSD diskar så får jag alltså dubbla 2.5" diskar till en iMac samt behålla Superdriven.

Testade att köra allt internt i en Mac Pro idag och under torsdagen skickar jag in datorn till Lan-Master för att be dem installera detta i min iMac 27" i7.

Vill bara informera folk att detta är fullt möjligt.

Dock undrar jag vad som är smartast. Tänkte kör BIG så jag får en stor 320 GB disk. Finns det något negativt med detta? Tanken är att köra delat win7 samt os x (mycket för att jag vill spela samt kommer utveckla en del tyvärr via windows)

Eller om jag ska köra två 160 GB partitioner som jag lätt kan installera TRIM på när är kompatibelt med OS X fullt ut.

Vore väldigt enkelt att säga att jag kan testa men då Lan-Master stängt ihop iMacen kommer jag gärna inte vilja öppna den igen.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-03-02 17:24

Låter ju hur trevligt som helst! Det vi nog mest väntar på är ett nytt geekbench!

Bra ide. Vad gick kalaset på?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-03-02 17:28
Ursprungligen av atomlab:

Låter ju hur trevligt som helst! Det vi nog mest väntar på är ett nytt geekbench!

Bra ide. Vad gick kalaset på?

Endast ynkliga 9.060 :/ Men jag råkade stoppa i en SSD disk i macbook pro 13" efter det så tycker jag till och med att iMacen är seg i jämförelse ...
Och så fort datorn är på plats här hemma igen så ska jag testa och kräma ut precis max av burken. Det är dessutom en fullt fungerande i7 utan gulnad, flicker eller missljud.

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2010-03-02 21:16

Ja! Mycket intressant! Uppdatera gärna tråden när du vet mer.

RAID försämrar accesstiden på SSDs (visserligen marginelt).

Kör en disk för varje OS. W7 har stöd för TRIM i dagsläget och OS X kommer ju att få någon gång.

På det sättet kan du behålla dina diskar i trim (haha) under en längre period.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-03-02 22:01
Ursprungligen av hansfilipelo:

RAID försämrar accesstiden på SSDs (visserligen marginelt).

Kör en disk för varje OS. W7 har stöd för TRIM i dagsläget och OS X kommer ju att få någon gång.

På det sättet kan du behålla dina diskar i trim (haha) under en längre period.

Lutar mer åt att köra just 2x160gb och låta varje system uppta varsin disk.

Vad händer om TRIM är aktiverat på diskarna från start? Windows 7 mår ju egentligen bara bättre av TRIM aktiverat. Men OS X fungerar ändå med TRIM eller är det skadligt för disken?

  • Medlem
  • Värmdö
  • 2010-03-02 21:37

Frågan är om du verkligen får RAID 0 med "1-BIG(span)" läget, annars kanske det är bättre att köra JBOD och låta OS X sköta RAID.

Då är det inte säkert att det kommer gå att köra Bootcamp...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-03-02 22:04
Ursprungligen av Jetwash:

Frågan är om du verkligen får RAID 0 med "1-BIG(span)" läget, annars kanske det är bättre att köra JBOD och låta OS X sköta RAID.

Då är det inte säkert att det kommer gå att köra Bootcamp...

Testade igår med OS X RAID och då gick det som sagt inte köra BOOTCAMP så smartast är att låta kabinett köra RAIDen.

Men det lutar mer åt att köra JBOD så kan jag uppdatera drivers osv enkelt utan att behöva öppna iMacen.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-03-02 23:35

Vet inte hur korkat detta var nu men jag uppdaterade båda diskarna i en PC laptop med disken ersatt av SSD diskarna istället för standard disken. Tog en i taget och allt gick igenom. Har installerat OS X på disken via USB och den verkar fungera kalas att bota från. Dvs samma status som jag hade då jag testade den idag internt på en Mac Pro. Det jag märkte dock var då att jag inte kunde köra JBOD för den hittade endast en av diskarna. Kan det vara så att Mac Pro redan har en hårddisk controller som agerar som RAID. Dvs att det blir RAID på RAID som gör att en av diskarna inte syns? Det fungerade iaf helt korrekt med BIG (span) då båda diskarna bildade 320 GB ihop.

Överväger att köra JBOD (single) och som sagt ha OS X (med TRIM uppdaterat på disken, i väntan på att stöd skall komma in i OS X. Vad händer egentligen om man kör TRIM i OS X idag? Tappar prestanda? Eller förstör man disken? Googlat men finner ingen direkt korrekt information om just detta) sedan har jag den andra disken för Windows 7 samt där har direkt stöd för TRIM.

Du kan inte köra TRIM i OS X för tillfället eftersom denna funktion inte är implementerad.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-03-03 10:12
Ursprungligen av hansfilipelo:

Du kan inte köra TRIM i OS X för tillfället eftersom denna funktion inte är implementerad.

Men vad händer om jag har uppdaterat TRIM på båda diskarna och kör OS X? Den förstör inte disken om jag smackar in OS X utan mer att den inte kan använda TRIM?

Ursprungligen av 20hz:

Men vad händer om jag har uppdaterat TRIM på båda diskarna och kör OS X? Den förstör inte disken om jag smackar in OS X utan mer att den inte kan använda TRIM?

Alldeles riktigt.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-03-03 11:47
Ursprungligen av hansfilipelo:

Alldeles riktigt.

Dåså! Då blir det JBOD samt en disk för varje system. Gött! Drar förbi Lan-master i morgon och lämnar iMacen!

  • Medlem
  • 2010-03-03 12:17

Man blir ju inte alls avis. Nänä:D

  • Medlem
  • Eskilstuna
  • 2010-03-07 21:44

Riktigt roligt projekt! Ska bli intressant att få höra om resultatet.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-03-07 22:18

Nu har jag packat ner iMacen och ringer lan-master under morgondagen och dyker förbi med diskarna samt iMacen. Jag själv kommer ju vara med under själva "operationen" då jag måste se att allt synkar innan de stänger ihop den.

Så har jag tur så kan de hinna göra detta under morgondagen så får ni resultat redan imorrn!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-03-11 19:05

Var förbi Lan-Master idag...

Installerade allt och märkligt nog fungerade inte disken internt (fast jag prövat på en mac pro och då fungerade den i JBOD) testade både BIG samt JBOD och Lan-Master försökte nästan i 4 timmar med olika sätt. Fungerade direkt och kalas i USB läge men endast som singel disk internt och då dök som sagt endast en disk upp.

Efter mycket testande så stoppade vi tillbaka den gamla disken och jag ringde Deltaco på eftermiddagen och pratade lite med dem och de rekommenderade denna istället för den jag köpt: http://www.deltaco.se/?itemid=(SR2760-2S-S2) så Deltaco skickar denna med bud under morgondagen till Lan-Master och pratade med Stefan som var med och hjälpte mig idag och han sa att han skulle testa på en iMac som de redan hade öppen där borta under morgondagen med två vanliga HDD 2.5 diskar i detta nya case. Fungerar det så blir det att åka iväg tillbaka till Lan-Master och öppna upp allt igen! Annars är det bara skicka tillbaka SSD diskarna då det inte alls fungerat som jag tänkt mig. Dock en ENORM eloge till Lan-Master. Framför allt Stefan! Vilka killar/tjejer och det enorma intresse över att få detta fungera. Var en stund 6 mycket intresserade tekniker som ville vara med och hjälpa till

Återkommer under morgondagen med mer info!

Senast redigerat 2010-03-11 19:51

Det här klassas som direkt nörd-porr, vill jag bara upplysa om!

Kommer att bli intressant när SSD har gått ner i pris lite mer, för då kommer banne mig hårddisken i min MacBook att bli ersatt snabbare än det tar att säga "Kolle och Ada"!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-03-11 19:52
Ursprungligen av Bluestreak:

Det här klassas som direkt nörd-porr, vill jag bara upplysa om!

Kommer att bli intressant när SSD har gått ner i pris lite mer, för då kommer banne mig hårddisken i min MacBook att bli ersatt snabbare än det tar att säga "Kolle och Ada"!

Haha, yepp jag vet I love it! Första gången jag moddat en mac så här mycket dock

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-03-11 19:58

Det som jag mer tror på denna nya enhet är "Operating System: Windows, Linux, Mac & Windows Vista".

Well vi får se i morgon om allt rullar på som det ska!

Kör man JBOD så dyker väl diskarna upp som en stor enhet och man kan således inte köra någon software raid på den. Personligen skulle jag även vara intresserad av något liknande, kör för tillfället en x25 80gb i min imac 24", och skulle gärna ha en till 2.5" disk internt för lagring. Problemet är förstås bristen på en extra sata port, men kanske man kunde köra en sata multiplier?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-03-11 21:44
Ursprungligen av air:

Kör man JBOD så dyker väl diskarna upp som en stor enhet och man kan således inte köra någon software raid på den. Personligen skulle jag även vara intresserad av något liknande, kör för tillfället en x25 80gb i min imac 24", och skulle gärna ha en till 2.5" disk internt för lagring. Problemet är förstås bristen på en extra sata port, men kanske man kunde köra en sata multiplier?

JBOD som jag skrev fungerade inte på det case jag först köpte. Det jag får i morgon kanske fungerar bättre. Gör det de så fungerar det precis så som du vill ha det. Jag kör ju själv 2x160 gb!

Ursprungligen av 20hz:

JBOD som jag skrev fungerade inte på det case jag först köpte. Det jag får i morgon kanske fungerar bättre. Gör det de så fungerar det precis så som du vill ha det. Jag kör ju själv 2x160 gb!

Gör inte den där lådan att skivorna dyker upp som en hårdskiva? (antingen 160GB eller 320GB beroende på RAID 0/1). Jag vill alltså inte köra någon form av hårdvaruraid utan snarare se mina skivor direkt. Jag tänkte alltså inte sätta i en till SSD, utan en vanlig hårdskiva, typ 2.5" 500GB.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-03-12 00:27
Ursprungligen av air:

Gör inte den där lådan att skivorna dyker upp som en hårdskiva? (antingen 160GB eller 320GB beroende på RAID 0/1). Jag vill alltså inte köra någon form av hårdvaruraid utan snarare se mina skivor direkt. Jag tänkte alltså inte sätta i en till SSD, utan en vanlig hårdskiva, typ 2.5" 500GB.

Om du kollar vilken enhet jag länkade till ovan så är det precis samma case. Dock är + en annan microprocessor men den säljs ännu inte av någon återförsäljare i sverige. Och ska du göra något liknande så ska du ha JBOD och varför då köra en SSD samt en vanlig HDD internt? Varför inte dubbla SSD och en extern 800 FW disk?

Jag kommer köra 2x160 GB SSD (Raid0/big) sedan min Mybook 2 TB som lagring via FW800.

Jag vill inte ha JBOD, jag vill ha 2st interna diskar, varav en lagringsdisk. Men det verkar för tillfället inte vara möjligt utan att offra superdriven. För tillfället har jag en Mybook 1.5TB på FW800.

Berätta gärna hur projektet framskrider

Skulle det vara möjligt att stoppa in en SSD och en vanlig 2,5"-disk i ett sånt där 3,5"-kabinett? Det vore ju inte så dumt att system och program på SSDn (räcker med 64 el 120 GB) och filer på en 500 GB.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-03-22 14:38
Ursprungligen av Einar Lindgren:

Skulle det vara möjligt att stoppa in en SSD och en vanlig 2,5"-disk i ett sånt där 3,5"-kabinett? Det vore ju inte så dumt att system och program på SSDn (räcker med 64 el 120 GB) och filer på en 500 GB.

Det får tyvärr inte plats. Väldigt tight där bakom skärmen.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-03-22 14:42

Ok, nu kommer resultatet: Det gick inte. :/

Det fungerar på Mac Pro, Minin, Powermacs, PC datorer ja egentligen alla datorer som har plats för en 3.5" disk. Men inte iMacen. De testade på en 24" samt en 27". Det är troligtvis något med SATA chippet som gör att detta fungerar. Lan-Master prövade allt men den gick verkligen inte igång så jag lämnade tillbaka SSD diskarna och ska köpa en fin present till Stefan på Lan-Master för det ENORMA jobb de lade ner för att testa!

Tråkigt men nu sitter jag med min standard 1 TB HDD och tycker datorn är lite slö i jämförelse till min Macbook Pro med SSD disk

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-03-22 17:57
Ursprungligen av 20hz:

Ok, nu kommer resultatet: Det gick inte. :/

Fungerade det inte alls med en SSD eller var det just din uppsättning med dubbla diskar som var trögt?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-03-22 18:03
Ursprungligen av atomlab:

Fungerade det inte alls med en SSD eller var det just din uppsättning med dubbla diskar som var trögt?

En SSD fungerar kalas. Men två stycken går alltså inte alls.

Bevaka tråden