Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

WD-disk, kan inte formatera om till HFS+

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Köpte en Western Digital Elements 1TB idag (WEBHALLEN.com [Western Digital Extern HDD Elements Desktop 2.0 1TB (USB 2.0)])

Jag tänkte formatera om den och går till väga som vanligt. Öppnar skivverktyg, väljer disken, sedan raderafliken och väljer Mac OS Extended som filsystem. Men formateringen misslyckas. MS FAT-formatering funkar bra att genomföra och det var det som den var från början också.
Vad kan tänkas vara problemet och finns det någon lösning? Skulle vilja använda den med Time Machine.

Reserverar mig direkt för att det säkert är en fråga som varit ställd "tusen gånger redan" men jag har trots en hel del letande inte hittat något tillfredställande svar på just denna fråga.

Tack på förhand

Se till att du använde GUID som partitionstabell. Finns under knappen "Options..." tror jag.

Stort tack för ditt svar. Allt löste sig

Kul att höra!

DIsk utility kan ju formatera tre olika tabeller. GUID (globally unique identifier), APM (apple partition map) och MBR (master boot record). Jag tror att HFS-partitioner bara kan existera på APM och GUID. Inte på MBR som windows använder.

Nya windows ska kunna läsa guid.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-04-29 17:05

Puh vilken lättnad, tack för en väldigt användbar tråd!

Mata ut alla .DMG (skivavbilder) om extern hårddisk ej kan formateras

Ett litet tips från Seagate om någon letar i gamla trådar efter tips vid misslyckad formatering eller partitionering:

Ursprungligen av Seagate:

Leopard (Mac OS X - 10.5.x) and Snow Leopard (Mac OS X - 10.6.x) seem to be currently having problems reformatting external drives. This is a common issue on Leopard/Snow Leopardthat is seen on most brands of drives.
Note: This is not a problem with the external drive itself. Rather, it is an issue with the Disk Utility included in Leopard/Snow Leopard.

Suggestions: If partitioning/formatting the drive in Disk Utility fails, there are three options:

1. Ensure that any/all installer (DMG) files are dismounted before trying to prepare an external drive. Simply drag these files to the Trash to proceed.

2. Partition the drive using the OS install CD.

  • Insert your Operating System install DVD into the CD/DVD drive.

  • Restart your Mac.

  • Hold down the Option key while the Mac is rebooting.

  • Choose the "OS X install Disk" option.

  • Choose your preferred language.

  • Choose "Utilities > Disk Utility" from the top-menu.

  • Follow partition and formatting instructions from step 1-C.

3. If the Disk Utility Partition option fails, it may be necessary to move the external drive to a Windows system to repartition and reformat it.

Tags: Seagate, kan inte, partitionera, partitionering, formatera, formatering, misslyckas

Själv har jag inte haft några problem men så kör jag ju Tiger fortfarande...

Ursprungligen av Monkeywrench:

Köpte en Western Digital Elements 1TB idag (WEBHALLEN.com [Western Digital Extern HDD Elements Desktop 2.0 1TB (USB 2.0)])

Jag tänkte formatera om den och går till väga som vanligt. Öppnar skivverktyg, väljer disken, sedan raderafliken och väljer Mac OS Extended som filsystem. Men formateringen misslyckas. MS FAT-formatering funkar bra att genomföra och det var det som den var från början också.
Vad kan tänkas vara problemet och finns det någon lösning? Skulle vilja använda den med Time Machine.

Reserverar mig direkt för att det säkert är en fråga som varit ställd "tusen gånger redan" men jag har trots en hel del letande inte hittat något tillfredställande svar på just denna fråga.

Tack på förhand

Så vanlig fråga att jag skrev en liten Guide.

http://www.99.se/datalagring-lagringsmedia/277735-sa-haer-formatterar-nykoepta-harddisk.html

1
Bevaka tråden