Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Netgear, D-Link´, AP Extreme

Tråden skapades och har fått 22 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • International user
  • 2003-05-18 18:36

Hejsan.

Ska köpa trådlös bredbandsrouter och undrar vad jag ska köpa. Letade lite i forumen men hittade ingen som har erfarenhet av följande routrar?

NetGear WGR614GE för 1400inkl moms.
DLink DI-624 för 1520inkl moms.

Hur fungerar dessa i OSX jämfört med AE Airport? Räckvidd etc? Uppdatering av firmware, hur fungerrar det under macmiljö? AE är givitvis snyggare..men hur är det med själva funktionen?

Svara gärna snabbt, vill kunna sitta ute på balkongen i det sköna vädert o surfa

//Johan

Senast redigerat 2003-05-18 19:19
  • Medlem
  • 2003-05-18 20:37

Jag kör med D-Link 614+ då jag inte behöver snabbare eftersom jag inte har Airport Extreme. Det fungerar helt perfekt förutom en liten sak. Jag måste välja nät i menyn varje gång jag startar macen. Det hehövde jag inte med Airporten... Kanske går att fixa på ett enkelt sätt dock.

Min 614 har grym räckvidd (tiBook) och fungerar till belåtenhet. Dock har jag problem med fildelning via airport men jag vet inte om dlinken är boven i dramat. Och när jag kommer hem bara öppnar jag skärm-locket och nätet är valt - funkar kanon.

Citat:

Skrevs ursprungligen av odin
Jag måste välja nät i menyn varje gång jag startar macen. Det hehövde jag inte med Airporten... Kanske går att fixa på ett enkelt sätt dock.

Det händer ibland när jag bootar med OS9, men i OSX hittar den alltid D-link:en själv efter omstart. Gissar att du kör med OS9 då?

Citat:

Skrevs ursprungligen av Knuckie
DLink DI-624 för 1520inkl moms.

Hur fungerar dessa i OSX jämfört med AE Airport? Räckvidd etc?

Vi har både DI-614+ och DI-624.
DI-614+ har bättre räckvidd jämfört med den nya DI-624.

Så tycker du räckvidden är viktigast, och inte har AirportExtreme kort som kan dra nytta av den högre hastigheten (54Mbps/802.11g) hos DI-624:an, så kan nog DI-614+ vara ett bra köp.
Har sett att vissa säljer den för ca 1300 kr inkl. moms nu.

  • Medlem
  • 2003-05-18 23:54
Citat:

Skrevs ursprungligen av Petter M
Det händer ibland när jag bootar med OS9, men i OSX hittar den alltid D-link:en själv efter omstart. Gissar att du kör med OS9 då?

Nu funkar det, raderade alla inställningar under "Network" och skrev in dem på nytt och nu funkar det.

Senast redigerat 2003-05-19 00:13

Är det overkill att skaffa trådlöst i en 55 m2 lägenhet?

Iofs har jag en trevlig uteplats...

  • Medlem
  • International user
  • 2003-05-19 08:02

Jag har ett AE kort, så vill gärna köra "full" hastighet Funktionsmässigt verkar netgear och Dlink ganska lika. Räckvidden är inte jätteintressant, befinner mig just nu i en liten 2:a med gipsväggar så det borde inte spela nån roll.

- Är det en markant skillnad i räckvidd mellan Dlink 624 och Netgear?

-Hur är det med överföringshastighet?

- Andra aspekter. Säkerhet? Dlink verkar stödja VPN pass-throught, inte Netgear?

- Uppgraderingsmöjligheter, dvs.. extra antenn, uppgradering av firmware. Vilken är bäst då? Tack för alla svar förresten

Dlink:
54Mbps trådlös bredbandsrouter med inbyggd accesspunkt
Baserad på 802.11g draft
Kompatibel med andra 802.11b produkter
10/100Mbps WAN port
Inbyggd 4-portars 10/100Mbps switch
NAT firewall med VPN pass-through
Innehållsfiltrering med URL och domännamnsblockering samt schemaläggning
64/128-bitars WEP kryptering
MAC adress låsning
Inbyggd DHCP server
Anslutning för extern antenn (Reverse SMA-kontakt, hona)
Webb baserad konfiguration

Netgear
Bredbandsrouter med inbyggd 802.11b/g accesspunkt
NAT - Network Adress Translation
SPI Firewall ger bättre skydd mot intrång
10/100 full duplex WAN port (fungerar med Bredbandsbolaget)
DHCP delar ut IP adresser automatiskt
Upp till 128 bitars WEP kryptering, MAC adress låsning och för högre säkerhet i den trådlösa delen

Btw.. Andersson. Jag har en 57m2 stor 2:a här. Absolut inte overkill. Man vill ju kunna ha med sig sin burk ned i tvättstugan, kunna ha den vid grillning etc

Senast redigerat 2003-05-19 09:09

614+ har dubbla antenner som standard och skitbra räckvidd! Fråga bollman och ohennig som pejlade mig på samtliga gator runt kvarteret när de vårdrajvade

  • Medlem
  • International user
  • 2003-05-19 14:37

Nu är det iofs 624 som verkar intressant för min del, men även den verkar ha dubbla antenner. Blir nog en Dlink för mig här

Citat:

Skrevs ursprungligen av Knuckie
Nu är det iofs 624 som verkar intressant för min del, men även den verkar ha dubbla antenner. Blir nog en Dlink för mig här

Di-624 har dubbla antenner (lådan ser precis ut som Di-614+).
Båda antennerna kan bytas ut mot andra som ger bättre räckvidd.
Se längst ner på denna sida:
http://www.dlink.se/products/PCategoryWire.asp?ProductCategory=Wireless

  • Medlem
  • Hammarö
  • 2003-05-19 15:27
Citat:

Skrevs ursprungligen av scooterbabe
614+ har dubbla antenner som standard och skitbra räckvidd! Fråga bollman och ohennig som pejlade mig på samtliga gator runt kvarteret när de vårdrajvade

Har du även D-linkkort i din Powerbook? Eller kör du med Airportkort i den?

Var vänder man sig för att få låna ett Airport Extreme kort? Värnamo med omnejd?

En basstation för teständamål borde man kunna ordna från lokala "databoden"..

Citat:

Skrevs ursprungligen av Puppet
Har du även D-linkkort i din Powerbook? Eller kör du med Airportkort i den?

Apples AP-kort både i tiBooken och Pismon!

  • Medlem
  • Hammarö
  • 2003-05-19 17:53
Citat:

Skrevs ursprungligen av scooterbabe
Apples AP-kort både i tiBooken och Pismon!

Jag köpte ett Airportkort till min tibook för ett par dagar sedan och upplever lite sämre räckvidd med det kortet än med ett Orinoco-kort. Inget direkt störande, men ändå.

Går det att trimma den på något sätt genom att montera basstationen på väggen eller nått.

Citat:

Skrevs ursprungligen av Puppet
Jag köpte ett Airportkort till min tibook för ett par dagar sedan och upplever lite sämre räckvidd med det kortet än med ett Orinoco-kort. Inget direkt störande, men ändå.

Går det att trimma den på något sätt genom att montera basstationen på väggen eller nått.

Du kan trimma antennen i tiBooken genom att strykande trycka på klisterlappen på väggen inne i batterifacket. Enl uppgift kan antennen halka ur place lite och halkar tillbaka om man gör så. Har du en 614+ kan du trimma genom att vrida antennerna i olika riktningar...

  • Medlem
  • International user
  • 2003-05-20 10:46

Beslutsångest, kom på att jag har studentrabatt på Applestore. AE basstation landar på 2060+frakt, Dlinken kostar 1600+frakt..ingen jättestor skillnad.

Skillnaderna mellan dessa verkar vara:

Dlink:
- Dubbla antenner (bättre räckvidd)
- 4 Lanportar (kan sälja min gamla switch o plugga allt i denna)
- Folk har problem med WEPkryptering -> OSX??
- Ful som stryk

AppleExtreme:
- USB skrivardelning
- 1Lanport..Måste ha kvar min gamla switch
- Räckvidden?
- Buggig ny programvara?
- Snygg

Vad säger ni, ska beställa idag, blir det Dlink eller Apple.. Hur fungerar WEPkrypteringen med Dlink. Det är väl mest det jag funderar på nu!

I testet av AE här på 99mac så näms följande:

"För den som administrerar ett eget Airport-nätverk finns det möjlighet att via Airport Admin Utility reglera signalstyrkan och därigenom räckvidden, och det bjuds också på inbyggd brandvägg och lite andra mysiga "security features"." ,, Är det något som funkar med Dlinnken också eller sköter man allt genom Webinterface på Dlink?

//Johan

Senast redigerat 2003-05-20 11:10

Jag köpte en D-link 624 för att ha hemma.

Jag har en äldre TiBook 500 som jag kör 10.2.6 på.
Dvs. jag kör INTE AE utan 11Mbit över nätverket.

D-linken funkade utmärkt och har många bra inställningsmöjligheter, däremot så kan jag inte hålla med alla att räckvidden är så strålande.
Jag bytte ut den mot en Apple bas (den nya, men utan modem) av estetiska skäl för D-linken är allt annat än snygg.

Med D-linken kunde jag inte sitta nere i gillestugan och surfa, men det går nu med Applebasen.

Däremot så finns ju möjligheten att sätta dit externa antenner på D-linken vilket inte går med den version som jag bytte till (då krävs den dyrare med modem).

Det var mina reflektioner det!

- Slice -

Jag har inga problem med wep. Bara om jag kryssar i spara lösenord, men det sparas ändå så det är lugnt.

Citat:

Skrevs ursprungligen av - Slice -
Jag köpte en D-link 624 för att ha hemma.

D-linken funkade utmärkt och har många bra inställningsmöjligheter, däremot så kan jag inte hålla med alla att räckvidden är så strålande.

Det är DI-614+ som många tycker har bra räckvidd. Om du läser mitt inlägg ovan så nämner jag att vår DI-624 inte har lika bra räckvidd som DI-614.

Ahh?

OK!

- Slice -

Citat:

Skrevs ursprungligen av Petter M
Det är DI-614+ som många tycker har bra räckvidd. Om du läser mitt inlägg ovan så nämner jag att vår DI-624 inte har lika bra räckvidd som DI-614.

Antagligen är det känsligare för fel vid högre hastighet och därför är räckvidden lägre...

DI-614+ är i alla fall lätt att uppgradera firmware på; den senaste versionen är 2.1.8 och den kan enkelt installeras via web-läsaren i form av en .bin-fil. Enligt D-Link skall detta innebära att hastigheten ökar från "2X" till "4X" men det förutsätter givetvis att man har kort i datorn som klarar detta. Eftersom jag har gamla airport-kort i mina burkar märks ingen direkt skillnad. Men, som sagt, DI-614+ fungerar bra. Fildelning fungerar också men endast om man anger IP-adress. DI-614+ stöder inte Apple-talk fullt ut, vad jag förstår.

1
Bevaka tråden