Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Svullet batteri macbook?

Tråden skapades och har fått 26 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hur många som har en macbook från 2006/2007 har fått ett svullet batteri?

Fungerar ert batteri tillfredställande fast det svullnat?

Apple support nissen försäkrade mig om att batteriet inte skulle kunna skada datorn fast det börjat svullna. Hoppas dom sparat de samtalet på band

  • Medlem
  • 2009-09-14 11:31

Sök... Det finns 7549 olika trådar om det där...

Vad tror du jag gjort? Varför tror du jag gjorde en omröstning?
De flesta andra trådar handlade om mbp och inte mb. Hittade 3-4 fall av mb vilket gjorde att jag ville skapa en omröstning.

Detta eviga whinandet om att man ska söka först är så sjukt irriterande. Synd att detta är det enda som lider av detta problemet

Men snälla håll er till ämnet o gnäll inte på att jag inte sökt!

Ursprungligen av =JoNaZ=:

Vad tror du jag gjort? Varför tror du jag gjorde en omröstning?
De flesta andra trådar handlade om mbp och inte mb. Hittade 3-4 fall av mb vilket gjorde att jag ville skapa en omröstning.

Detta eviga whinandet om att man ska söka först är så sjukt irriterande. Synd att detta är det enda som lider av detta problemet

Jag håller med JoNaZ om att det är motiverat med en ny tråd i det här fallet - dels för omröstningen, och dels för att det inte finns någon uppenbart lämplig tråd att fortsätta i (åtminstone inte som jag kunde hitta nu).

Ursprungligen av Dalle:

Sök... Det finns 7549 olika trådar om det där...

Dalle: Använd gärna Rapportera-funktionen i stället för att skriva inlägg med uppmaning om att söka. Om vi får rapporteringen, så kan vi ta ställning till om det är en "onödig dubblett"-tråd som bör stängas, vilket detta inte är (tycker jag).

/Mod

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-09-14 14:02

Även om det funkar så skulle jag inte ta det. Det du köpt har deformerats och därmed sa du ha ett nytt. Apple försöker alltid spara in. Gå inte på sådant snack.

Dom vägrade även skicka ett nytt eftersom datorn är för gammal (snart 3 år).

Någon annan som fått sitt batteri till macbook utbytt och hur gammalt var det då?

Svullet batteri - det låter helt sjukt. Nästan lite erotiskt.. men kanske inte så positivt i sammanhanget Nä, sådant ska man inte acceptera! Här är det konsumentmakt som gäller. Finns det många svullna batterier är det bara att samla in bilder och publicera. Det betyder badwill. Goodwill är det minsta som gäller för Apple’s del. Electric/fire hazard är inte något som Apple vill vara förknippade med.

/Willy

Spelar ingen roll hur gammal maskinen är. Det är oacceptabelt. punkt. Datorer har kort liv och det här är inget som ska vara en av orsakerna till det.

Mitt original batteri tappade så mycket kraft att jag köpte ett nytt efter ca 10 månader men sparade det gamla som reserv, när jag tog fram det efter några månader så hade det delat sig och var helt oanvändbart! Skulle det hänt när batterit satt i datorn så tvivlar jag på att det skulle gått väl!

  • Medlem
  • White Beach, Puerto Galera
  • 2009-09-14 15:53

Jag hade kontakt med Apples support för någon månad sedan i just det här ärendet. Snubben jag pratade med menade att batteriet är en förbrukningsvara och att jag hade ju inte fått någon skada på själva datorn så ingen ersättning där inte. Mitt batteri fungerar normalt och har bra kapacitet i övrigt men jag vågar inte använda det.

Någon som är insatt? 3 års reklamatiosrätt gäller ju i sverige. Och apple kan väll ändå inte hävda att det är normalt slitage att batteriet sväller upp så de knappt passar i datorn längre efter 2,5 år?

  • Oregistrerad
  • 2009-09-14 19:38

Det ska finnas ett prejudikat vad gäller batteriet i bärbara, se om du kan hitta det med google.

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2009-09-14 21:55

Jag fick igenom ett topcase-byte på min Macbook (mars 2007) men det svullna batteriet ville de inte ta. Tycker det är dåligt, även om batterier är förbrukningsvara. Kan acceptera att kapaciteten blir sämre på det och man därav inte kan reklamera men när det blir en fysisk skada på det som dessutom i mitt fall påverkade användandet (när jag vilade händerna på datorn vid skrivande så raderades och markerades text av sig själv) och att det faktiskt inte gick att ha i längre tycker jag det är nåt som är galet.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2009-10-07 05:04

Jag har också samma problem, ett upp svullet batteri på min svarta macbook. Som också är köpt nån gång 2006/2007. Jag upptäckte det nu precis när jag skulle montera av top casen. Och upptäckte då också att det var de som gjorde att min mus-knapp inte fungerar som den ska. Det svullna batteriet tycker upp mot touch-paden/mus-knappen och gör det svårt att trycka ner den som den ska. Och lyfter jag upp datorn så klckar den hejvild av sig själv. Jag trodde att jag hade lyckats böja själva ramen i macbooken. Men nu efter jag upptäckte att batteriet hade svullnat så det är ganska uppenbart att det är de som boven till min dåligt fungerande mus-knapp.

Kanske att apple går med på ett batteri byte med tanke på att batteriet faktiskt försämrar datorns användbarhet? vad tror ni?

Senast redigerat 2009-10-07 14:58
  • Medlem
  • Halmstad
  • 2009-10-07 15:03

(Detta problem finns även med MacBook Pro av ungefär samma årgång(ar))

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-03-10 10:46

drar väl igång en gammal tråd här då. Någon som fått igenom en reklamation hos apple för detta ? har haft min dator sen våren 2008 och har samma problem har dock 3 år apple care så tänkte prova att få något gjort, för som sagt går ju knappt att använda knappen och väljer man att kunna klicka via plattan så går det inte att ens nudda området under tangentbordet..

  • Medlem
  • Malmö
  • 2010-04-23 12:36

Jag har en Macbook från våren 2008 med svullet batteri (det är iaf böjt utåt/neråt), och som påverkar användandet. Jag kan inte ha den stående plant för då fungerar inte musknappen/touchpaden alls och trots att jag nu har den stående på ett underlägg så markeras grejar titt som tätt och det klickas hej vilt av sig självt. Hade tänkt bege mig en vända till något ställe i Malmö för att höra vad de säger om det. Jag har ingen apple care, men dock reklamationsrätten.

Det svullnade inom 12 månader så fick nytt på garanti. Snarare så krävde jag ett nytt. Apple gav efter och ett nytt skickades till mig:)

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2010-05-04 18:30

Lämnade in mitt och min sambos batteri förra veckan och väntar nu på besked om vi ska få nya av Apple. Hoppas, hoppas, hoppas.

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2010-05-06 17:14
Ursprungligen av buuyuu:

Lämnade in mitt och min sambos batteri förra veckan och väntar nu på besked om vi ska få nya av Apple. Hoppas, hoppas, hoppas.

Japp, Apple Protection Plan har lönat sig igen. Vi får varsitt nytt batteri till våra MacBooks från juni 2007. Strålande Apple!

  • Medlem
  • 2010-05-06 20:07

Gratulerar.

  • Medlem
  • Lund
  • 2010-05-06 20:27

Jag var med i ett utbytes program och bytte mitt batteri mot ett nytt det gamla hade inga synliga skador, men utbytes batteriet har svullnat upp efter över 1 års användning Apple ville inte byta ut det pga datorns garanti gått ut och att Batteriet var gammal så det var bara att inse faktum hjälpte inte att jag klagade och tyckte det var för djävligt vi hade inte ens använt batteriet då datorn mest varit kopplat med strömkabel. Och att batteriet hade ingått i utbyttes programmet. Jag har aldrig haft några andra problem med batterier tidigare på PC-laptops och inte ens min ibook som har flera år på nacken med original batteri och fullgod laddning.

Har fått köpa nytt batteri

  • Medlem
  • 2010-05-06 20:40

@ what. Hade du batteriet i hela tiden när datorn var ansluten till uttaget? Det är ju inte att rekommendera.

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2010-05-06 22:56
Ursprungligen av Dalle:

@ what. Hade du batteriet i hela tiden när datorn var ansluten till uttaget? Det är ju inte att rekommendera.

Finns inga sådana rekommendationer hos Apple.

Jag är uppe i mitt fjärde (4:e) batteri till min mbp. Det första var felaktigt och jag fick ett nytt på garantin. Det andra var dessvärre också felaktigt, men då ville skurkarna inte ge mig ett nytt, för de menade att garantin på datorn gått ut (dock som jag såg det ej på ersättningsbatteriet). Eftersom jag inte orkade tjafsa köpte jag ett nytt, som dels tappade ganska fort i kapacitet, men som gav upp definitivt då jag råkade koppla in det till ett uttag som hade en ljusdimmer inkopplat.

Nu hoppas jag att detta fjärde batteri håller tills det är dags att pensionera datorn.

Men, om man söker på trådar på nätet så kan man konstatera hur otroligt utbrett batteri-problem är, och Apple verkar vara en av de tillverkare som har störst problem.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-05-08 12:12

Har en liknande historia som Richard. Inne på mitt 3:de batteri som nu räcker i 1-1,5h. Hoppas att dessa problem har slutat i och med unibody-modellen.

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2010-05-08 17:54

Var försiktig, batteriet kan explodera!

1
Bevaka tråden