Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Apple / Datahall / Sverige ?!

Tråden skapades och har fått 14 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

e24 skriver att Google, Apple och några till söker lämpliga investeringsobjekt för datahallar i Sverige. Om detta är sant - att Apple söker datahall i Sverige...ja, i Europa över huvud taget - så måste det väl vara en stor nyhet? Mig veterligen har dom bara servers i USA - vilket vi MobileMe-användare tyvärr är smärtsamt medvetna om. Har Apple planer på att göra MobileMe till en seriös service för även icke-amerikaner? Kommer dom att spegla sitt system som Google och alla andra seriösa företag med denna typ av tjänst gör?
Eller handlar det bara om iTunes Store?
Eller är allt bara nys som vanligt?

MobileMe till Sverige tack! Vore grymt skönt att få bra hastighet på iDisk etc.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-03-09 17:17

Låter mer som att ett regeringsorgan är på charmoffensiv för att locka investerare till Sverige. Knappast något med Apple specifikt.

Kalla datacenter het mediefråga - Invest in Sweden Agency

e24 och Ab (och andra tror jag) nämner Google och Apple. Jag misstänker att det är svammel - dom bara drar till med något. Media. Dom vet inte att Apple inte har datorhallar utanför Kalifornien :-D.

Ursprungligen av IngoX:

Låter mer som att ett regeringsorgan är på charmoffensiv för att locka investerare till Sverige. Knappast något med Apple specifikt.

Kalla datacenter het mediefråga - Invest in Sweden Agency

Ursprungligen av Zimmerman:

...Dom vet inte att Apple inte har datorhallar utanför Kalifornien :-D.

Gov. Perdue Welcomes Apple to North Carolina

OK. Dom vet inte att Apple inte har datorhallar utanför USA.

Detta förändrar ju ingenting i tråden. OM Apple söker datorhallar i Europa och Sverige så är det en stor världsnyhet inom IT-media. Därför är det inte sant. Detta är min gissning.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-03-10 20:51

OM Apple söker datorhallar i Europa och Sverige så håller de tyst som muren.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-03-09 17:19

Känns som att FRA kommer att sätta käppar i hjulen för den typen av investeringar?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-03-09 17:30

Företagen bryr sig nog mindre om FRA och mer om energiskatten, enligt CS:
It-jättar ratar Sverige - Computer Sweden

Nja...amerikanska företag har nog inget emot FRA - det var deras land/regering som drivit ryggradslösa ministater som Sverige att pressa fram idiotier som FRA. FRA är designat i Langley.
USA har kört sitt FRA sedan stenåldern.

Ursprungligen av Tangen:

Känns som att FRA kommer att sätta käppar i hjulen för den typen av investeringar?

Verkar röra sig om att kyla. Låter märkligt att välja Sverige av den anledningen. Alaska eller Canada borde fungera minst lika bra, eller bättre, energiskatten i Sverige är hög.

För tio-femton år sedan var det enkelt att kyla. Man byggde bara en hall med upphöjt golv, ledde kyla under och tog upp genom ventiler där det behövdes. Sedan dess har det skett en magnitudförändring uppåt i energianvändningen tillsammans med behovet av datorkraft. Då ligger naturlig kyla nära till hands.

Som exempel kan man nämna att universitetet här i byn håller på att köpa en ny dator. Ungefär 25 000 processorkärnor ligger planen på. Den gamla på strax över 5 000 kärnor är visserligen bara två år men det skulle vara slöseri att fortsätta köra den alltför länge. Det är billigare att köpa nytt än att driva den gamla hur länge som helst. Kyla och energi kostar multum. Max fyra år, sedan är det inte ekonomiskt att ha igång den längre.

Det handlar nog om digital infrastruktur - bredbandsnät/hubbar/fiber - och däe slår ju Sverige och Finland alla andra med hästlängder. Att det är kallt är nog en bonus.

Om dom letar länder med hög bildningsnivå, kraftfull IT-sektor, High-Tech-företag, få strejker, exeptionellt omfattande och utbyggt IT-nät, billig el...OCH det bör vara kallt och det ska vara i Europa. Då är det Sverige och Finland som gäller.

Ursprungligen av Marcus K:

Verkar röra sig om att kyla. Låter märkligt att välja Sverige av den anledningen. Alaska eller Canada borde fungera minst lika bra, eller bättre, energiskatten i Sverige är hög.

  • Medlem
  • International user
  • 2010-03-09 22:10

Google köpte ju ett gamalt sågverk i finland som de ska bygga om till datorhall. Jag skulle dock tro att det handlar om lastbalansering och minimerande av svarstider för skandinaviska användare snarare än kyla.

  • Medlem
  • International user
  • 2010-03-09 23:24

Dessutom, om man som Apple försöker bygga en grön image så är Kanada ett uselt alternativ. Skandinavien har betydligt renare energi.

Frågan är ju - det var därför jag startade tråden - om Apple verkligen söker datahallar utanför Kalifornien :$. Detta skulle ju vara ett scoop isåfall - inom IT-media alltså.

Det är därför jag tror att det är nys - en journalist som svamlar igen...och igen...och igen...

Ursprungligen av h_e:

Dessutom, om man som Apple försöker bygga en grön image så är Kanada ett uselt alternativ. Skandinavien har betydligt renare energi.

1
Bevaka tråden