Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Automatiskt uppdatera info i iTunes-biblioteket?

Tråden skapades och har fått 30 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Norrköping
  • 2010-01-15 20:02

En annan sak... Ibland sorterar iTunes importerad musik väldigt märkligt (och rätt ofta blir Artist och Album "unknown...")

Jag misstänker att Apple uppdaterar info. om all musik regelbundet centralt när nya uppgifter kommer in, men finns det något sätt att även uppdatera en användares lokala bibliotek med ny info... förutom att importera allt på nytt igen?

Ovanstående inlägg har flyttats hit från en annan tråd. Lägg inte in nya frågor i en tråd som handlar om något helt annat!

/Mod

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2010-01-16 17:14

Ok, sorry! Någon som har ett svar på ovanstående fråga?

Ursprungligen av lensv:

ätt ofta blir Artist och Album "unknown...

Detta styrs av ID3-taggarna i dina musikfiler.
MacWorld har en artikel som kanske kan hjälpa dig.

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2010-01-16 17:36

Tack, men det är just det manuella arbetet som jag skulle vilja slippa. Det är alltså någon form av automatisk uppdatering av biblioteket som jag är ute efter...

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2010-01-17 15:35

Tackar! Ska kolla närmare på de länkarna... Apple har alltså inget eget verktyg för detta?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-01-17 18:06

Så vitt jag vet (och jag kan ha fel) så fungerar det som så att man använder den inmatade CDn för att unikt identifiera CDn. Man tittar på EXAKT när varje spår börjar och slutar, t.ex. Denna info skickar iTunes till en databas och får då tillbaka spårinformationen om CDn fanns i databasen.

Denna typ av databas fungerar inte utan själva CDn. Så vitt jag vet har iTunes aldrig kunnat identifiera en enskild låt, och speciellt inte om den redan är i MP3 eller AAC-format; den tittar alltså inte på ljudinnehållet.

Så därför tror jag inte iTunes kan göra det du vill.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-03-07 22:02
Ursprungligen av pesc:

Denna typ av databas fungerar inte utan själva CDn. Så vitt jag vet har iTunes aldrig kunnat identifiera en enskild låt, och speciellt inte om den redan är i MP3 eller AAC-format; den tittar alltså inte på ljudinnehållet.

Nja, om du har hela CD:n importerad, markerar alla låtar och väljer Hämta CD-spårnamn under menyn Avancerat hämtar den infon utan CD:n. Men du har ju rätt i hur den listar ut vilken CD det är. Därför det fungerar med redan importerade skivor förutsatt att man har hela skivan.

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2010-01-18 08:06

Jag har importerat ett bef. mp3-bibliotek som tidigare låg på en Windowsmaskin. Iom. det har iTunes skrivit över all gammal info. i ID3-taggarna med egna uppgifter (både med nytt och tomt/okänt som resultat), så på något sätt identifierar iaf. programmet enskilda filer.

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2010-03-07 18:04

Lade märke till funktionen "Organize Library" i iTunes. Kan den möjligtvis fixa det här?

Skulle det även kunna vara så att den t.o.m. tar hand om döda länkar, som tas upp i följande tråd...

http://www.99.se/itunes/275701-automatiskt-rensa-doeda-laenkar-i-biblioteket.html

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2010-03-09 08:18

Någon som har koll på vad "Organize Library" verkligen gör (och ifall funktionen löser några av de nämnda problemen)?

  • Medlem
  • Linköping
  • 2010-03-09 13:47
Ursprungligen av lensv:

Någon som har koll på vad "Organize Library" verkligen gör (och ifall funktionen löser några av de nämnda problemen)?

Om du väljer det i menyn så hoppar det upp ett fönster med ett par alternativ och en förklaring till vad det gör.

Och om du inte orkar kolla så kan jag meddela att, nej det ändrar inga ID3-taggar utan kopierar helt enkelt all musik i itunes-biblioteket till mappen iTunes Media ( eller en annan om du ställt in så) och organiserar upp en mappstruktur efter den tillgängliga metadatan.

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2010-03-09 14:31
Ursprungligen av urkan:

Om du väljer det i menyn så hoppar det upp ett fönster med ett par alternativ och en förklaring till vad det gör.

Och om du inte orkar kolla så kan jag meddela att, nej det ändrar inga ID3-taggar utan kopierar helt enkelt all musik i itunes-biblioteket till mappen iTunes Media ( eller en annan om du ställt in så) och organiserar upp en mappstruktur efter den tillgängliga metadatan.

Jag är medveten om vad som står i det där fönstret, men jag undrar om texten där verkligen säger allt. Är du säker på att inga ID3-taggar ändras? En vanlig import uppdaterar nämligen dem...

Ursprungligen av lensv:

En vanlig import uppdaterar nämligen dem...

Vad menar du med en "vanlig import"? Att rippa en CD-skiva, eller att dra filer till iTunes, eller något annat?

Om det saknas ID3-taggar i filerna man importerar, så tar den väl t.ex. filnamnet och lägger in som låtnamn. Men några andra ändringar av ID3-taggar görs nog inte vid en import.

Har du någon källa till detta, eller kanske ett exempel?

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2010-03-09 15:04

Med import menar jag "File->Add to Library" alt. "Dra och släpp" filer till iTunes. Som jag har skrivit tidigare i denna tråd har detta förfarande tidigare rört om ordentligt bland taggarna i ett bef. bibliotek. Av den anledningen vill jag veta ifall "Organize Library" skapar samma kaos...

Ursprungligen av lensv:

...Som jag har skrivit tidigare i denna tråd har detta förfarande tidigare rört om ordentligt bland taggarna i ett bef. bibliotek...

Menar du det du skrev i inlägg #9?

I så fall - vad var det för ett bibliotek som du importerade? Du skriver att det var "ett mp3-bibliotek". Detta tolkar jag som att det inte var ett iTunes-bibliotek. Stämmer det?

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2010-03-09 15:23

Svar Ja (på båda frågorna)

Ursprungligen av lensv:

Svar Ja (på båda frågorna)

Jag tror inte ett ögonblick på att iTunes tömmer och ändrar ID3-taggar vid en import.

Är du helt säker på att ID3-informationen verkligen var rätt före importen?

För min teori om vad som hände, är så här:

- Det var inte ett iTunes-bibliotek du importerade
- Låtarna innehöll bristfällig ID3-information, men hade en bra mapp- och filnamnsstruktur.
- I Windows använde du ett program som hämtade och visade information från mappnamn och filnamn, inte från ID3-taggarna. Därför såg det bra ut i Windows, trots att ID3-informationen inte var så bra.
- När filerna kommer in i iTunes, så struntar iTunes i filnamnen och mappnamnen som var så snygga och prydliga i Windowsmaskinen, och visar i stället den bristfälliga ID3-information som låg i filerna.

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2010-03-09 15:41
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Jag tror inte ett ögonblick på att iTunes tömmer och ändrar ID3-taggar vid en import.

Är du helt säker på att ID3-informationen verkligen var rätt före importen?

Jag är 100% säker. Det var nämligen jag själv som skrev in alla taggarna, manuellt.

Om du inte tror på det kanske du kan testa detta på egen hand. Själv gjorde jag jobbet mha. Adobe Audition (finns nog tyvärr bara för PC) i samband med att jag editerade ljudfilerna.

Ursprungligen av lensv:

Jag är 100% säker. Det var nämligen jag själv som skrev in alla taggarna, manuellt.

Fel ID3-version, kanske?

ID3-taggarna skapades kanske med en äldre ID3-version, som iTunes inte fixar att hantera rätt vid import.

Eller möjligtvis tvärtom - dvs att du har en gammal iTunes, som inte klarar en nyare ID3-version.

http://en.wikipedia.org/wiki/ID3

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2010-03-09 15:59

Det är faktiskt inte en helt omöjlig teori. Jag är osäker på vilken version som Audition använde sig av. Antar i så fall att iTunes inte är bakåtkompatibel i det här fallet...

Edit: Skulle någon kunna upplysa om vilken/vilka version(er) som är gångbara i iTunes?

Senast redigerat 2010-03-09 16:33
  • Medlem
  • Norrköping
  • 2010-03-10 09:45

Det verkar som att den version av Adobe Audition som jag har använt endast nyttjar ID3v1.1. Kan det vara så att iTunes inte klarar av att läsa dessa?

I jakten på lösningar hittade jag ett ytterligare verktyg i iTunes, "Convert ID3 Tags...". Jag testade detta mot en av filerna i biblioteket, men ingenting händer. Jag hittar iofs. ingen bra förklaring på vad som faktiskt ska hända, men någon här kanske har kunskap om detta och kan ge lite feedback?

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2010-03-12 12:48

Är det slut på idéer här?

Om vi återgår till en av de tidigare frågorna då... Kan det vara så att "Organize Library" faktiskt tar hand om döda länkar?

Ursprungligen av lensv:

Om vi återgår till en av de tidigare frågorna då... Kan det vara så att "Organize Library" faktiskt tar hand om döda länkar?

Den här tråden handlar om uppdatering av info i låtarna.

Du har redan en tråd igång om döda länkar. Fortsätt den diskussionen där!

/Mod

"Organize library" samlar ihop utspridda låtar och flyttar dem till iTunes Music-mappen, och inrättar dessa låtar i fil- och mapp-strukturen där.

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2010-03-12 14:00
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

"Organize library" samlar ihop utspridda låtar och flyttar dem till iTunes Music-mappen, och inrättar dessa låtar i fil- och mapp-strukturen där.

Men då bör väl även databasfilen uppdateras, därav min fråga om döda länkar påverkas?

Ursprungligen av lensv:

Men då bör väl även databasfilen uppdateras, därav min fråga om döda länkar påverkas?

Nej, den hanterar inte döda länkar.

Men jag förstår inte varför du fortsätter att fråga om döda länkar i den här tråden.

Du har ju redan en annan tråd om den frågan. Och i den tråden så har du fått tips på AppleScripts som fixar döda länkar.

Eventuella följdfrågor om döda länkar hänvisas till den andra tråden, och kommer att raderas från den här tråden.

/Mod

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2010-03-12 14:33
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Nej, den hanterar inte döda länkar.

Men jag förstår inte varför du fortsätter att fråga om döda länkar i den här tråden.

Du har ju redan en annan tråd om den frågan. Och i den tråden så har du fått tips på AppleScripts som fixar döda länkar.

Eventuella följdfrågor om döda länkar hänvisas till den andra tråden, och kommer att raderas från den här tråden.

/Mod

Saken är den att jag frågar om vad "Organize Library" verkligen gör. Om jag ställer den frågan i den andra tråden kommer ju samma argument att användas där, dvs. Det finns redan en tråd om detta... Moment 22!?!

Nåja, vi släpper väl det och förutsätter att herr Ohlsson har rätt i sitt konstaterande om organisationsfunktionen...

Tar och ältar vidare om ID3-taggarna. Finns det någon översikt över vilka versioner som stöds i iTunes. Är även tacksam för om någon kan bistå med lite info. om "Convert ID3 Tags..."

*Edit: Utgår i det här fallet från att man alltid använder den senaste versionen av iTunes

Ursprungligen av lensv:

Om jag ställer den frågan i den andra tråden kommer ju samma argument att användas där, dvs. Det finns redan en tråd om detta... Moment 22

Nej, absolut inget moment 22.

Om man i en tråd om döda länkar ställer en fråga huruvida "organize library" fixar döda länkar, så är det helt rätt plats för den frågan.

Men om man i en tråd om att fixa ID3-taggar ställer samma fråga så är det fel plats.

/Mod

Bevaka tråden