Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Installera WIndows XP SP2 på BootCamp-part på en MacBook (vit)

Tråden skapades och har fått 12 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag har gjort en BootCamp-partition på en MacBook. Partitionen är 32 Gb. Jag har startat WIndowsinstallationen med Win XP SP2. Jag valde att formatera (i Win-installationen) med FAT filsystem. Under pågående installation stoppar Windows Setup gång på gång och meddelar att den ena filen efter den andra ej kan kopieras. Installationsskivan är testad på min MacBook Pro och där förlöp installationen helt utan problem. Vad är det fel tror ni?

Ursprungligen av Niklas Båvenstrand:

Jag har startat WIndowsinstallationen med Win XP SP2. Jag valde att formatera (i Win-installationen) med FAT filsystem.

Det låter som om skivan/läsaren är kass MEN varför installerar du överhuvudtaget gamla XP på FAT när du kan välja Win 7 (64) på NTFS??

Hej! Tack för svaret! Ja, därför att jag har en licens på Windows XP Professional. Jag tror att du har rätt angående läsaren, den är förmodligen defekt på något sätt. Skivan är helt felfri; jag har roat mig med att installera Win XP från samma skiva på mina andra Macar och med "riktiga" partitioner mha BootCamp: iMac och MacBook Pro. Det har fungerat alldeles utmärkt. Så, den optiska läsaren i den lilla MacBook:en är helt klart misstänkt. Jag undrar hur man testar en optisk läsare?

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2010-03-02 08:19

Kan du inte låna en extern läsare och plugga in för test/installationen?

Jo, jag har funderat på det. Nu har jag ialla fall lämnat in MacBook:en till MacSupport så att de får prova och se vad som kan tänkas gå fel. Sedan kan man ju reflektera över varför allt är så enkelt och lätt med Mac, såväl hårdvara som mjukvara medan allt är SÅÅÅÅ BESVÄRLIGT så fort det handlar om Windows. Jag undrar ibland hur många människor som jobbar med stöd och felsökning för Windows jämfört med de som jobbar med support för Mac. Nu får vi se vad det kan vara för problem med min Windowsinstallation. På fredag vet jag mera...

Ursprungligen av Niklas Båvenstrand:

Jo, jag har funderat på det. Nu har jag ialla fall lämnat in MacBook:en till MacSupport så att de får prova och se vad som kan tänkas gå fel. Sedan kan man ju reflektera över varför allt är så enkelt och lätt med Mac, såväl hårdvara som mjukvara medan allt är SÅÅÅÅ BESVÄRLIGT så fort det handlar om Windows. .

Din läsare i din Mac har gått sönder och du har lämnat den till Apple för reparation och det är Windows som är SÅÅÅÅ BESVÄRLIGT? Reality Distorsion Field...

Istället för att lägga pengar på att byta läsare och installera en gammal XP-licens kunde du istället köpa en Win 7 OEM-licens och installera den via ett USB-minne på 4 gb med hjälp av windows 7 usb/DVD download tool, som finns att ladda ner gratis. Gör en ISO av DVD:n först.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2010-03-04 12:42

Jag har installerat Windows XP på en av mina hårddiskar i Macen genom bootcamp. Till en början gjorde jag ett misstag. Jag delade hårddisken så Mac-partitionen var 100gb och Windows-partitionen 200gb. Första delen av installation av Windows gick klart och då kom jag på att man endast kan använda max 32gb windows-partition i FAT-format för att kunna använda det på macen. Vad gör jag då... då fick jag ta bort båda partitionerna (mac 100gb och win 200gb) som då blev 300gb opartitionerad (dvs hela ena hårddisken). Sedan dela jag den på nytt i två partitioner, en på 268gb och en på 32gb. Då installera jag Windows på 32gb-partitionen i FAT-format och sedan funkade. Både att använda Windows och Mac OS X.

Nu har jag dock ett problem. Jag kan inte använda den resten av det partitionerade på hårddisken (268gb). Då jag tog bort partitionen på hela hårddisken antar jag att Mac OS X försvann från den hårddisken? Nu till min fråga... finns där något sätt att återställa/få tillbaka Mac OS X på den partirionerade delen? Eller måste jag installera om Mac OS X på den partitionerade delen?

Den liksom hittar in hårddisken alls... jag kan inte lägga in filer m.m. på den. Kan inte återställa den till Mac OS X partition genom Bootcamp eftersom den inte hittar den. Om jag avinstallerar Windows så hittar den inte den heller. Känns konstigt eftersom det bara är en hårddisk (Inte startdisken). Borde kunna använda den utan att lägga in ett operativsystem även på den hårddisken. Eller?

Tacksam för tips och hjälp om hur jag kan göra. Skulle gärna velat få det återställt helt till början (dvs ta bort Windows och få hårddisken som innan i en Mac OS X partition och sedan börja om från början) men vet inte hur jag ska göra?

Kamrat Macce65, det är ju så att jag har gjort en fullständig "rengöring" av MacBook:en ifråga (raderat hårdisk och skrivit nollor) varefter jag installerat Snow Leopard samt uppdaterat till senaste version av Snow Leopard. Så, ur Mac-synpunkt så fungerar ju den optiska läsaren alldeles utmärkt! Det är just därför jag har synpunkten att det är "SÅÅÅ BESVÄRLIGT" så fort det handlar om WIndows. Just det faktum att jag använt läsaren till att ominstallera Snow Leopard på MacBook:en ett antal gånger talar ganska tydligt för att läsaren är felfri. Det kan ju vara så att Apple har en speciellt "förlåtande" läsningsalgoritm av installationsfiler för Mac OS medan WIndows kanske inte har en sådan algoritm (dvs den "provar" inte data på samma sätt som Mac OS-installation). Detta skulle kunna ge sig tillkänna på en läsare som kanske inte riktigt "hinner" med i läsningen av data. Dvs det skulle i sådana fall vara ett hårdvarufel. Vi får se!

  • Medlem
  • Linköping
  • 2010-03-05 08:42

Troligare är väl att din snow leopard-skiva är ny och repfri medan din gamla XP-skiva inte är riktigt lika fin. Kombinationen skiva/läsare avgör hur bra det går att läsa. Förslagsvis kunde du ha rengjort både skiva och läsare innan du lämnade in den för service.

Jag tackar för tipset, Lumago. Nu hör det till saken att MacSupport inte heller lyckades få in Windows XP på en BootCamp-partition. De använde sig av deras egen XP-skiva, alltså inte min egen som jag misslyckats med. Jag ville ha det så eftersom jag ville ha oberoende eventuella felkällor identifierade. Däremot lyckades MacSupport att få in Windows 7, varefter jag köpte en Windows 7-licens. Så nu står MAcBook:en där och puttrar alltmedan Windows 7 installeras. Detta kalas kostade mig 500 kr (självrisken på extraförsäkringen) plus kostnaden för WIndows 7 (ca 1600 kr). Men förhoppningsvis blir grabben min nöjd nu när han kan (kanske) spela sitt WIndows-spel.

Ursprungligen av Niklas Båvenstrand:

". Däremot lyckades MacSupport att få in Windows 7, varefter jag köpte en Windows 7-licens. Så nu står MAcBook:en där och puttrar alltmedan Windows 7 installeras. Detta kalas kostade mig 500 kr (självrisken på extraförsäkringen) plus kostnaden för WIndows 7 (ca 1600 kr). Men förhoppningsvis blir grabben min nöjd nu när han kan (kanske) spela sitt WIndows-spel..

1: Fråga Mac Support om de använde den inbyggda DVD-romen för att installera Windows 7 eller om de använde "Windows 7 usb/DVD download tool" för att installera Windows 7 via en USB-sticka som jag nämnde tidigare - annars har du ju fortfarande inte eventuella felkällor identifierade.

2: Du kan använda ett OEM-serienummer, kostar ca 1050 kr inkl moms

Hur som helst så är det toppen att grabben fick Windows 7 istället för gamla XP... Se bara till att han får de senaste grafikdrivarna.

Senast redigerat 2010-03-09 09:32
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-03-31 18:57

Bootcamp-Går inte att starta WindowsXP på extern hårddisk

Två frågor om Mac - BootCamp följer här

FRÅGA A
Så här ser mitt förhållande ut:

1. Jag har en ny hårddisk på en MacBook Pro med 3 fungerande partitioner = disk nr 0, varav partition nr (4) är Windows, och (3) Tiger och (2) är snow och (0) är root.
För att åstadkomma detta krävdes en del fix och trix, samt editering i bootinit-filen på XP volymen.

2. Nu vill jag kunna starta windows från den gamla externa hårddisken disk (1) ( som är den gamla som satt i datorn med 2 partitioner = Tiger + windows).
Jag har kläm på hur jag editerar om windowsfilen, så att man kan välja vilken startskiva windows ska välja (det fungerar).

Bootcamp 3.1/ Välj Startskiva i Systeminställningar / ser bara macpartitionen på HD(1) = Partition(2), men inte Windowsdisken = partition (3).

Startar jag med Tiger 10.4.11 och Bootcamp Beta 1.0 så syns alla diskarnai "välj startskiva". Om jag då väljer den gamla Windowsvolymen så påbörjar windows uppstarten på rätt disk.
Jag har även editerat boot.init på båda Windowspartitionerna så att man kan välja disk(0)-partition(4) ELLER Disk(1) partition (3).

Så långt funkar det, men under uppstarten av windows så fallerar det, blåruta 1/4 sekund, som jag inte hinner läsa.

Detta betyder att bootcamp/startskiveval inte uppfattar den externa disken rätt. Vidare kan jag inte starta BootCamp längre, eftersom den inte förstår mer än två partitioner i snow, och däför ger ett felmmedelande vid start (bootcamp).

FRÅGA A blir alltså - Hur ska jag kunna fixa detta, felet ligger förmodligen i någon initfil - i snowLeopard gissar jag, eller i dir Windows/system32/driver/????

Är det någon kunnig som VET?

FRÅGA B:
Apple var fräcka nog att se till att Bootcamp 1.0 slutade fungera vid uppgraderingen av 10.4.11. Var hittar man en lösnintg så att den versionen fungerar att köra? Hack ??

Tack på förhand - ni som kan, vet och har lust att svara....

XP hör hemma på Tekniska Muséet!
Avänd Chameleon bootloader och installera Win 7 på sammma disk som OS X istället för gamla XP på en extern. Win 7 klarar MBR. Jag förutsätter att Ubuntu gör der oxå

Senast redigerat 2010-04-01 00:23
1
Bevaka tråden