Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Test: Google Mac sökmotor

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag vill ha feedback på ett litet test vi gör med en Google sökmotor optimerad för sökning på svenska Macsajter. Sökrutan gör uteslutande sökningar på 99.se, MacPro.se, Feber.se och MacWorld. På sikt kommer vi utöka sökningen med mer innehåll men vi tänkte börja med några få fokuserade sajter.

Sökmotorn är förprogrammerad att fokusera på Mac-relaterade sökfraser så den borde ge rätt vassa svar. Testa gärna och säg vad ni tycker. Sökmotorn ligger i högerkanten på 99mac sedan en halvtimme tillbaka!

Den ger betydligt bättre sökresultat än den inbyggda sökmotorn som finns på sidan. Dock skulle jag vilja ha möjlighet att klicka i på vilka sidor den ska söka. Alternativt en knapp för att enbart söka på forumet.

Vad tror ni om att göra en fullbredds-sökruta för detta?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-03-08 20:51

Det är nog en jättebra idé. Lägg den inbyggda och Google sökruta intill varandra med kort förklaring, de kompletterar varandra. Den största nackdelen med Google-sökning är ju att man inte kan få trådarna i fallande tidsordning.

På vilket sätt är google-rutan "mac-fokuserad"?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-03-08 21:04

Ett-noll till den inbyggda sökmotorn!

Jag brukar alltid använda Google site:99.se sökning. Och haft känslan av att det i 9 fall av 10 ger bättre resultat. Men ha ha, för första sökningen jag kom på att göra för att jämföra dom så vann den inbyggda sökmotorn, Google kammade noll!

Tänkte jag ville leta fram tråden om nostalgispelet Dubbelmoral. Men hade hjärnsläpp och kom inte på vad spelet hette, sökte därför på lunda* (som i Lundakarnevalen). Jag antar att Google är för smart i detta fall, känner igen vanliga svenska ord och hanterar inte ovanliga sammansättningar. Den inbyggda sökmotorn hittar alla sorters trunkeringar, helt utan intelligens. Google hittar inte ordet lundakarneval förrän man skriver lundakarnev* eller *karneva.

Fungerar ganska bra, men jag har aldrig haft behov av att söka på annat än 99.se så att kunna välja enbart den här webbsidan vid sökning är ett krav för att det skall vara funktionellt.

1
Bevaka tråden