Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Bootcamp, Parallels eller VMware för spel?

Tråden skapades och har fått 12 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Sitter framför min endast tre dagar gamla Mac och funderar hur jag bäst ska gå tillväga för att kunna spela vissa PC-spel på den. Det är främst Crysis som intresserar mig men om det dyker upp på Steam så är ju problemet ur världen.

Det är främst för spel jag tänkt mig att jag skulle ha windoze på Macen i någon form för alla program jag använder i övrigt är rena Macprogram.

Om det inte känns alltför jobbigt att starta om datorn för att spela hade jag kört på Bootcamp - det ger överlägset bäst prestanda att köra spelen "native" istället för viritualiserade. I övrigt har jag fått för mig att Parallells har lite bättre spel-prestanda, men VMWare är lite mer stabilt / lättanvänt osv. Jag kör själv VMWare, men mest för att jag inte spelar utan använda några Win-program till jobbet.

Bootcamp är enda alternativet. Prova inte ens virtuellt då det är rent slöseri med tid för spelande.

Det verkar som om jag inte kommer behöva bry mig om någon av varianterna sedan det för drygt en timme sedan bekräftades att Steam kommer till Mac.

http://www.99.se/allt-om-spel/275669-steam-till-mac.html

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2010-03-08 20:30

-Battle.net / Blizzard
-Steam
Snart slut på dualbootande för de spelintresserade.

Jag är nu i det läget att jag kan svara på min egen fråga :D.

Kör fn. Paralells5(Köpt genom Macupdate spring bundle) med XP installerat och har testat Crysis demon vilket har gått riktigt bra. Visst händer det att det hackar i filmsekvenser och när det blir lite hett om öronen men det är ändå inte så mycket som det skulle kunna ha varit. Jag har kört i 1920x1080 dvs full upplösning i fullskärmsläge och kan vid det här laget säga att jag dröjer med att köra Bootcamp.

Jag har kört med det mesta på medium vilket i Crysis motsvarar high eller very high i många andra spel. Detaljrikedomen är enorm.

Min Mac: iMac 21.5tum, Intel core2 duo 3.06, 4GB ram, Radeon 4670

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-04-11 15:56
Ursprungligen av Cogito ergo Mac:

Jag är nu i det läget att jag kan svara på min egen fråga :D.

Kör fn. Paralells5(Köpt genom Macupdate spring bundle) med XP installerat och har testat Crysis demon vilket har gått riktigt bra. Visst händer det att det hackar i filmsekvenser och när det blir lite hett om öronen men det är ändå inte så mycket som det skulle kunna ha varit. Jag har kört i 1920x1080 dvs full upplösning i fullskärmsläge och kan vid det här laget säga att jag dröjer med att köra Bootcamp.

Jag har kört med det mesta på medium vilket i Crysis motsvarar high eller very high i många andra spel. Detaljrikedomen är enorm.

Min Mac: iMac 21.5tum, Intel core2 duo 3.06, 4GB ram, Radeon 4670

Wow, det låter ju lovande, speciellt upplösningen. Har samma maskin, men har inte ens provat pc-spel under virtualiseringen, då jag trott att de kommer krypa fram (kör iofs med VirtualBox).

Ursprungligen av ibish:

Wow, det låter ju lovande, speciellt upplösningen. Har samma maskin, men har inte ens provat pc-spel under virtualiseringen, då jag trott att de kommer krypa fram (kör iofs med VirtualBox).

Se gärna denna artikel o video: Mac virtualization face-off: VMware Fusion 3 vs. Parallels Desktop 5 (video) -- Engadget

  • Medlem
  • Borås
  • 2010-05-05 09:43

Jag har bara kört spel i Boot Camp. Det är dock mkt trist att behöva reboota. Blev lite sugen på att köra virtualiserat nu när jag läste träden, i vart fall för lite mindre krävande spel. Min off-topic fråga är därför om man kan använda samma windows-partition till wmware/parallells som jag bootcampar på? Så man kan välja om man vill köra sitt win virtuellt eller bootcampat.

edit: skrivfel

Senast redigerat 2010-05-05 10:17
  • Medlem
  • Värmdö
  • 2010-05-05 10:15
Ursprungligen av gig:

Jag har bara kört spel i Boot Camp. Det är dock mkt trist att behöva reboota. Blev lite sugen på att köra virtualiserat nu när jag läste träden, i vart fall för lite mindre krävande spel. Min off-topic fråga är därför om man kan använda samma windows-partition till wmware/parallells som jag bootcampar på? Så man kan välja om man vill köra sitt win partitionerat eller bootcampa.

Både VMware och Parallels kan boota från Bootcamp partitionen.
VMware KB: Launching your Boot Camp partition in VMware Fusion

Parallels har haft det länge, tror dock inte VirtualBox klarar det ännu.

Ursprungligen av Jetwash:

Både VMware och Parallels kan boota från Bootcamp partitionen.
VMware KB: Launching your Boot Camp partition in VMware Fusion

Parallels har haft det länge, tror dock inte VirtualBox klarar det ännu.

En Google sökning producerar en hel rad artiklar för samma sak i Parallels (5):
http://www.google.com/search?hl=en&client=safari&rls=en&&sa=X&ei=s_hPTKn3N82lOMvsgaIB&ved=0CB0QBSgA&q=Launching+your+Boot+Camp+partition+in+Parallels+5&spell=1

  • Medlem
  • Borås
  • 2010-05-05 10:18

ok sweet, tack för svaret!!

Sådärja...nu har jag både Parallels och Bootcamp men jag tror jag gjorde BC-partitionen för liten, går det att förstora den på något vis eller måste jag börja om från början då?

1
Bevaka tråden