Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Steam för Mac

Tråden skapades och har fått 279 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Hillared
  • 2010-02-27 08:47

Valve's Steam Heading to the Mac? - Mac Rumors

Det har florerat en del rykten om att Steam kanske kommer till Mac, allt baserat på några ikoner man har hittat i senaste betarelease av Steamklienten. Däremot innebär det inte att de spel man kan köpa på Steam automagiskt kommer att fungera på Mac, utan även de måste ju portas först. Dock så har en hel del spel fått en Macklient via TransGaming Inc. Cider gjort det möjligt att köra Windowsspel på Mac.
Jag har själv Red Alert 3 samt Dragon Age Origins och kör dem på detta sättet och det har fungerat väl hitils. Det allra bästa vore dock om spelen portas till plattformen, men fram tills att utvecklarna gör detta så är Cider ett alternativ att få tillgång till nyare spel utan att först behöva vänta några år efter deras release. TellTale games gjorde samma sak för ett tag sedan (Telltale Games - Monkey Island!), så visst kanske Steamklienten kan komma till Mac, vem vet

  • Medlem
  • Hillared
  • 2010-03-03 23:15
  • Medlem
  • Hillared
  • 2010-03-07 19:25

Och nu är Portal 2 spikat: Valve's Portal 2 Confirmed for Mac - Mac Rumors
Det tar sig

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-03-07 22:07

skönt, äntligen - bara jag slipper W7 eller crossover

  • Medlem
  • Hillared
  • 2010-03-07 22:12
Ursprungligen av Tangen:

skönt, äntligen - bara jag slipper W7 eller crossover

Hehe, japp. Ibland är det jobbigt att starta om bara för att spela lite. Där har Transgaming ett steg före (deras applikation Cider), men det bästa vore om speltillverkarna gjorde sina motorer fristående, lite som ID Software där man har ett paket med spelet (texturer osv) och sedan används olika klienter för att tolka paketet med spelet, dvs spela.
Det har diskuterats om Valve har portat Source-motorn till Mac inför detta, men inget är bekräftat vad jag vet. Förhoppningsvis är det så, då kommer det finnas en hel del spel tillgänglia ganska snabbt.

Får jag Half-Life och Portal så är jag ganska glad en stund framöver. Eller åtminstone tills jag inser att jag måste skaffa en ny maskin för att kunna spela med någon slags behållning. Men ändå...

Ett bra steg framåt om allt stämmer.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-03-07 22:18

tror det här kan bli bra grejer!

  • Medlem
  • Hillared
  • 2010-03-07 23:31

Lite saxxat från Gameinformer: Portal 2 confirmed for Mac, Steam on the way for May

Ursprungligen av TUAW:

"There is an article on page 22, News, 'Mac Gets Its Steam On' - Valve preps May launch on Apple platform," Jason tells us. He also says the article itself states, "Valve will start a beta program this spring, with a full launch targeted for May [...] If you already have a Steam account but want to use it on your brand-new Macbook, for instance, your Steam keys will still work."

That last part is pretty huge; from the sounds of it, if you already bought PC versions of games on Steam, you won't have to pay again to download Mac versions of the same games. That should be a huge relief to Mac gamers who've been booting into Windows to get some gaming done.

We haven't been able to confirm this reader tip, so if any of you have access to the same issue of Gameinformer and can confirm what Jason's told us, let us know in the comments.

Hoppas de släpper hela Half-life serien till Mac nu så man slipper Crossover
Problemet är väl att jag redan köpt PC-versionen av Orange Box…

  • Medlem
  • Hillared
  • 2010-03-08 17:38
Ursprungligen av Laseranders:

Hoppas de släpper hela Half-life serien till Mac nu så man slipper Crossover
Problemet är väl att jag redan köpt PC-versionen av Orange Box…

Från mitt citat ovan:

Citat:

If you already have a Steam account but want to use it on your brand-new Macbook, for instance, your Steam keys will still work."

Om det nu stämmer så borde nycklarna för din Orange Box även fungera för Macklienten. Troligen är det lite som Tales of Monkey Island, dvs du kan välja att ladda ner PC-versionen eller Mac-versionen.

Ursprungligen av Drakfot:

Från mitt citat ovan:

Om det nu stämmer så borde nycklarna för din Orange Box även fungera för Macklienten. Troligen är det lite som Tales of Monkey Island, dvs du kan välja att ladda ner PC-versionen eller Mac-versionen.

Alltså även om man köpt en fysisk DVD med spelen på? Vet inte hur det där funkar…

  • Medlem
  • Hillared
  • 2010-03-08 18:26
Ursprungligen av Laseranders:

Alltså även om man köpt en fysisk DVD med spelen på? Vet inte hur det där funkar…

Det är väl så att skivan bara har själva installationen, men någonstans i manualen torde du ha en licensnyckel tryckt? Är det inte så att du måste mata in den under installationen, då borde den fungera skulle jag gissa på

Äntligen!

Najs att kunna lira en del av liren på MacBooken istället för at dra igång tjockpezen för att lira lite!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-03-08 21:15
  • Medlem
  • Norrköping
  • 2010-03-08 22:18

Steams hemsida

"Steam and Valve's library of games including Left 4 Dead 2, Team Fortress 2, Counter-Strike, Portal, and the Half-Life series will be available in April."

"The Mac is a great platform for entertainment services." said Gabe Newell, President of Valve."

"Our Steam partners, who are delivering over a thousand games to 25 million Steam clients, are very excited about adding support for the Mac," said Jason Holtman, Director of Business Development at Valve."

"We have added a new feature, called Steam Play, which allows customers who purchase the product for the Mac or Windows to play on the other platform free of charge."

"We are treating the Mac as a tier-1 platform so all of our future games will release simultaneously on Windows, Mac, and the Xbox 360. Updates for the Mac will be available simultaneously with the Windows updates. Furthermore, Mac and Windows players will be part of the same multiplayer universe, sharing servers, lobbies, and so forth."

Låter helt otroligt. Undrar vad som fick Gabe Newell att ändra uppfattning. Det innebär att

1. Alla gamla Valve-spel kommer till Mac redan nästa månad (Left for Dead 1?).
2. Alla nya Valve-spel kommer till Mac.
3. Många andra spel som baseras på Source-motorn kan komma till Mac.
4. Alla Valve-spel släpps utan försening till Mac samtidigt som till pc.
5. Man behöver inte köpa gamla Valve-spel igen till Mac, utan kan ladda ner gratis.
6. Man kan köpa en billigare Windows-version och ladda ner Mac-versionen gratis.

Kommer de kunna gå med vinst? Kanske om Mac-användarna ändå kommer att köpa Windows-versionen. Hur som helst helt otroligt. Det är som om jul, nyår, påsk, midsommar och ens födelsedag skulle sammanfalla på samma dag.:D

PS. Jag som såg fram emot att spela min HL-serie med Crossover 7. Nu slipper jag långa starttider, segt Steam och sämre prestanda.DS

  • Medlem
  • International user
  • 2010-03-08 22:20

Det är nästan som man börjar gråta av glädje. Vem minns inte Half-Life fjaskot? Nu kanske äntligen kan man spela Half-Life på Mac. Det här kan faktiskt vara stort för Apple. En till anledning att strunta i att köpa en PC burk.

//Rob

  • Medlem
  • Hillared
  • 2010-03-08 22:21

Gott att de fått upp ögonen för Mac.
Troligen så kommer nog en del spel att använda sig av Cider (om det är enklare än att porta själva spelet). Men om motor osv redan är portad så är ju större delen av jobbet med att få det att fungera på Mac redan klart. Spännande tider!

  • Medlem
  • Hillared
  • 2010-03-08 22:53

Härlig aftonläsning innan sängdags, tackar för länken!

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2010-03-08 22:59
Ursprungligen av Drakfot:

Härlig aftonläsning innan sängdags, tackar för länken!

  • Oregistrerad
  • 2010-03-08 23:14

Mums. Jag sätter dock en balja rotmos på att det är den tekniken vars namn jag glömt som EA bland annat använder också. Ni vet skiten som inte fungerar och som bygger på att du inte gör en riktig portning utan kör windowskod på mac.

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2010-03-08 23:22
Ursprungligen av studiox:

Mums. Jag sätter dock en balja rotmos på att det är den tekniken vars namn jag glömt som EA bland annat använder också. Ni vet skiten som inte fungerar och som bygger på att du inte gör en riktig portning utan kör windowskod på mac.

Cider heter skiten. Då läste du inte pressmeddelandet ordentligt.

"We looked at a variety of methods to get our games onto the Mac and in the end decided to go with native versions rather than emulation," said John Cook, Director of Steam Development.

Kan jag få en flaska cider istället för rotmos?;)

  • Oregistrerad
  • 2010-03-09 10:51
Ursprungligen av Homy:

Cider heter skiten. Då läste du inte pressmeddelandet ordentligt.

"We looked at a variety of methods to get our games onto the Mac and in the end decided to go with native versions rather than emulation," said John Cook, Director of Steam Development.

Kan jag få en flaska cider istället för rotmos?;)

Ordentligt? Jag läste den inte alls, jag är en lat programmerare. Just det, cider var det ja. Att en så stor utvecklare skriver egen mac kod är faktiskt ett otroligt stort steg och ett fett finger i röven åt lata EA. Valve brukar iofs göra saker som dom känner för, och inte vad plånboken vill (Att utveckla ett spel i typ 6 år exempelvis är ju galet) - vilket inte betyder att detta var ett kommersiellt steg utan snarare att typ 70% av alla personer på Valve kör macbooks, John är ju en macfan sedan länge - Han har ju stått på Steves scen och pratat gott om apple flera ggr.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-03-09 11:38

Sen kan det ju faktiskt vara en ganska bra affärside iom att det inte finns så många andra spel till mac, speciellt om det inte kostar så mycket att skriva om spelen. De spel som använder source motorn är nog inga märkvärdigheter för de har ju fått det o fungera på PS3 och den använder ju inte Direct3D. Spel som t.ex. crysis kan nog bli krångligare. Frågan är om OpenGL i sin nuvarande form har stöd för allt som krävs i nyare spel som använder Directx10/11?

  • Oregistrerad
  • 2010-03-09 19:46
Ursprungligen av Amazon:

Sen kan det ju faktiskt vara en ganska bra affärside iom att det inte finns så många andra spel till mac, speciellt om det inte kostar så mycket att skriva om spelen. De spel som använder source motorn är nog inga märkvärdigheter för de har ju fått det o fungera på PS3 och den använder ju inte Direct3D. Spel som t.ex. crysis kan nog bli krångligare. Frågan är om OpenGL i sin nuvarande form har stöd för allt som krävs i nyare spel som använder Directx10/11?

Det finns inte speciellt många månraketer heller, men det betyder ju inte att det är en speciellt strålande idé att bygga månraketer....

OpenGl är inte så dumt, däremot kräver det ju att man tänker på det i utvecklingen. Sen är det ju en helt annan sak hurvida grafikkorten är bra på att rendera SNABB OpenGL

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-03-10 00:07
Ursprungligen av studiox:

Det finns inte speciellt många månraketer heller, men det betyder ju inte att det är en speciellt strålande idé att bygga månraketer....

Förstår inte riktigt vad månraketer har med saken att göra. Men det är klart att om det skulle vara brist på dem och raketerna var så pass billiga att bygga att försäljningen av raketerna kunde täcka kostnaden så skulle det ju inte vara en så dum affärsidé.

Kanske inte finns någon enorm marknad för spel till Mac men om spelen går att bygga om utan att det kostar mer än vad de kan tänkas tjäna på det så är det ju bara o köra på. Finns ju inte så mycket andra spel att välja på vilket mycket väl kan göra att efterfrågan på de som blir tillgängliga ökar.

  • Medlem
  • International user
  • 2010-03-08 23:30

Jag hoppas att L4D 1 fungerar.

//Rob

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-03-09 01:28

Fint att spelen kommer vara baserade på OpenGL och ingen snabbportning med hjälp av Cider. Half-Life 1 och gamla Counter-Strike gick ju att köra i OpenGL även i Windows.

Bevaka tråden