Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Backuplösning sökes

Tråden skapades och har fått 36 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Efter ett par veckor med en strulande server är det nu klart att Retrospect måste bort.

Trots att Disk Utility rapporterar felfria skivor så kraschar Retrospect på valfria ställen när den ska backa vår största disk och tar tyvärr servern med sig. Hard resets har inte varit ovanliga.

Vilka vettiga backuplösningar finns för OS X Server idag?

Kraven är:
- Backup av andra servrar över nätverk
- Backup till hårddisk
- Fungera tillsammans med Mac OS X Server 10.5

Jag har tittat på de här:

Netvault:
BakBone Software - Products

BRU:
BRU Server Product Information - TOLIS Group - The Backup and Recovery Experts

Någon som har erfarenhet av dessa? Finns det andra alternativ?

BRU Server verkar falla på möjligheten att utesluta filer baserat på deras senaste ändringsdatum.

Jag tycker BRU verkade bra men tyvärr fanns inget sätt att backa laptopklienter när dom ansluts till nätverket. Dom säger att det ska komma i nästa version men dom har inget datum på den eller så..

Finns även några andra lösningar jag kollat på, bla. Atempo Time Navigator och Archiware PresSTORE. Dock har inget helt fallit mig på läppen

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2008-12-15 14:52

Jag är ingen expert, men denna sida kan vara en intressant utgångspunkt:

Backup options - Mac OS X Server FAQ

Och då kanske särskilt Amanda.

Jag letar med efter en backup-lösning.

Går det att köra Carbon Copy cloner på en Mac OS X server?

Så det jag vill ha är:
- Backup till hårddisk
- Fungera tillsammans med Mac OS X Server 10.5
- Vettigt GUI

Retrospect tycker jag strular lite för mycket. Samt litar inte på mjukvaran fullt ut.

Vad använder ni andra?

Ursprungligen av Sweet_112:

Jag letar med efter en backup-lösning.

Går det att köra Carbon Copy cloner på en Mac OS X server?

Så det jag vill ha är:
- Backup till hårddisk
- Fungera tillsammans med Mac OS X Server 10.5
- Vettigt GUI

Retrospect tycker jag strular lite för mycket. Samt litar inte på mjukvaran fullt ut.

Vad använder ni andra?

Kör Retrospect klient på MacOSX Server och Retrospect för Windows. Den är helt överlägsen Mac versionen. Nu kommer ju version 8 av Retrospect för Mac, men om du frågar mig så kommer den för sent.

  • Medlem
  • Partille
  • 2009-02-05 20:35

Kör Time Machine och CCC på Leopardserver. Funkar bra.

Retrospect och CCC kör jag på Panther och Tigerservar. Funkar faktisk bra!

Någon som har nåt nytt o bra att säga i detta ämne?

Jag har iaf nu kört Retrospect 8 ett tag och måste säga att den suger fet häst****. Hänger sig lite nu och då när scripten ska rulla igång, aptrögt interface (trots snabb server), obefintlig manual och en hel del diverse andra problem, stora som små.

Såg tex för nån vecka sen att den inte backat alls en hel volym (typ 1TB) pga att jag valt "all files but cache files" och den tyckte tydligen att alla filer var cache-filer.

Helt värdelöst! Som ett skämt typ, dom har släppt en produkt och använder köparna som beta-testare.

Tillägg.. Då är det ändå uppe i 8.1 nu

  • Medlem
  • Värmdö
  • 2010-03-08 18:36

Kör du det själv?

  • Medlem
  • Värmdö
  • 2010-03-10 22:13
Ursprungligen av Johan S:

Kör du det själv?

Yes, jag har rullat ut det åt två kunder också. Det är riktigt smidigt!

Ursprungligen av Jetwash:

Yes, jag har rullat ut det åt två kunder också. Det är riktigt smidigt!

Kör du Crashplan Central Online Backup också?

Vet du i så fall vilken hastighet du kommer upp i? (Nämn gärna din uppkoppling också.)

  • Medlem
  • Värmdö
  • 2010-04-27 22:56
Ursprungligen av glaskross:

Kör du Crashplan Central Online Backup också?

Vet du i så fall vilken hastighet du kommer upp i? (Nämn gärna din uppkoppling också.)

Nix, bara lokalt LAN. Jag kan bara gissa att den inte är snabb.

  • Medlem
  • Hemmesdynge
  • 2010-03-10 23:03

Ja, retro8 är faktiskt ett sånt bottennapp så det knappt är fattbart (iaf för det priset!). Jag fattar faktiskt inte hur det överhuvudtaget lyckats göra en så totalt värdelös produkt. Betatestningen av 8an pågick ju rätt länge (öppen beta) och ändå blev resultatet så dåligt. 8.0 var ju i stort sett omöjligt att ens få igång, man undrar ju hur sjutton de gjorde sina egna tester?

  • Medlem
  • Partille
  • 2010-03-13 17:21

Konstigt att ni har sådana problem med Retrospect 8.
Jag har kört serverversionen i ca 2 månader nu.
I brist på dokumentation (uselt!) tog det en hel del tid att fatta "tänket" i programmet och därmed få scripten att göra som man ville.

Nu backar jag upp 5 olika servrar (10.4 - 10.6) och hittills har allt fungerat klockrent.

  • Medlem
  • Värnamo
  • 2010-03-29 23:38
Ursprungligen av Allan Z:

Konstigt att ni har sådana problem med Retrospect 8.
Jag har kört serverversionen i ca 2 månader nu.
I brist på dokumentation (uselt!) tog det en hel del tid att fatta "tänket" i programmet och därmed få scripten att göra som man ville.

Nu backar jag upp 5 olika servrar (10.4 - 10.6) och hittills har allt fungerat klockrent.

Har kört Retrospect 8.1 sen januari och får hålla med Allan Z, har funkat klockrent.
Kört på en 10.6.2 server.

  • Medlem
  • Hemmesdynge
  • 2010-03-16 21:15

Ja, problemen ligger ju bland annat i att skiten inte kan hålla sig igång. Processen avlider lite när den känner för det, utan någon egentlig anledning och ibland är det nästan stört omöjligt att få igång den igen.

  • Medlem
  • Partille
  • 2010-03-25 18:55

I går kraschade en hårddisk i en 10.5-server med 420 användares hemkataloger!
Första gången en HD rasar sen jag började med Apple-servers för ca 15 år sedan.
Retrospect 8 återställde 380 GB data på några timmar vilket jag var mycket tacksam för.
Men jag kanske bara har tur.....

Det finns i alla fall äntligen en manual till programmet att tanka ned !

  • Medlem
  • Värmdö
  • 2010-03-25 19:25
Ursprungligen av Allan Z:

I går kraschade en hårddisk i en 10.5-server med 420 användares hemkataloger!
Första gången en HD rasar sen jag började med Apple-servers för ca 15 år sedan.
Retrospect 8 återställde 380 GB data på några timmar vilket jag var mycket tacksam för.
Men jag kanske bara har tur.....

Det finns i alla fall äntligen en manual till programmet att tanka ned !

Om du körde utan RAID så hade du tur ja.

  • Medlem
  • Partille
  • 2010-03-26 10:53

Jag menade att jag kanske hade tur med Retrospect.
Det finns fler kopior av disken.

JO, att dom lyckats fixa en manual nu sådär drygt 1år efter lansering är ju behjärtansvärt. Dock tycker jag att en hel del väsentliga saker saknas i den. Så man får ändå leta sig fram för att hitta vissa funktioner.

Men jag måste faktiskt säga (efter några dagas intensivt tröskande) att jag ändå ser potential i programmet, ge det några versioner till så kanske det börjar gå att lita på

Nä, tror tyvärr inte det heller. Synd eftersom programmet verkar så bra.
Ingen svensk nätbackup verkar komma i närheten i kombinationen pris och funktionalitet.

Vilken är Crashplans främsta fördel (vid offline backup) jämfört med t ex Time Machine?
Håller dessutom på att kolla på alternativ till Time Machine men skulle iofs gärna se en lösning som kopierar filer. Men det är inte satt i sten. http://www.99.se/datalagring-lagringsmedia/277202-time-machine-alternativ-foer-time-capsule.html

Ursprungligen av glaskross:

Nä, tror tyvärr inte det heller. Synd eftersom programmet verkar så bra.
Ingen svensk nätbackup verkar komma i närheten i kombinationen pris och funktionalitet.

Vilken är Crashplans främsta fördel (vid offline backup) jämfört med t ex Time Machine?
Håller dessutom på att kolla på alternativ till Time Machine men skulle iofs gärna se en lösning som kopierar filer. Men det är inte satt i sten. http://www.99.se/datalagring-lagringsmedia/277202-time-machine-alternativ-foer-time-capsule.html

Jag har precis dragit igång en crashplanpro-backup till kontoret (10 klienter) efter att ha läst den här tråden och testat 30-dagarsdemon. Fördelar jämfört med time machine är kryptering, komprimering och konfigurering (fler val). Vi kör Time Machine lokalt på kontoret och crashplan till offsite-server. Så här långt är jag väldigt nöjd.

Ursprungligen av augustekman:

Jag har precis dragit igång en crashplanpro-backup till kontoret (10 klienter) efter att ha läst den här tråden och testat 30-dagarsdemon. Fördelar jämfört med time machine är kryptering, komprimering och konfigurering (fler val). Vi kör Time Machine lokalt på kontoret och crashplan till offsite-server. Så här långt är jag väldigt nöjd.

Hur är det när den gör backup, kommer det upp en massa besvärliga dialogrutor eller sker det i bakgrunden? Jag gillar verkligen Time Machines nedtonade existens i menyraden.

Offsite-server. Har ni en egen sådan server eller använder ni Crashplan Central? Finns det rent av svensk/europeisk serverkapacitet man kan hyra och som går att använda tillsammans med Crashplan? Nackdelen med Crashplan Central måste ju vara att den är USA-baserad.

Ursprungligen av glaskross:

Hur är det när den gör backup, kommer det upp en massa besvärliga dialogrutor eller sker det i bakgrunden? Jag gillar verkligen Time Machines nedtonade existens i menyraden.

Offsite-server. Har ni en egen sådan server eller använder ni Crashplan Central? Finns det rent av svensk/europeisk serverkapacitet man kan hyra och som går att använda tillsammans med Crashplan? Nackdelen med Crashplan Central måste ju vara att den är USA-baserad.

Nej, den körs som en deamon. Det går att välja mellan att köra den som root eller en användare. Användaren kan sedan få upp ett bevakningsfönster om hon vill, och detta kan skyddas med (crashplan-)kontots lösenord, men om hon inte bryr sig körs allt i bakgrunden.

Vi kör en egen server. Har inte varit intresserad av shared hosting då vi har lite för stora datamängder.

TimeMachine?

Hej, ny på tråden.

Jag har kört linux fram till nu och funderar på att införskaffa en xserve med snow leopard. Började snart fundera på backup-alternativen
Ingen har nämnt Time-Mashine som ett fullgott alternativ. Går den att använda på en server med allt vad detta innebär eller är den bara tänkt för desktoplösningar? Vad finns det som talar emot time-machine? Den har räddat mig ett flertal gånger på min MacBook Pro.

Upplys mig gärna.

Tror att jag inser svaret på min egen fråga. Inga långa utlägg behövs... TimeMachine är begränsat i väldigt mycket inser jag och inte lämpat för serverbruk där varje onödig process bör vara bortoptimerad. Den kör ju igång som mest dom tider på dygnet den är som mest belastad för att ta endast ett exempel...

Så nu är jag oxå nyfiken på alternativ!

Kollar nu upp CrashPlan Pro. Verkar lovande.

Senast redigerat 2010-05-03 16:12
  • Medlem
  • Partille
  • 2010-05-03 20:11

Jag har, som tidigare framkommit i tråden, goda erfarenheter av Retrospect.
Tycker också du kan kolla in Carbon Copy Cloner, som jag kör på flera servrar, och som fungerar bra!

Nu har jag kört in Retrospect 8.2 på en sprojlans ny server och det fungerar betydligt bättre än tidigare.. En del småsaker trilskas fortfarande dock, tex verkar den inte alltid förstå att det finns ledigt utrymme när man backar till ett mediaset på en AFP-share. trots 11TB ledigt så gnäller den om "media needed"

Bevaka tråden