Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Fördröjning av viloläge

Tråden skapades och har fått 16 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • International user
  • 2010-03-05 20:38

För några dar sedan började min iMac med SnowLeopard bete sig konstigt. Då jag sätter den i viloläge dröjer det 35 sekunder innan den går i vila. Har inte hänt förut men sen i tisdags varje gång. Har någon upplevt det förut? Vad kan det bero på?:tveksam:

Är det inte för att den alltid skriver ner allt minne till hårddisken inför varje sovstund?

Använder själv SmartSleep (till min Macbook Pro)

Precis som butiken ovan skriver verkar det vara SafeSleep som skriver ut minnet till hårddisken. Kolla om du har en fil /var/vm/sleepimage som är lika stor som ditt RAM-minne.

De här grejerna är inte synliga i Finder, så du får använda Terminal, och skriva:

cd /var/vm
ls

Varje rad följd av return, och sen ser du antagligen ett par filer som heter swapfile0, swapfile1 osv. Du ska inte ha sleepimage på en desktop-Mac.

iMac:~ marcus$ cd /var/vm
iMac:vm marcus$ ls
total 4194304
-rw-------  1 root  wheel    67108864 26 Feb 21:11 swapfile0
-rw-------  1 root  wheel    67108864  5 Mar 22:11 swapfile1
-rw-------  1 root  wheel   134217728  5 Mar 22:11 swapfile2
-rw-------  1 root  wheel   268435456  5 Mar 23:08 swapfile3
-rw-------  1 root  wheel   536870912  5 Mar 22:11 swapfile4
-rw-------  1 root  wheel  1073741824  5 Mar 22:11 swapfile5
iMac:vm marcus$

iMacen ska inte göra det här. Du kan peta in följande i Terminal för att återställa till det vanliga sleep-läget.

sudo pmset -a hibernatemode 0
  • Medlem
  • International user
  • 2010-03-06 09:35

gick inte

Hej och tack för svaren. Tyvärr visade swapfile0. Jag försökte återställa ändå men det hjälpte inte. Jag är rädd att min 4-åriga dotter kommit åt Terminal och gjort något för jag hittade den öppen en dag, dock tom på kommandon.

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2010-03-06 12:37
Ursprungligen av Lirhans:

Hej och tack för svaren. Tyvärr visade swapfile0. Jag försökte återställa ändå men det hjälpte inte. Jag är rädd att min 4-åriga dotter kommit åt Terminal och gjort något för jag hittade den öppen en dag, dock tom på kommandon.

Obefintlig risk att hon skrivit något som (1) terminalen uppfattat som ett korrekt kommando (2) att detta kommando orsakat någon skada.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2010-03-06 11:08

Vad då "tyvärr visade swapfile0"? Och hur menar du att Terminal var tom på kommandon? Har du kollat history?

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2010-03-06 13:20

Ja, ändra med pmset kräver ju admin-rättigheter.

  • Medlem
  • International user
  • 2010-03-07 19:05

sleepläge

Jag var otydlig senast, men det verkar som om det vanliga sleep-läget är aktiverat. Kan det vara något annat som påverkar fördröjningen?
Jag har aldrig använt Terminal förut, hur får man fram historiken?

Ursprungligen av Lirhans:

Jag var otydlig senast, men det verkar som om det vanliga sleep-läget är aktiverat. Kan det vara något annat som påverkar fördröjningen?
Jag har aldrig använt Terminal förut, hur får man fram historiken?

cat ~/.bash_history

Vet inte vad det skulle vara annars. Console är ett program som kollar systemloggar. Se om det finns något lurigt i den. Tyvärr är den inte helt lätt att förstå sig på.

  • Medlem
  • International user
  • 2010-03-07 21:44

Historiken

Hej igen.
Historiken ser ut så här:
/Users/Hanski/Documents/Christina/Spelmansgillet/Spelevinkarnas\ CD ; exit;
/Volumes/Ny/Noter\ i\ PDF/Jaluosie\ violinst ; exit;
cd /var/vm
ls
sudo pmset -a hibernatmode 0
cd /var/vm
ls
cd /var/vm
ls
sudo pmset -a hibernatemode 0
hanski-ramstroms-imac:~ Hanski$

Ser det skumt ut?

Det där ser ju bra ut.

  • Medlem
  • International user
  • 2010-03-07 21:59

Hm, det var skönt att höra men problemet kvarstår. Mystiskt. Tack för svaren, jag uppskattade engagemanget.

  • Medlem
  • International user
  • 2010-03-08 06:20

Fortsättning på fördröjda viloläget

Min hustru Christina berättade vad som hände innan viloläget började ta tid på sig att somna in:
hon skulle öppna en PDF-fil från en CD. Filen såg inte ut som en PDF-fil, utan var svart. Då hon klickade på den öppnades Terminal! Jag prövade på nytt igår natt och det stämde. Terminal öppnas med denna text:
Last login: Sun Mar 7 23:57:41 on ttys000
/Volumes/Ny/Noter\ i\ PDF/Jaluosie\ violinst ; exit;
hanski-ramstroms-imac:~ Hanski$ /Volumes/Ny/Noter\ i\ PDF/Jaluosie\ violinst ; exit;
/Volumes/Ny/Noter i PDF/Jaluosie violinst: line 1: fg: no job control
/Volumes/Ny/Noter i PDF/Jaluosie violinst: line 2: fg: no job control
/Volumes/Ny/Noter i PDF/Jaluosie violinst: line 3: 5: command not found
/Volumes/Ny/Noter i PDF/Jaluosie violinst: line 196: syntax error near unexpected token `newline'
/Volumes/Ny/Noter i PDF/Jaluosie violinst: line 196: `<</Length 6 0 R/Filter /FlateDecode>>'
logout

[Processen slutförd]

Rena spökeriet för mej, men tydligen har något hänt då med systemet. Kan det återställas utan om-installation?
Idag ser Terminalhistoriken ut så här:
hanski-ramstroms-imac:~ Hanski$ cat ~/.bash_history
/Users/Hanski/Documents/Christina/Spelmansgillet/Spelevinkarnas\ CD ; exit;
/Volumes/Ny/Noter\ i\ PDF/Jaluosie\ violinst ; exit;
cd /var/vm
ls
sudo pmset -a hibernatmode 0
cd /var/vm
ls
cd /var/vm
ls
sudo pmset -a hibernatemode 0
cat ~/.bash_history
cat ~/.bash_history
/Volumes/Ny/Noter\ i\ PDF/Jaluosie\ violinst ; exit;
Last login: Sun Mar 7 23:57:41 on ttys000
/Volumes/Ny/Noter\ i\ PDF/Jaluosie\ violinst ; exit;
hanski-ramstroms-imac:~ Hanski$

Pdf-filen som hon öppnade syns två gånger. Filen heter Jalousie och skall innhålla en noter till en violinstämma.

Det är alltså hela historiken som överhuvudtaget existerar i Terminal eftersom jag aldrig använt den förrän denna vecka.

Jag fattar inte så mycket just nu. Filen verkar innehålla något som aktiverar Terminal.
Kan någon försöka förklara vad som hänt så skulle jag vara glad.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2010-03-08 13:17

Om du i Finder högerklickar på Jalousie och väljer Visa Info ska du få upp ett fönster. Titta efter Öppnas med: Står det Terminal där, så ändra det. Jag tror det ska stå Förhandsvisning dom default...
Kryssa även i Ändra alla (tror det heter så).
Hur du ska lösa viloläget vet jag inte....

Ursprungligen av kenjon:

Om du i Finder högerklickar på Jalousie och väljer Visa Info ska du få upp ett fönster. Titta efter Öppnas med: Står det Terminal där, så ändra det. Jag tror det ska stå Förhandsvisning dom default...
Kryssa även i Ändra alla (tror det heter så).
Hur du ska lösa viloläget vet jag inte....

Preview kan det också heta istället för förhandsvisning.

  • Medlem
  • International user
  • 2010-03-09 20:24

Hej.
Den sena insomningen löste sig. Det hade ingenting med Terminal att göra tydligen. Jag har köpt ny skrivare och den gamla drivrutinen höll på och tuggade på något jobb tydligen. När jag plockade bort den gick datorn snällt i vila då jag lade den i viloläge.
Tack alla för alla svaren. Man lär sig hela tiden.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2010-03-11 07:59

Bra att det löste sej
Där ser man; har man inte alla fakta hamnar man lätt i en "felaktig" felsökning....

1
Bevaka tråden