Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Kan inte boota från varken cd eller usb

Tråden skapades och har fått 23 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej !
Jag vill formatera min dator och installera en ny kopia av osx.
När jag startar datorn så händer det inget när jag håller inne C utan jag kommer bara vidare in i OS x som vanligt.

Provade att lägga över skivan på ett usb minne och hålla in alt tangenten när jag starar men samma sak där.
Det gick att installera snow leopard över mitt gamla genom osx.

Det konstigaste är att jag provade och köra usb minnet i min macbook och hålla inne alt och då funkade det direkt
Vad är det som gör att det inte funkar på min intel iMac ?

Skivorna är felformaterade
du måste välja rätt typ när du partionerar skivan "USB" under alternativ

Nej partioneringen är gjort så att det ska gå och boota.
Som jag skrev så funkade det utmärkt att boota från usb minnet när jag satte det i min macbook men på min imac händer ingeting. Har provat att sätta minnet i olika usb portar men det gör ingen skillnad.

Vad är det för skiva du använt då? Kan det vara skivan som följde med MacBooken månne?

Nej det är en köpt uppgradering av snow leopard.
Jag har redan installerat det över leopard på min iMac så där är inget fel på usb minnet.
Jag vill boota från usb så att jag kan formatera och få en ren kopia installerat.
Det märkligaste är att det funkar klockrent och boota från usb minnet i macbooken så där kan inte vara något fel på usb minnet, men på min iMac händer ingeting när jag håller inne alt tangenten vid start utan den bara tuggar igång som vanligt?

Trådlöst tangentbord på iMacen?

Nej inte det heller och har provat att ändra usb port till tangentbordet till en annan port utan resultat

Då är det bara konstigt...

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2010-03-07 11:09

MacBooken det funkar på, är det också en Intel?

Ja macbooken är också intel.
Verkar mycket konstigt trodde inte att jag skulle vara ensam om detta problemet

Det borde väl vara samma men har du kollat partionstabellen?

Vad är partionstabellen ?

Whoops, typo...
Partitionstabell*
Eller om du kör på engelska Partition map scheme, den ska stå som GUID.

Yes den står som GUID så jag kan verkligen inte hitta felet.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-03-07 20:55
Ursprungligen av speffy:

Yes den står som GUID så jag kan verkligen inte hitta felet.

Jag har faktiskt precis samma fel

GUID-partition, en partitionering på ett 8 GB USB-minne med Snow Leopards dmg-bild. Trycker jag in "c" händer ingenting. "Alt" ger bara hårddisken som startalternativ.

Hmmm---any clues?

Ursprungligen av cdresor:

Jag har faktiskt precis samma fel

GUID-partition, en partitionering på ett 8 GB USB-minne med Snow Leopards dmg-bild. Trycker jag in "c" händer ingenting. "Alt" ger bara hårddisken som startalternativ.

Hmmm---any clues?

Vad har du för dator ?
Ja mitt minne är också ett 8gb usb men det märkliga är att det funkade direkt på min macbook.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-03-08 21:54
Ursprungligen av speffy:

Vad har du för dator ?
Ja mitt minne är också ett 8gb usb men det märkliga är att det funkade direkt på min macbook.

Macbook Pro, senaste snöleopard. Försöker hitta någon generell tråd som handlar om om/hur en Mac ser ett USB-minne eller ej vid uppstart, men har hittills inte lyckats. Vi får se vem som lyckas fixa problemet först av dig och mig

Hmm, inte helt säker på att 8GB skulle vara nog.. Visst att filen ligger på runt 6,74 opackad men den packas ju upp under installation och det borde överskrida 8GB.. Är du säker på att du inte hade SL-skivan i Macbooken samtidigt och helt enkelt råkade boota från den?
Du skulle ju kunna testa att försöka boota från stickan i Macbooken igen helt enkelt...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-03-07 23:52
Ursprungligen av InPezonator:

Hmm, inte helt säker på att 8GB skulle vara nog.. Visst att filen ligger på runt 6,74 opackad men den packas ju upp under installation och det borde överskrida 8GB.. Är du säker på att du inte hade SL-skivan i Macbooken samtidigt och helt enkelt råkade boota från den?
Du skulle ju kunna testa att försöka boota från stickan i Macbooken igen helt enkelt...

För min del får jag inte ens USB-minnet som alternativ när jag tänker starta upp (vare sig med "c" eller Alt....och DVD-intaget är tomt

Om jag var någon utav er skulle jag testa att skapa en partition på en extern hdd på ca 15GB och slänga in SL där istället...

Jag får varken upp mina två externa diskar eller usb minnet när jag bootar utan den fortsätter bara som vanligt.
Eftersom jag får upp usb minnet på min laptop när jag bootar kan det väl inte vara det som är felet ?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-03-08 21:56

Testat Systeminställningar/Startskiva? Får du upp installations-DVD:n eller USB-minnet där?

Ursprungligen av IngoX:

Testat Systeminställningar/Startskiva? Får du upp installations-DVD:n eller USB-minnet där?

Kanon tack för tipset funkade utmärkt.

Jag tog med mitt usb minne till jobb och provade på en iMac och en Macbook att sätta i usb minnet och trycka på alt tangenten när jag startade och på båda kom usb minnet upp.
Funkar alltså på 3 av 4 datorer men inte min iMac.
Kan inte förstå problemet men det kan kvitta nu när jag kommit runt det

Sitter och slåss med samma problem (på en iMac 27). Misstänker att det är det trådlösa tangentbordet som är boven.

1
Bevaka tråden