Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Fläktar mycket när skärmsläckaren är igång

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej,

Jag har sökt på forumet men inte hittat någon med liknande problem.

Jag har en Macbook pro 3.1 köpt för cirka 2,5 år sedan. Jag kör senaste versionen av Snow Leopard. Allt funkar fin fint förutom en sak;

När skärmsläckaren går igång så börjar datorn fläkta som tusan efter några minuter. Det känns alltså som om det är någon process som går igång när skärmsläckaren startar. När jag återgår till att arbeta med datorn så går fläktarna så sakta ner till sina normala 1900 varv eller nåt. Jag kan heller inte se vilken process (om det nu är det) som är igång eftersom då måste jag ju "röra" datorn. Jag har testat att byta skärmsläckare och kör nu med apples vanliga som följer med orginal men alla är likadana.

Nån som har en idé?

//Irre

Vad händer om endast väljer att sätta skärmen i viloläge utan att starta skärmsläckaren?

Ursprungligen av hummel:

Vad händer om endast väljer att sätta skärmen i viloläge utan att starta skärmsläckaren?

Jag testade nu. Då får inte fläktarna upp alls. Det måste vara kopplat till skärmsläckaren helt klart.

//Irre

Korkat nog är vissa skärmsläckare mer en "skärmtändare" av mer eller mindre avancerad karaktär som kräver rätt mycket processorkraft. Så på en laptop käkar datorn mer batteri när man inte använder datorn...

  • Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2010-03-07 17:20

Varför öht använda skärmsläckare? För du sitter väl inte på en crt-skärm? Skärmen i din MBP håller bättre om du inte använder skärmsläckare utan bara låter den bli svart (slockna)

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-04-21 21:34

Jag har ägnat många många timmar åt fläktproblem på olika datorer. Har ingen av samma modell som du, men har en mac book proo 17" av 2006 års modell.

Jag börjar med "logiken" bakom fläktstyrningen.
"Default" är att fläktarna går på högsta varv.
I datorn sitter en massa temp. sensorer.
I system/lib/extension/AppleHWSensor.kext sker en tidsrelaterad kontroll av alla sensorers värden.
OM ALLA givare ger korrekt värde sänker systemet varvtalet ner till 990 varv/ min ca.
Om NÅGON givare inte svarar går fläktarna upp på max.
OM någon givare har för högt värde ökar varvtalet enligt en oåtkomlig tabell ( har inte hittat denna tabell för intel-baserade datorer men vet var,hur osv den ser ut för PC-baserade)

Mot bakgrund av detta misstänker jag "fel" om fläktarna ökar p g av en skärmsläckare. Om datorn är yngre än 3 år, beställ tid för en ASD-test.

Missade detta själv och det tog 3 år att lösa ett tekn fel, p g av en tempgivares kallödning, på min Book Pro 17" (Intel core duo 2006).
I mitt fall utlöste alltid VISSA skärmbilder en fläktrusning som BARA kunde stoppas genom att sätta datorn i vila. Bakomliggande orsaken var glapp i en givare (Temp Palm Rest L). Felet accelererade så att fläktarna gick på högvarv ca 80-90 % av tiden.

Om datorn är äldre än 3 år gäller det nog att hitta billigaste lösningen för att köra en ASD-test.

Först därefter vet du om hårdvaran är orsaken, som du dessförinnan inte kan utesluta som orsak bakom problemet.

Jag har svårt att tro att skärmsläckaren kan "slå ut" fläktstyrningen. Däremot omfördelas spänningar etc på moderkortet när "vissa" delar går i vila. Detta är tillräckligt för att en kallödning ska orsaka bakomliggande problem.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2011-04-21 23:10
Ursprungligen av ihrelius:

Hej,

Jag har sökt på forumet men inte hittat någon med liknande problem.

Jag har en Macbook pro 3.1 köpt för cirka 2,5 år sedan. Jag kör senaste versionen av Snow Leopard. Allt funkar fin fint förutom en sak;

När skärmsläckaren går igång så börjar datorn fläkta som tusan efter några minuter. Det känns alltså som om det är någon process som går igång när skärmsläckaren startar. När jag återgår till att arbeta med datorn så går fläktarna så sakta ner till sina normala 1900 varv eller nåt. Jag kan heller inte se vilken process (om det nu är det) som är igång eftersom då måste jag ju "röra" datorn. Jag har testat att byta skärmsläckare och kör nu med apples vanliga som följer med orginal men alla är likadana.

Nån som har en idé?

//Irre

Tjejens Macbook beter sig precis likadan. Så fort skärmsläckaren (den blåa med "nyhetstext") kör igång så dröjer det inte länge förrän fläktarna börjar varva, jag misstänker att dem drar så pass mycket så det krävs kylning. Känns lite moment 22 men så är det.

Vet inte riktigt vilken version det är på den men det är Alu Macbook som är köpt för ungefär 2-3 år sen.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-04-22 07:51

Glömde säga att jag inte tror på alla förklaringar som syftar på processorkraft. När datorns temp ökar så går ju fläkthastigheten upp så mycket som behövs. I samtliga fall jag läst om så går fläktarna "max" p g av skärmsläckaren.

Sen jag fixat min dator påverkar INTE skärmsläckaren fläkthastigheten. Och det är samma skärmsläckare, och samma bild.

1
Bevaka tråden