Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hur koppla extreme med två express?

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-03-04 12:22

Hej
Jag har en extreme (inköpt för c:a 2 mån sedan) och två airport express.
Den ena är helt ny och den andra c:a 3 månader. Enligt min uppfattning har de samma egenskaper.

Den ena expressen är endast kopplad trådlöst till extremen och den andra med en nätverkskabel. Extremen har en HD-raid kopplad till sig via USB som jag vill streama musik och helst även video till klienter i nätverket. På klienter kör jag iTunes eller andra program och då via airfoil.

Bägge expresserna är kopplade till var sin stereo.
Jag vill att expresserna förlänger det trådlösa nätverket och skall även kunna skicka ut musik till respektive stereo.

1, Skall jag köra WDS?
2, Skall jag ställa in alla enheter på 5 Ghz nätverket?
3, Skall bägge expresserna vara inställda lika?
4, Någon annat jag bör tänka på?
5, Går det att ordna så att man streamar från en klient till bägge express enheterna så att man kör "samma" låt i hela huset?

mvh

  • Medlem
  • Malmö
  • 2010-03-04 12:35

1) Behövs inte om du inte känner att du behöver annan räckvidd på ditt nät.

2) Personligen så tror jag inte det spelar någon roll. Jag har kopplat min Express till min APE på 5 GHz-nätet för att ha 2,4 GHz ensamt till min iPhone så den inte drar ner 5 GHz-nätet.

3) Ja, det känns ju smidigt och lämpligt

4) Nja, det är väl isf bara att komma ihåg att döpa dem olika samt att lämpligtvis sätta olika Airtunes-namn (Jag har döpt Airtunes i min till "Vardagsrummet")

5) Mig veterligen inte via iTunes, dock vet jag inte om man kan snickra till det så med Airfoil.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-03-04 18:55

5. Det kan du göra i iTunes. Senare versioner har stöd för att skicka ut samma låt till flera expresser.

Pröva att köra med bara Extremen som AP först, och kolla täckningen du får då. Om det duger (vilket det oftast gör) så är det bara att stänga av det trådlösa i Expressen som är ansluten med kabel, och köra den andra som trådlös klient. På så vis minimerar du WLAN-trafiken i nätet, för att både lämna bandbredd åt datorerna och minska störningsrisken.

Om du behöver bättre täckning i samma område som Expressen med kabelanslutning så aktiverar du det trådlösa i den, i bryggat läge. Du ger den samma inställningar (nätverksnamn, kryptering, krypteringsnyckel) som Extremen, men lägger den på en annan kanal. (om Extremen ligger på 6 så kan du t ex lägga den på 11) På så vis kommer datorerna att automatiskt byta till den accesspunkt som är starkast, och Expressens routing (som är slö i jämförelse) blir inte en flaskhals iom det bryggade läget.

Om du behöver bättre täckning i samma område som Expressen med trådlös anslutning så aktiverar du WDS, och endast då. Detta iom att WDS slöar ner nätverket, pga att trafiken måste skickas om för varje trådlöst hopp.

Det här är generella råd, pröva dig fram vetja! Trådlösa nät har en förmåga att funka lite olika i teorin och praktiken ibland.

Ursprungligen av irrelogical:

Om du behöver bättre täckning i samma område som Expressen med trådlös anslutning så aktiverar du WDS, och endast då. Detta iom att WDS slöar ner nätverket, pga att trafiken måste skickas om för varje trådlöst hopp.

Jag har en TM och 3 express, att förlänga nätverket slöade ner hastigheten över wifi mer än med WDS.
WDS känns stabilare och snabbare. DOCK tog det ett J**** tag att installera nätverket så allt fungerade som jag vill, men det har ju med min hjärna och göra..:P

Har du möjlighet att koppla ihop nätverket via kabel, gör det!

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-03-06 09:30

Tack för alla svar.

Jag har dock en del följdfrågor.

Kan Expresserna ansluta till 5Ghz nätet?....Om ja, hur ställer man då in kanalen?....i menyn finns ju bara upp till kanal 11??....som jag förstår finns ju 5GHZ nätet på 39 till 43 någonting??

Vidare undrar jag var i extremen man anger att den skall vara huvud?
Jag har bara alternativen:
"Skapa ett trådlöst nätverk"
"delta i ett trådlös nätverk"
"Av"

Om vi börjar så här:
Oavsett räckvidder och signalstyrka VILL jag förlänga nätverket med en kabel mellan extremen och expressen. Hur skall då expressen vara confad?

Ursäkta mig om jag låter lite splittrad men jag försöker anstränga mig att inte lacka ur ordentligt.

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2010-03-06 10:23
Ursprungligen av sober:

Tack för alla svar.

Jag har dock en del följdfrågor.

Kan Expresserna ansluta till 5Ghz nätet?....Om ja, hur ställer man då in kanalen?....i menyn finns ju bara upp till kanal 11??....som jag förstår finns ju 5GHZ nätet på 39 till 43 någonting??

Du kan ställa in radioläge under Trådlöst. Välj 802.11n och koppla ihop enheterna med WDS. Min Express klarar bra 802.11g så jag kan inte se om det då går att välja en högre kanal. Jag är tvungen att köra 802.11n(b/g-kompatibel). Men min Express är inställd på att köra enbart 802.11g. Kolla vad som händer om du ställer in din Express på att enbart köra 802.11n. Men du måste köra g-kompatibelt ifall du har g-enheter typ iPhone.

Ursprungligen av sober:

Vidare undrar jag var i extremen man anger att den skall vara huvud?
Jag har bara alternativen:
"Skapa ett trådlöst nätverk"
"delta i ett trådlös nätverk"
"Av"

När du använder WDS så kan du ange WDS-läge: WDS, huvud
Men Extremen skall även vara inställd på "Skapa ett trådlöst nätverk" eftersom den ska fungera som router.

Ursprungligen av sober:

Om vi börjar så här:
Oavsett räckvidder och signalstyrka VILL jag förlänga nätverket med en kabel mellan extremen och expressen. Hur skall då expressen vara confad?

Om du vill utöka ditt nätverk med en ethernetkabel från routern till en Express så måste du använda WDS. Om du inte använder WDS så stängs ethernetporten av i Expresss:en så fort du väljer att den skall utöka ett nätverk.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-03-06 10:51

Hej och tack för ansträngningarna att hjälpa.

Tyvärr lyckas jag bara confa exprersserna att använda wds men de hitta ringet "huvud".
I extremen har jag bara de inställningar som visas i bilden nedan. Förstår inte hur jag hittar möjligheten att köra extremen som wds-huvud?

En annan sak: Du nämner att kabel kopplad express-extreme skall expressen vara ställd som wds, men står inte förkortningen för "wireless distributed signal"?.....eller är det jag som rör till det nu?

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2010-03-06 12:10

I Expressen så måste du knappa in Extremens MAC-adress. MAC-adressen står tryckt på en etikett bak på Extremen eller så hittar du den med AirPort-verktyg(MAC-adress är samma som Airport-ID när man kör trådlöst). Och du måste även knappa in Express:ens MAC-adress i Extremen:en MAC-adress består av 12 tecken som parvis är åtskilda med ett kolon-tecken typ: 56:C4:67:23:N6:T8

Skriv av MAC-adresserna på en lapp först så blir det enklare.

WDS står för Wireless Distribution System. Det betyder att båda Airport-enheterna sammanlänkas trådlöst. Du kan fortsätta att använda trådat ethernet på andra "sidan" om länken.

Men om du inte använder WDS och vill att en eller flera Express:er ska utöka nätverket så kopplas deras ethernet-portar bort. Det är något som Apple har lagt in. Antagligen för att de då inte är sammanlänkade på den lägre OSI-nivån som krävs för att det ska funka. Det får vi leva med. Lösningen heter WDS.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-03-06 13:52

Hrm....lyckades googla fram att man i extremen kan hålla alt knappen nedtryckt när man väjer typ av anslutning...då kommer anslut genom WDS upp.
Så jag har lyckats sätta upp en WDS-main in extremen och en fjärr i expressen. Så långt verkar allt OK, men jag undrar varför skall expressen och airporten prata WLAN mellan sig...de har ju en kabel...det är ju liksom det som är vitsen.
Så här ser det ut:

Rum1:
Extrem---> kabel till rum 2
Sänder på 2,4 nätet på kanal 13
Har MAC adress inställd för expressen.

Rum2:
express som kör WDS OCH kopplad med kabel till extreme i rum1
Har MAC adress inställd från extreme
Denna skall förstärka/förlänga det befintliga WLANET till detta rum.
Den skall "prata" med extremen på det enklaste sättet (genom koppar kabel)
Ansluten på 2,4 nätet på kanal 13

Rum3:
express som kör "förläng befintligt nätverk" ej kopplad med kabel.
Ansluten på 2,4 nätet på kanal 13

När man kör airport verktygen är alla lampor gröna, men när man vil göra en "manuell" justering så står det "läser konfugurationen för.....i c:a 2min tills man kommer in. Alt. inte kommer in alls.

Vad har man 5GHZ nätet till?...det är mätbart snabbare, men min macbook verkar slumpa vilken nät det skall köra på.
Sänder även expresserna på 5ghz nätet?
Var det kanske rentav bra att jag lät alla 3 enheterna samarbeta på 2, nätet?

Mycke fårgor blir det...;)

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2010-03-06 16:18

Har du kabel mellan dem ska du inte använda WDS. WDS är istället för kabeln.
Jag skulle sätta upp dem med Skapa ett eget nätverk (på båda enheterna) med samma SSID men olika kanaler (minst 4 kanalplatser från varandra).

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2010-03-06 19:12

Fördelen med att använda WDS och trådlös koppling mellan basstationerna är ju att du dels slipper kabeln mellan rummen och att du kan använda ethernetporten på Airport Express för att ansluta en dator eller switch. Det kan vara bra om du har en dator som saknar trådlöst nätverkskort.
WDS länkar ihop basstationerna i datalänkskiktet i OSI-modellen. Det blir lika stabilt som med en kabel.

Eftersom din Express i rum tre inte är kopplad med kabel så vore det bättre om du kör WDS hela vägen. Då sätter du upp Extremen som WDS, huvud, Express 2 som WDS, relä och Express 3 som WDS fjärr. Extremens MAC-adress knappar du in i Express 2, Express 2:s MAC-adress knappar du in i både Extremen och i Express 3. Slutligen Express 3:s MAC-adress knappar du in i Express 2.
Då har du länkat ihop samtliga basstationer i en kedja på datalänknivå, vilket är nivån ovanför det fysiska i OSI-modellen.

1
Bevaka tråden