Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Kan ej använda ethernet på ny macbook! Hjälp!

Tråden skapades och har fått 1 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2010-03-06 13:30

Vet att jag har haft problem med ethernet och internet överhuvudtaget back in the days med tidigare macar jag har haft. Inte haft någon mac koppplad till internet på flera år så jag minns inte så mycket.

Problemet jag har nu är att jag kopplar in ethernet kabeln i min nya macbook och jag får detta meddelande: "Ethernet har en egentilldelad IP-adress och kommer inte att kunna ansluta till Internet." Och givetvis så fungerar inte internet.

Jag vet att jag har fått det här problemet med tidigare macar men då har kopplingen sett annorlunda ut. Då var det problem för att jag hade haft PC inkopplad innan och routern eller nåt hade låst sig på nån adress.

Nu har jag ingen router utan sladden går direkt från jacket till datorn. Det är inte fel på sladden. Jag bor temporärt i en övernattningslägenhet via mitt arbete i väntan på att få tillträda en egen och jag känner mig rätt handikappad utan internet här. Det har bott två andra här innan lite då och då och internet har funkat för dom i deras datorer genom att bara plugga in ethernet kabeln. Men dom hade inte mac. Har googlat som en galning, testat olika sladdar, startat om datorn och följt hjälpavsnittet.

Värt att nämna är att det trådlösa nätverket funkar så jag kan sno av grannarna här ibland, men det är rätt svag signal så internet är sjukt segt och kopplar ifrån hela tiden och börjar bli lite trött på det. Det ska ju finnas internet här!

Vet inte vad det är för internetleverantör och vill inte be chefen om hjälp med detta då han inte bryr sig för internet ska funka här, har gjort det hela tiden. Det är datorn det är fel på.

Jag antar att det är någon inställning i datorn som måste ändras, har ingen aning om vilken. Någon som kanske vet nåt?

Om du får "Ethernet har en egentilldelad IP-adress och kommer inte att kunna ansluta till internet" betyder det att nätet inte har någon DHCP server. Är det inte så att du har en fast IP-adress du måste sätta på din dator?
Annars skulle jag väl misstänka att du inte har internet aktiverad i jacket.

1
Bevaka tråden