Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Lägre kostnad för att utveckla till Mac

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Apple lanserar nu ett utvecklarprogran för endast 99US$. Tidigare har det funnits två olika program, Select och Premier med betydligt högre priser (499US$ samt 3499US$). Tanken bakom det nya programet är att locka iPhone-utvecklare till Mac-plattformen. Existerande ADC konton rullar på till utgångsdatum och efter det kan man ansluta sig till det billigare programet.

Värt att notera är att man ej har tillgång till förmåner som ex. hårdvarurabatt med det nya programmet.

Anslut dig till programmet här:
Mac Developer Program - Apple Developer

Tidigare fanns tre olika varav ett utan kostnad. Så för mig känns det som en ökad kostnad.

Mycket trevligt. Verkar kosta c.a. 800 kronor i Sverige. Känns klart överkomligt.

Ursprungligen av hummel:

Tidigare fanns tre olika varav ett utan kostnad. Så för mig känns det som en ökad kostnad.

Det gamla "Online"-medlemskapet finns fortfarande kvar men kallas bara för "Registered Apple Developer" såvitt jag kan se.

Ursprungligen av Marcus K:

Det gamla "Online"-medlemskapet finns fortfarande kvar men kallas bara för "Registered Apple Developer" såvitt jag kan se.

Det var ju bra, men 99 dollar är fortfarande inte billigare än gratis, så "lägre kostnad" är lite svårt att se.

  • Medlem
  • International user
  • 2010-03-05 21:48
Ursprungligen av Ingemar Ragnemalm:

Det var ju bra, men 99 dollar är fortfarande inte billigare än gratis, så "lägre kostnad" är lite svårt att se.

Det har blivit billigare att komma åt beta versioner utav MacOS X. Förut kostade det mycket mer för att få tillgång till beta versioner. Så det är helt klart mycket bättre än förut. SDK för iPhone och xcode är gratis precis som förut. Så jag ser det är ett bra beslut utav Apple att sänka priserna. Det kostar $99 för att utveckla för iPhone/iPad och samma regler gäller nu MacOS X.

//Rob

Ursprungligen av Robo-X:

Det har blivit billigare att komma åt beta versioner utav MacOS X. Förut kostade det mycket mer för att få tillgång till beta versioner. Så det är helt klart mycket bättre än förut. SDK för iPhone och xcode är gratis precis som förut. Så jag ser det är ett bra beslut utav Apple att sänka priserna. Det kostar $99 för att utveckla för iPhone/iPad och samma regler gäller nu MacOS X.

//Rob

Njae, du måste gå med i utvecklarprogrammet om du vill utveckla för iPhone/iPod/iPad men med Mac OS X räcker det med utvecklarverktyg och då behöver du inte ens använda de som Apple tillhandahåller kostnadsfritt. Så jag skulle inte hålla med om att samma regler gäller, men jag välkomnar förändringen. Den kommer säkert att locka fler att gå med och förhoppningsvis till att fler vill utveckla för Mac-plattformen.

man behöver ju inte vara med i 'programmet' för att ladda hem xcode och ta del av referensbiblioteket.
Mac Dev Center - Apple Developer

Ja, det stämmer väl att det inte kostar mindre att utveckla för Mac, det är gratis precis som tidigare. Rubriken kunde ha varit bättre vald så att det framgick tydligare att det bara var de utvecklingsprogram Apple har som kostar pengar som har förändrats och då fått lägre kostnad.

1
Bevaka tråden